رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برنامه هفتم توسعه در حال تنظیم است، گفته است در جلسات سران قوا و در جلساتی که در مجلس و دولت برقرار است مصمم هستیم که این برنامه را بتوانیم با دقت، مدبرانه و هوشمندانه و با استفاده از تجربیات گذشته ضعف‌‌های گذشته را هرگز تکرار نکنیم.  به گفته قالیباف، قرار است نقاط قوت ۶ برنامه گذشته در تطبیق با شرایط امروز کشور، مشکلات اقتصادی و به میزان ظرفیت‌‌های موجود مادی و منابع انسانی و اتفاقاتی که در منطقه در حال رخداد است همچون جنگ اوکراین که بر عرصه‌های انرژی، امنیتی و غذایی اثرگذار بوده است، در برنامه هفتم گنجانده شود تا ثبات اقتصادی بازگردد.

همچنین قالیباف تاکید کرد: کشور ما این ظرفیت را دارد که در همین شرایط سخت در مسیر ثبات اقتصادی گام بردارد اما باید آن دو اصلی  را که انقلاب را به پیروزی رساند و بیش از ۴۰ سال با همه توطئه‌های دشمن مقتدرانه و با عزت در مقابل آنها با قدرت ایستاد، فراموش نکنیم تا بر مشکلات اقتصادی هم فائق خواهیم آمد.

به گزارش «ایرنا»‌‌ قالیباف با بیان اینکه هدفمند به موضوعات اساسی در برنامه هفتم توسعه پرداخته می‌شود، گفت: در این روزها همه وقتمان برای تنظیم این سند سپری می‌شود، اصلاح ساختار بودجه و ناترازی در آن، ناترازی بانک‌ها و حل مشکلات سرمایه‌‌گذاری به‌طور جدی و به شکل متمرکز در این سند دیده خواهد شد تا تورم و گرانی را حل کنیم. رئیس مجلس شورای اسلامی یکی دیگر از مشکلات کشور را اجرا نشدن قانون عنوان و اعلام کرده است که ما در کشور قانون‌‌های خوبی داریم که یا اجرا نمی‌شوند یا به درستی انجام نمی‌شوند که یکی از وظایف مجلس پافشاری بر اجرای آنها است. وی تصریح کرد: یکی از قانون‌‌های خوب کشور اعطای مجوز کار است، پیش از این اگر کسی درخواست مجوز برای کاری داشت مدت‌ها باید در ادارات رفت‌وآمد می‌کرد تا مجوز بگیرد که گاهی هم موفق نمی‌شد، اما امروز یا این قانون، یا کار جزو اشتغالات سبز‌محور است یعنی بدون حضور و در درگاه ثبت شده و بعد از سه روز فرد کار خود را آغاز می‌کند یا تاییدمحور است که حداکثر سه ماه دستگاه مربوطه باید جواب درخواست را بدهد که اگر پاسخی دریافت نکرد یعنی آن را تایید کرده و می‌تواند شغل را آغاز کند. قالیباف با اشاره به اینکه در قانون بودجه برای همه کسانی که فاقد بیمه سلامت بودند، سهم بیمه در نظر گرفته شده است، افزود: بیش از ۶ میلیون نفر بر اساس این قانون با اعتبار ۷هزار میلیارد تومان به صورت غیرحضوری و به‌طور مجانی بیمه می‌شوند، دولت هم در این بخش به خوبی کار خود را شروع کرد و در سه ماه ابتدایی سال ۳ میلیون نفر تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند و برای بیماران صعب‌العلاج هم کارتی صادر شده که به‌طور ویژه تحت بیمه قرار بگیرند که برای این منظور هم ۵ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

 جزئیات اعطای کالابرگ

همچنین رئیس مجلس شورای اسلامی درباره توزیع کالا‌برگ به مردم توضیحاتی داد و ابراز امیدواری کرد تا پیش از پایان مبالغ واریزی برای این دو ماه، با کالابرگ، کالا با همان قیمت مناسب سال قبل به دست مردم رسانده شود. در همین حال ‌‌محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور نیز در حاشیه نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره کالا‌برگ گفت: ازنظر قانونی موظف بودیم که اصلاح قیمت کالاهای اساسی را از ابتدای فروردین سال جاری انجام دهیم. از آنجا که هنوز کالابرگ آماده نشده است، یارانه می‌‌دهیم. دستگاه‌های مسوول در حال تلاش و کار هستند تا هرچه زودتر اقدامات لازم انجام شود.

ان‌‌شاءالله یُسر اتفاق می‌‌افتد

مخبر همچنین گفته است که حتی اگر ارز ترجیحی هم حذف نمی‌شد بازهم گرانی‌ها را داشتیم. وی درباره تاثیر گرانی‌‌ها روی کالاهای دیگر گفته است: گرانی‌‌ها آثاری روی همه کالاها دارد که داریم روی آن کار می‌کنیم. در عین حال مردم باید بدانند که حتی اگر ارز ترجیحی حذف هم نمی‌شد، به لحاظ تغییرات بین‌المللی و منطقه‌‌ای، یک موج گرانی داشتیم. وضعیت در حال مدیریت است. تنها یکی از پازل‌های نقشه راه ما حذف ارز ترجیحی بود. مردم در این ماجرا بسیار همکاری کردند و از آنها تشکر می‌کنم. خواهش بنده اما این است که عسر قبل از فرج را تحمل کنند؛ ان‌‌شاءالله یسر اتفاق می‌‌افتد.به گفته مخبر اصلا قرار نیست بنزین گران شود و تا زمانی که از اجرای آزمایشی توزیع یارانه آرد مطمئن نشویم، به سراسر کشور تعمیم نخواهیم داد. وی گفت: قیمت نان و دارو جزو خط قرمزهای دولت است؛ تا یک قران هم گران نشود. قیمت نان نباید برای مردم تغییر کند. با تغییرات منطقه‌ای و مشکل آرد، ارزانی آرد در ایران اتفاق افتاده بود و این موضوع قاچاق را به صرفه می‌کرد. در کشورهای همجوار ما قیمت کالاها چند برابر شد. اما امروز می‌‌بینیم که نان برای مردم گران نشده است.