معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی دیروز از تشکیل کمیته‌ای در وزارت نفت برای بررسی پیشنهادهای افزایش قیمت بنزین در سال آینده خبر داد و گفت: براساس ماده سه اصلاحیه قانون برنامه چهارم توسعه کشور، دولت اجازه یافته است تا پیشنهاد خود را درباره تغییر قیمت فرآورده‌های نفتی به مجلس شورای اسلامی‌اعلام کند.

میانگین مصرف روزانه بنزین در شهریور ماه به ۸۰میلیون و ۳۰۰هزار لیتر رسید
معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی دیروز از تشکیل کمیته‌ای در وزارت نفت برای بررسی پیشنهادهای افزایش قیمت بنزین در سال آینده خبر داد و گفت: براساس ماده سه اصلاحیه قانون برنامه چهارم توسعه کشور، دولت اجازه یافته است تا پیشنهاد خود را درباره تغییر قیمت فرآورده‌های نفتی به مجلس شورای اسلامی‌اعلام کند.

محمدرضا نعمت‌زاده در ادامه افزود: پیش از این، مجلس قیمت بعضی از کالاها و خدمات را در قالب برنامه چهارم تعیین کرده است، اما دولت می‌تواند پیشنهاد تغییر قیمت آنها را ارائه دهد. اشاره نعمت‌زاده به مصوبه‌ای بود که اوایل سال 84 از سوی مجلس هفتم برای تثبیت قیمت حامل‌های انرژی تصویب شد.
تغییر قیمت بنزین به سرعت اعمال نمی‌شود
نعمت‌زاده در گفت‌وگو با شانا، ادامه داد: پیشنهاد افزایش قیمت بنزین باید بررسی و در قالب لایحه ای تدوین و سپس به مجلس شورای اسلامی ‌ارائه شود که مجلس نیز اختیار تصویب یا عدم تصویب این لایحه را دارد.
وی با بیان این که این لایحه موضوع جدیدی نیست، تصریح کرد: از سوی دیگر با توجه به طولانی بودن روند بررسی و تصویب این لایحه، اگر تصمیم بر تغییر قیمت بنزین باشد این تغییر به سرعت اعمال نخواهد شد.
نعمت‌زاده درباره جزئیات طرح بررسی افزایش قیمت بنزین، یادآور شد: هنوز جمع‌بندی نهایی در این خصوص صورت نگرفته است و این کمیته که با مسوولیت معاونت برنامه‌ریزی وزارت نفت و عضویت شرکت ملی پالایش و پخش تشکیل شده، در مرحله مطالعه آمار و اطلاعات مختلف و اثرهای اقتصادی و اجتماعی افزایش قیمت بنزین است.
بررسی سناریوهای مختلف افزایش قیمت بنزین
معاون وزیر نفت درباره امکان افزایش قیمت بنزین در کشور با توجه به شرایط اقتصادی موجود، اظهار داشت: در این خصوص چند راهکار وجود دارد، از جمله اینکه قیمت‌ها یکباره اصلاح شود که البته این روش، اثرات اقتصادی و اجتماعی سنگین‌تری دارد ولی در یک مرحله انجام می‌شود.
وی ادامه داد: افزایش پلکانی و چند مرحله‌ای قیمت‌ها نیز راهکار دیگری است که می‌تواند در مدت پنج یا ده سال انجام شود.
نعمت‌زاده تصریح کرد: پیشنهاد ما این است که اگر روش پلکانی افزایش قیمت بنزین مورد نظر است، این کار در دوره 5ساله انجام شود، منطقی‌تر است و اثرهای اجتماعی و تورمی‌ زیادی ندارد هرچند این روش مزایای طرح افزایش قیمت یک مرحله‌ای را ندارد.
وی درباره راه دیگر تغییر قیمت بنزین، گفت: در این روش می‌توان به دنبال قیمت‌های منطقه‌ای و جهانی بنزین نبود، یعنی قیمت پایین‌تری در نظر گرفت و به صورت یک مرحله‌ای یا چند مرحله‌ای به سطح آن قیمت رسید.
نعمت‌زاده تصریح کرد: تصمیم‌گیری در این باره قبل از مطالعه دقیق، کامل نخواهد بود، به همین دلیل کار مطالعاتی با همکاری گروه‌های کارشناسی شروع شده است و امیدواریم در یکی دو ماه آینده نتایج آن مشخص شود تا بتوانیم پیشنهادهای خود را به هیات دولت ارائه دهیم. وی در مورد نگرش دولت برای افزایش قیمت بنزین، توضیح داد: دولت امسال برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد و همان سیاست تثبیت قیمت ادامه خواهد یافت.
تلاش برای نهایی شدن کارت هوشمند سوخت
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی خاطرنشان کرد: هر تصمیمی‌در مورد بنزین هزینه‌ای دارد که باید آن را پرداخت و اگر تصمیمی‌در این باره گرفته نشود، با توجه به افزایش میزان مصرف بنزین راهی به جز سهمیه‌بندی برای کنترل مصرف وجود ندارد.
وی افزود: نظر غالب در دولت و مجلس همین است که برای مهیا کردن زمینه اجرای این نظر تلاش می‌کنیم پروژه کارت هوشمند نهایی شود.
شدت مصرف بنزین در شهریور ماه بیش از 10درصد بود
بر این اساس آمار مصرف بنزین در شهریور امسال، از ۱۰/۳درصد رشد مصرف این فرآورده حکایت می‌کند.
به گزارش شانا، متوسط مصرف بنزین در شهریور سال جاری، 80میلیون و 300هزار لیتر گزارش شده است. این در حالی است که این میزان در شهریور 84 معادل 72میلیون و 800هزار لیتر بوده است. آمار رسمی‌ شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی حاکی است، میزان مصرف نفت گاز نیز در شهریور امسال، 15/5درصد رشد داشته است. براین اساس، در شهریور سال جاری به طور متوسط روزانه 79میلیون و 600هزار لیتر نفت گاز مصرف شده است. این میزان در مدت مشابه سال گذشته معادل 75میلیون و 700هزار لیتر بوده است.
بر پایه این گزارش، میزان مصرف نفت سفید و نفت کوره در شهریور امسال همچنان کاهش یافته و به‌ترتیب ۱۰/۱۸ و ۵/۲درصد رشد منفی داشته است.
بر اساس این گزارش، میزان مصرف نفت سفید در شهریور سال جاری 17میلیون و 200هزار لیتر بوده است و این میزان در مدت مشابه سال 84، 21میلیون لیتر بوده است.
همچنین در ماه گذشته ۳۱میلیون و ۲۰۰هزار لیتر نفت کوره مصرف شده است. این در حالی است که میزان مصرف نفت کوره در مدت مشابه سال گذشته، ۳۲میلیون لیتر گزارش شده است.
در بیشتر روزهای شهریور امسال مصرف بنزین افزایش داشته و آمار رسمی‌ نشاندهنده مصرف بیش از 80میلیون لیتر بنزین در روزهای ابتدایی و پایانی هفته است.
پیش‌بینی می‌شود همزمان با فرارسیدن ماه رمضان و شروع سال تحصیلی به دلیل کم شدن رفت‌وآمدهای شهری و بین‌شهری، میزان مصرف بنزین برای مدتی کاهش یابد و به مرز ۷۰میلیون لیتر در روز برسد.