تراژدی ملیکا

او به همراه خواهرش چند دقیقه‌ای زیر سایبان بستنی فروش کنار متروپل آبادان منتظر مادرشان بودند که ساختمان بر سرشان آوار شد.همزمان وزیر کشور در گزارشی که عصر یکشنبه به هیات دولت از سفرش به آبادان ارائه کرد بر بی‌توجهی به گزارش‌هایی که طی سال‌های گذشته در مورد وجود تخلفات گسترده در ساخت متروپل به دستگاه‌های ذی‌ربط ارائه شده بود، اشاره کرد. از سوی دیگر رئیس‌جمهور و رئیس قوه‌قضائیه بر برخورد قاطع با عاملان حادثه تاکید کردند. همه اینها درحالی است که به گفته ابراهیم قادری، رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز به دلیل سست بودن و نا‌ایمن بودن سازه متروپل، هر لحظه احتمال ریزش آن وجود دارد و اگر موارد ایمنی رعایت نشود حادثه‌ای سنگین‌تر رخ خواهد داد.

۱۰ طبقه به جای ۶طبقه

در چنین شرایطی جلسه عصر روز یکشنبه هیات دولت به ماجرای متروپل اختصاص داشت. در این جلسه وزیر کشور که برای بررسی ابعاد ماجرا به آبادان سفر کرده بود، در گزارشی با بیان اینکه در ساختمان متروپل تخلف بزرگی صورت گرفته است، گفت: ساخت این ساختمان از سال ۱۳۹۶ آغاز شده و چند سال در حال ساخت بوده است. اشکالاتی در دوره قبلی درباره این ساختمان گزارش شده، اما به این گزارش‌ها توجه نشده است. احمد وحیدی افزود: قرار بود متروپل ۶ طبقه باشد، اما در دو مرحله به ۱۰ طبقه رسیده است. او در درادامه تصریح کرد که در ساختمان متروپل پیچیدگی‌های مختلفی وجود دارد که یکی از آنها وجود سازه‌های ناامن در اطراف ساختمان است. وحیدی در ادامه گفت: به همین دلیل ناچار شدیم چند خانه را که متعلق به مردم بود، خراب کنیم تا محور جدیدی باز کنیم تا بتوانند دسترسی بهتری به محل پیدا کنند. زیرا حوزه بسیار محدود بود. از طرفی هم مردم در محل بودند و باید حدود ۱۵۰ متر تخلیه می‌شد که تخلیه کردن مردم باتوجه به اینکه زندگی و امکانات‌شان در آنجا بود، کار مشکلی بود. وزیر کشور در ادامه روند کار را خوب توصیف کرد.

برخورد بدون اغماض

پس از ارائه این گزارش از سوی وزیر کشور، ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری در جلسه هیات دولت، بر بررسی ابعاد و علل و عوامل این سانحه، برخورد بدون اغماض با افراد متخلف و همچنین توجه ویژه به مشکلات خانواده‌های داغ‌دیده و خسارت‌دیدگان از این حادثه تاکید کرد. رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به گزارش نهادهای مسوول درباره آمار ساختمان‌های ناایمن در نقاط مختلف کشور، وزرای کشور و راه و شهرسازی را مامور کرد با همکاری سازمان نظام مهندسی و شهرداری‌ها نسبت به شناسایی فوری این سازه‌ها و اجرای قانون درباره آنها اقدام کنند. رئیسی با تاکید بر اینکه دولت خود را ملزم به صیانت از جان مردم می‌داند، گفت: صاحبان ساختمان‌های ناایمن باید موظف به مقاوم‌سازی سازه‌ها شوند و اگر کسی در این کار سستی و اهمال کرد، بدون تعارف با او برخورد قانونی شود. هیچ کس حق ندارد جان مردم را به خطر بیندازد. بهادری جهرمی، سخنگوی دولت نیز روز گذشته با بیان اینکه دولت برای رسیدگی به وضعیت آبادان اجماع نظر دارد، تاکید کرد: آبادان، خرمشهر و خوزستان را تنها نخواهیم گذاشت.

