محمد مرندی در مصاحبه با بخش انگلیسی شبکه «المیادین» گفت ایران تنها زمانی مذاکره با آمریکا را آغاز کرد که ایالات‌متحده حق غنی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازی ایران را پذیرفت.

وی در این‌خصوص توضیح داد: «اول باید بگویم که ایران تنها بعد از آنکه آمریکا پیامی برای ایران از طریق عمان فرستاد مبنی‌بر اینکه واشنگتن حق غنی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازی ایران را می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پذیرد، مذاکره با ایالات‌متحده را آغاز کرد. این خیلی مهم بود و مربوط به دوره زمان قبل از دولت آقای روحانی است. دکتر صالحی وزیرخارجه بود و مذاکرات در عمان آغاز شد. سپس، بعد از آنکه آقای روحانی انتخاب شد و دکتر ظریف وزیرخارجه شد، مذاکرات ادامه پیدا کرد.‌» مرندی در ادامه تاکید کرد: «این نکته مهمی است زیرا برمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گردد به موضوع اهرم فشار. ایرانی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها به پیشرفت در زمینه برنامه هسته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای خود و نادیده‌گرفتن درخواست‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های آمریکا به‌رغم تحریم‌ها ادامه دادند تا به آمریکا فشار بیاورند و وقتی آمریکایی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها دیدند که ایرانی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها قصد عقب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نشینی ندارند تا زمانی که آمریکایی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها حق مشروع ایران برای غنی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازی اورانیوم را به رسمیت بشناسند- تنها آن زمان که آمریکایی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها این را پذیرفتند- ایرانی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها مذاکرات را آغاز کردند.‌»

به گفته این کارشناس مسائل سیاسی، «این نشان می‌دهد که وقتی یک کشور قوی باشد و با استفاده از نقاط مثبتش و اهرم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های فشارش مذاکره می‌کند، آن زمان می‌تواند کشورهای غربی را وادار کند که در مقابل امتیاز دهند.»