تداوم روند کاهشی مرگ کرونایی

به گزارش «دنیای اقتصاد» و بر اساس اطلاعات مندرج از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، تا ۴ اردیبهشت سال جاری، تعداد هفت میلیون و ۲۱۶ هزار و ۴۰ نفر د‌رکشور به طور قطعی به کووید‌-۱۹ مبتلا شدند و مجموعا تا آن روز تعداد ۱۴۰ هزار و ۹۷۵ نفر د‌راثر این بیماری جان باخته‌اند. در این میان ۶ میلیون و ۹۶۶ هزار و ۹۵۴ نفر تاکنون بهبود یافته‌‌اند.  به گزارش «دنیای اقتصاد» و با استناد به آمار‌های اعلامی از روند ابتلا و مرگ‌ومیر ناشی از کرونا، به‌طور میانگین از۴ فروردین سال جاری تا ۴ اردیبهشت امسال درهر ساعت ۵۸ نفر به بیماری کووید -۱۹ مبتلا شدند.

ساعتی یک مرگ

همچنین میانگین آمارهای این روند نشان می‌دهد که در هر یک ساعت یک نفر جان باخته است اما ۱۳۵ نفر در هریک ساعت بهبود می‌یابند. به گزارش «دنیای اقتصاد»، درحالی که تعداد کل مبتلایان به کووید‌-۱۹ در چهار اردیبهشت سال جاری معادل ۵۲۸ نفر بوده است، در چهارم فروردین امسال یعنی یک ماه قبل، تعداد هزار و ۳۴۵ نفر به این بیماری مبتلا شده بودند.  این درحالی است که روند سینوسی ابتلا و مرگ‌ومیر ناشی از کرونا طی یک ماه اخیر هم وجود داشته و به ثبات نرسیده است. آمارها حاکی است که در۳۱ فروردین سال جاری تعداد هزار و ۶۰۷ نفر و در اول اردیبهشت سال جاری نیز هزار و ۴۱۳ نفر به کووید-۱۹  مبتلا شده‌اند اما طی چهار روز ابتدایی اردیبهشت این تعداد از هزار و ۴۱۳ نفر به ۵۲۸ نفر کاهش یافته است.  همچنین در روزهای ۱۵ تا ۱۹ فروردین امسال اوج ابتلا به کرونا مشاهده شد و روز ۲۰ فروردین تب کرونا فروکش کرد ولی دوباره از ۲۱ فروردین تا ۲۶ فروردین این روند ابتلا اوج گرفته است. این موج و حرکت سینوسی نشان می‌دهد که پایداری شرایط به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تزریق نوبت سوم و چهارم واکسیناسیون نیز ارتباط مستقیم دارد.

مرگ ۱۳ نفر در شبانه‌روز گذشته

در این میان «ایرنا» در خبری از وبدا اعلام کرد شناسایی بیماران جدید به‌طور محسوسی کاهش یافته و در۲۴ ساعت منتهی به۴ اردیبهشت، ۱۳ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۴۰ هزار و ۹۷۵ نفر رسید. بنا به اعلام «ایرنا»، از میان ۵۲۸ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ تعداد ۱۳۶ نفر از آنها بستری شدند. همچنین در شبانه‌روز گذشته منتهی به ۴ اردیبهشت در ۲۱ استان، هیچ موردی از مرگ‌ومیر بیماران کووید-۱۹ ثبت نشده و در ۸ استان، فقط یک مورد مرگ گزارش شده است. بنا به اعلام وزارت بهداشت، دو شهرستان در وضعیت قرمز، ۴۸ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۳۲۳ شهرستان در وضعیت زرد و ۷۵ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

