البته نخستین دیدار وزیرخارجه با آجیت دووال مشاور امنیت ملی بود. وزیر امورخارجه کشورمان با اشاره به دیدارش با مشاور امنیت ملی هند گفت: «مقامات عالی هند و آقای داوول نسبت به توهین به ساحت پیامبر اسلام کاملا متاسف هستند و با فرد خاطی در دستگاه امنیتی برخورد جدی شده است.‌» به گزارش «ایسنا»، حسین امیرعبداللهیان پس از دیدار با مشاور امنیت ملی هند تاکید کرد: «گفت‌وگوهای سازنده و مهمی داشتیم. در جریان این دیدار نقشه‌راه همکاری آینده دو کشور بررسی شد.‌» وی افزود: «با توجه به اینکه قرن حاضر و آینده متعلق به قاره آسیاست و هند به‌عنوان قدرت نوظهور اقتصادی در منطقه ما مطرح است، در زمینه توسعه همه‌جانبه اقتصادی و تجاری به موازات همکاری‌های سیاسی، فرهنگی و امنیتی و بین‌المللی توافق خوبی حاصل شد.‌» امیرعبداللهیان درباره اهانت یک مقام حزبی هند به ساحت پیامبر اکرم‌(ص) هم گفت: «از زبان مشاور امنیت ملی این مساله را به شفافیت شنیدم که مقامات عالی و ایشان نسبت به توهین متاسف هستند و با فرد خاطی در دستگاه امنیتی برخورد جدی شده و او برکنار شده و هند اجازه نمی‌دهد چنین اقداماتی در هند که مهد همزیستی مسالمت‌آمیز همه ادیان است رخ دهد.‌» وی ادامه داد: «همچنین مشاور امنیت ملی هند ابراز تاسف کردند که همزمان با سفر بنده با این موضوع روبه‌رو شدیم.‌»

تقویت شراکت دیرینه

همزمان سخنگوی وزارت امورخارجه هند سفر وزیر امورخارجه ایران به دهلی‌‌‌‌‌‌‌نو را موجب تقویت بیشتر روابط دو کشور دانست. نارندام باقچی، سخنگوی وزارت امورخارجه هند درباره سفر حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه ایران به هند، در صفحه توییترش نوشت: «دکتر حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه ایران با استقبال‌گرمی به هند وارد شد.‌» او افزود: «این سفر موجب تقویت بیشتر روابط و شراکت دیرینه ما خواهد شد.‌»

 امیرعبداللهیان عصر روز سه‌شنبه در راس هیاتی به دعوت همتای هندوستانی خود راهی دهلی‌نو شد. این اولین سفر یک مقام دولت سیزدهم به هند است که در این سطح انجام می‌شود. حسین امیرعبداللهیان در بدو ورود به دهلی‌نو در فرودگاه ایندیرا گاندی گفت: «در شرایطی سفرم به هند انجام می‌شود که در روزهای اخیر اقدامی خودسرانه توسط یکی از افراد حزبی انجام‌شده و به ساحت مقدس پیامبر عظیم‌شان اسلام اسائه‌ادب شده است. البته ما از بدو ورود شاهد هستیم که مقامات هند این اقدام خودسرانه را مردود اعلام کردند.‌»