هشدار قاضی القضات

ازسوی دیگر رئیس قوه‌قضائیه بر بررسی همه‌جانبه ابعاد حادثه متروپل برای شناسایی و برخورد با مقصران حادثه تاکید کرد. محسنی‌اژه‌ای، روز گذشته در جلسه شورای عالی قوه‌قضائیه، با اشاره به حادثه آبادان و با اشاره به هیات اعزامی از طرف دادستانی کل کشور و همچنین هیات اعزامی از جانب دولت و تکلیف کمیسیون عمران مجلس برای بررسی ابعاد حادثه آبادان، گفت: هیات‌های اعزامی از سوی قوای مختلف و برخی از نهادهای مردمی، باید ضمن تشریک مساعی و تبادل اطلاعات، حادثه آبادان را هر چه سریع‌تر به‌صورت همه‌جانبه، جامع، هماهنگ و آسیب‌شناسانه بررسی کنند تا از جهات مختلف، یک گزارش کامل و جامع ارائه شود و تصمیمات مقتضی اتخاذ شود. به گزارش «ایسنا» رئیس قوه‌قضائیه در ادامه با تبیین و تشریح سه مرحله‌ای که در بررسی حوادثی نظیر حادثه آبادان، باید مدنظر قرار گیرند، گفت: در این قبیل ساختمان‌ها، به‌صورت مشخص، قراردادی بین شهرداری و شخص حقیقی منعقد می‌شود؛ باید بررسی شود که این قرارداد از جهات مختلف درست بوده یا نه؟ آیا این ساختمان برای شروع به ساخت، جواز داشته یا خیر؟ آیا جواز صادر شده بر اساس استانداردها و ضوابط بوده؟ دستگاه‌های مربوطه و افراد خاصی که در این قبیل مسائل باید تصمیم‌گیری و اظهارنظر می‌کردند، آیا کار خود را درست انجام داده‌اند؟ دستگاه‌هایی نظیر شهرداری، کمیسیون ماده ۱۰۰، نظام مهندسی، وزارت راه و شهرسازی، قوه‌قضائیه و سایر دستگاه‌های مسوول، آیا وظایف و مسوولیت‌های خود را به درستی انجام داده‌اند؟

رئیس قوه‌قضائیه تصریح کرد: طی روزهای اخیر پاسخ بسیاری از این سوالات و همچنین مسائل دیگر تا حدودی روشن شده است، اما جهت بررسی دقیق‌تر نیاز است که مسائل به صورت تخصصی و همه‌جانبه، بررسی جامع شود. رئیس قوه‌قضائیه در ادامه با اشاره به وظایف و مسوولیت‌هایی که شهرداری‌ها در قبال ساختمان‌ها و بناها و مستحدثات دارند، تصریح کرد: اگر شروع ساخت‌و‌ساز ساختمانی، بدون اخذ پروانه باشد؛ یا اینکه برخلاف مفاد پروانه، ساخت ساختمانی شروع شود؛ شهرداری با مامورین خود می‌تواند رأسا از احداث ساختمان مزبور جلوگیری کند. همچنین اگر ساختمانی به صورت خلاف ساخته شده باشد، شهرداری می‌تواند موضوع را به کمیسیون ماده ۱۰۰ اعلام کند و کمیسیون مزبور چنانچه حکم به قلع و قمع داد و این رأی قطعی شد، باز در اینجا خود شهرداری و کمیسیون ماده ۱۰۰ می‌توانند صاحب ملک را ملزم به انجام اصلاحات لازم یا تخریب بنا کنند؛ در صورت استنکاف مالک از اجرای حکم نیز شهرداری می‌تواند برای تخریب، اقدام کند.

شبکه نفوذ عبدالباقی‌؟

در ادامه غلامرضا شرفی، یکی از نمایندگان آبادان در دوره دهم مجلس در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در توضیح تخلفات مالک ساختمان متروپل گفت: ابتدا قرار بود این ساختمان ۴ طبقه باشد و سال ۹۸ به بعد ۲ طبقه دیگر مجوز می‌گیرند؛ اما دست آخر این ساختمان ۱۰ طبقه ساخته شد که در میانه کار هم نشست کرده بود. وی افزود: البته چند تا از پروژه‌های دیگر آقای عبدالباقی هم با نشست مواجه شده است.

شرفی در ادامه این گفت‌وگو گفت: یکی از طرف‌هایی که با او کار می‌‎کرد و مشارکت داشت شهرداری آبادان بود؛ از طرفی یک دستگاه نظارتی مانند شورای شهر بر شهرداری نظارت می‌کند. برای ما هم سوال بود که چطور می‌شود این میزان قابل توجه از زمین‌ها را تملک کند؛ اگرچه عبدالباقی یک پیمانکار بلامنازع بود، پروژه‌های بزرگی را پیش می‌برد و در اتاق بازرگانی هم به عنوان کارآفرین نمونه انتخاب شد؛ او در آبادان به امنیت‌ساز معروف شده بود. احسان عباسپور، فرماندار ویژه آبادان نیز در گفت‌وگو با روزنامه ایران، با اشاره به مجوزهای طلایی استاندار سابق خوزستان به سازنده متروپل، گفت: به تخلفات همه مقامات از جمله استاندار سابق خوزستان پله به پله رسیدگی می‌شود.

فیلم جدید از ابر مالک

اما سرنوشت عبدالباقی در روزهای اخیر بحث برانگیز شده و با وجود اینکه مقامات رسمی می‌گویند او زیر آوار جان‌باخته است، اما عده‌ای معتقدند او زنده است. آن‌طور که فرارو خبر داده است ویدئوی جدیدی منتشر شده و در آن ادعا می‌شود که لحظه ورود حسین عبدالباقی مالک متروپل به ساختمان و دفتر کارش را لحظاتی قبل از ریزش ساختمان نشان می‌دهد. دوشنبه دوم خرداد بخشی از برج متروپل آبادان ریزش کرد که تاکنون پیکرهای ۳۲جان باخته از زیر آوار بیرون کشیده شده است.