۳۳ میلیون نفر دز سوم نزده‌اند

 هرچند وزارت بهداشت هر روز آمار واکسیناسیون انجام شده را اعلام می‌کند و بنا به همین آمار تاکنون۶۴ میلیون و ۲۶۶ هزار و ۸۳۷ نفر دز اول، ۵۷ میلیون و ۴۶۱ هزار و ۱۹۴ نفر دز دوم و ۲۶ میلیون و ۹۰۳ هزار و ۸۸۴ نفر دز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده و مجموعا تاکنون درکشور ۱۴۸ میلیون و ۶۳۱ هزار و ۹۱۵ دز واکسن تزریق شده است، اما گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت هفته گذشته در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس حضور یافت و در جلسه‌ای که با نمایندگان و تولید‌کنندگان واکسن‌های داخلی برگزار شده بود اعلام کرد ۳۳ میلیون نفر دز سوم واکسن خود را تزریق نکرده‌اند.  همچنین در خبری دیگر به نقل از «ایرنا»، گویا درباره اهمیت تزریق دز سوم نیز گفته است که مرحله سوم واکسیناسیون تا ۸۰ درصد ریسک بستری ناشی ا‌زکووید -۱۹ را در بیمارستان‌ها کاهش می‌دهد. او همچنین اعلام کرده که کمبودی از نظر واکسن در کشور وجود ندارد. به گفته گویا، مطالعات بین‌المللی انجام شده نشان‌دهنده این است که دریافت نوبت سوم واکسن، میزان بستری در بیمارستان به علت ابتلا به سویه جدید اُمیکرون را تا بیش از ۸۰ درصد کاهش می‌دهد در حالی که در سویه دلتا که قبلا در جهان رایج بود دریافت دو نوبت واکسن همین میزان ایمنی را ایجاد می‌کرد و برای محافظت علیه سویه اُمیکرون نیاز به دریافت نوبت سوم واکسن است. او از مردم درخواست کرده است در نخستین فرصت برای تکمیل برنامه واکسیناسیون خود علیه بیماری کرونا اقدام کنند. در حال حاضر هیچ کمبودی از نظر واکسن در کشور وجود ندارد و انواع مختلف واکسن تولید داخل که همگی کارآیی و اثربخشی بسیار مناسبی نشان داده‌اند در پایگاه‌های واکسیناسیون موجود است.

کمترین رعایت فاصله‌‌گذاری در مدارس

همچنین «ایرنا» نیز در خبری به نقل از معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: میانگین درصد رعایت پروتکل فاصله‌‌گذاری در اماکن عمومی کشور از ۱۷ تا ۳۱ فروردین ۱۴۰۱، معادل ۰۵/ ۴۸ درصد بوده که سالن‌‌های سینما و تئاتر با ۷۱/ ۸۵درصد بیشترین و مدارس با ۷۸/ ۳۵ درصد کمترین میزان رعایت را داشته‌‌اند. بنا به این گزارش، در هفته ۱۱۳ همه‌‌گیری کووید-۱۹  در کشور، میزان رعایت پروتکل‌‌های بهداشتی، همچنان پایین و بالغ بر ۸۱/ ۵۱ درصد بوده است. در بخشی ا‌ز این گزارش قید شده است: از ۲۴ تا ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ از ۱۴ هزار و ۵۲۰ مدرسه بازرسی انجام شده که متناسب نبودن فضای کلاس‌‌ها با تعداد دانش‌آموزان (پذیرش بیش از حد ظرفیت کلاس)، رعایت نکردن فاصله‌‌گذاری مناسب بین دانش‌آموزان، رعایت نکردن چیدمان صندلی بر اساس فاصله، ماسک نزدن مداوم در بین دانش‌آموزان و کارکنان مدرسه، فراهم نبودن شرایط مناسب برای تهویه و جریان هوا در کلاس‌‌ها و تجمع والدین در مقابل ورودی و خروجی مقابل مدارس از موارد پرخطر در مدارس است. در این شاخص، بیشترین میزان رعایت در استان کرمانشاه با ۲۳/ ۶۷ درصد و کمترین میزان رعایت هم در استان هرمزگان با ۰۵/ ۴۶ درصد است. میانگین استفاده از ماسک در شاغلان و خدمت‌گیرندگان به تفکیک اماکن عمومی استان‌های کشور از ۲۴ تا ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ بالغ بر ۶۶/ ۵۰ درصد بوده که بیشترین میزان رعایت در استان هرمزگان با ۲۷/ ۷۵ درصد و کمترین میزان رعایت مربوط به گیلان با ۴۱/ ۴۲ درصد است. همچنین میانگین استفاده از ماسک در شاغلان و خدمت‌گیرندگان به تفکیک اماکن عمومی کشور نیز از ۱۷ تا ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ بالغ بر ۶۶/ ۵۰ درصد بوده که بیشترین میزان استفاده از ماسک در اماکن عمومی مربوط به فرودگاه‌ها با ۸۷/ ۹۴ درصد و کمترین میزان استفاده از ماسک مربوط به مراکز ورزشی با ۱۳/ ۳۹ درصد است. میانگین درصد رعایت پروتکل فاصله‌‌گذاری در اماکن عمومی استان‌های کشور از ۲۴ تا ۳۱ فروردین ۱۴۰۱، معادل ۰۵/ ۴۸ درصد بوده که بیشترین میزان مربوط به استان آذربایجان غربی با ۲۴/ ۵۸ درصد و کمترین میزان مربوط به لرستان با ۵۱/ ۳۸ درصد بوده است. میانگین رعایت تهویه مناسب در اماکن عمومی استان‌های کشور از ۲۴ تا ۳۱ فروردین ۱۴۰۱، معادل ۶۷/ ۵۳ درصد و در عین حال بیشترین میزان رعایت مربوط به استان آذربایجان غربی با ۹۲/ ۷۲ درصد و کمترین میزان رعایت مربوط به هرمزگان با ۹۴/ ۳۸ درصد بوده است.