سفرا و نمایندگان سایر کشورهای اسلامی نیز در سخنانی بر اهمیت نقش سازمان ملل در حل و فصل عادلانه مساله فلسطین و پایان اشغالگری رژیم صهیونیستی تاکید کردند. در نشست امروز، سفرای کشورهای اسلامی که با حضور دبیرکل سازمان ملل در نیویورک برگزار شد، درباره موضوعات مهم جهان اسلام از جمله تحولات اخیر در سرزمین‌های اشغالی فلسطین و هتک حرمت مسجد‌الاقصی توسط رژیم صهیونیستی و نیز پدیده رو به رشد اسلام‌هراسی بحث و تبادل نظر شد. نظامیان و شهرک‌نشینان صهیونیست از آغاز ماه مبارک رمضان در سه هفته گذشته با تشدید جنایت‌های خود و یورش به مسجدالاقصی و هتک حرمت مکان‌های مقدس فلسطینیان و مسلمانان صدها نفر را شهید، زخمی و بازداشت کردند.

در این نشست، همچنین مساله اسلام‌هراسی و تشدید اقدامات گروه‌های افراطی علیه مسلمانان در برخی کشورهای اروپایی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. به پیشنهاد سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل مقرر شد در این زمینه، بیانیه مشترکی از سوی کشورهای اسلامی خطاب به روسای مجمع عمومی سازمان ملل متحد و شورای امنیت در محکومیت اقدام اخیر گروه‌های افراطی در سوئد در آتش زدن قرآن کریم و اهانت به مقدسات دین مبین اسلام تهیه و صادر شود که این پیشنهاد مورد توافق نمایندگان کشورهای اسلامی قرار گرفت.

محکومیت اقدامات تروریستی در افغانستان

در این نشست نماینده افغانستان نیز خواستار محکومیت اقدامات تروریستی در افغانستان توسط کشورهای اسلامی شد. سفیر و نماینده دائم کشورمان با محکومیت عملیات تروریستی اخیر در افغانستان که منجر به شهادت افراد بی‌گناه شده است از پیشنهاد نماینده افغانستان حمایت کرد. نهایتا مقرر شد در بیانیه مذکور حملات اخیر تروریستی علیه مراکز مذهبی و آموزشی در افغانستان که منجر به کشته و زخمی شدن صدها تن از مردم مظلوم افغانستان شد از سوی کشورهای اسلامی محکوم شود. این بیانیه قرار است طی روزهای آینده از سوی نمایندگان کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در نیویورک صادر شود. دبیرکل سازمان ملل در این نشست طی سخنانی با تبریک ماه مبارک رمضان به همه مسلمانان جهان، مساله فلسطین و اسلام‌هراسی را از موضوعات مهم بین‌المللی که وی توجه ویژه‌ای به آنها دارد، معرفی کرد.

عامل تشدید فعالیت‌‌های تروریستی در افغانستان

همزمان سفیر و معاون نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران عمیقا نگران رویدادهای غم‌انگیز در افغانستان است، اظهار کرد: حضور داعش در افغانستان باعث تشدید فعالیت‌های تروریستی در منطقه شده است. زهرا ارشادی سفیر و معاون نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل روز جمعه به وقت محلی در نشست عالی‌رتبه با عنوان «استراتژی ملی و برنامه اقدام جمهوری تاجیکستان برای مقابله با تروریسم و افراط‌گرایی  ۲۰۲۵-۲۰۲۱»  افزود: بر کسی پوشیده نیست که حضور داعش در افغانستان باعث تشدید فعالیت‌های تروریستی در منطقه شده است.

وی تصریح کرد: در همین راستا جمهوری اسلامی ایران حملات تروریستی اخیر در افغانستان را که منجر به کشته شدن ده‌ها انسان بی‌گناه به ویژه کودکان شده است، محکوم می‌کند. معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران عمیقا نگران این رویدادهای غم‌انگیز در افغانستان است و از مقامات افغانستان می‌خواهیم برای شناسایی عاملان این جنایات شنیع و محاکمه آنها اقدام فوری انجام دهند.

ارشادی همچنین حمایت جمهوری اسلامی ایران از تلاش‌های تاجیکستان برای مقابله با تروریسم را اعلام و اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران برای همکاری با جمهوری تاجیکستان در زمینه‌های مختلف از جمله مسائل امنیتی همچنین ثبات و امنیت تاجیکستان اهمیت زیادی قائل است.

معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل گفت: آسیای مرکزی همچنان با چالش‌های جدی ناشی از فعالیت‌های تروریستی مواجه است. ارشادی افزود: در این راستا، وضعیت امنیتی وخیم منطقه ناشی از فعالیت‌های داعش و سایر فعالیت‌های تروریست‌ها در خاک افغانستان در پی اجرای سیاست‌های غیرمسوولانه تعدادی از بازیگران خارجی در این کشور از جمله انتقال تروریست‌های داعش از عراق و سوریه به افغانستان قابل توجه ویژه است.

سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل ادامه داد: با توجه به ویژگی‌‌های چند‌بعدی و فرامرزی تروریسم، همکاری‌‌های جهانی و منطقه‌‌ای به‌‌ویژه در میان کشورهای همسایه بسیار ضروری است. ارشادی افزود: این امر می‌تواند درقالب موافقت‌نامه‌های دوجانبه یا چند‌جانبه مرتبط یا از طریق سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای مانند سازمان همکاری شانگهای محقق شود. وی اظهار کرد: در این رابطه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان دو معاهده دوجانبه مهم و مرتبط را، در میان سایر معاهدات و تفاهم‌نامه‌ها، منعقد کرده‌اند. موافقت‌نامه همکاری‌های امنیتی و انتظامی در سال ۲۰۱۴ که از جمله بر همکاری دو کشور در زمینه مقابله با تروریسم تاکید می‌کند و نیز معاهده استرداد محکومان و مجرمان در سال ۲۰۱۰ از آن جمله هستند. وی تاکید کرد جمهوری اسلامی ایران ضمن حمایت همه‌جانبه از جمهوری تاجیکستان در تلاش‌‌های این کشور برای مبارزه با تروریسم، آمادگی خود را برای تقویت همکاری‌‌های موجود بین دو کشور در تلاش‌‌های مشترک خود برای مبارزه با تروریسم اعلام می‌کند. معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل اعلام کرد جمهوری اسلامی ایران آماده همکاری نزدیک با سایر کشورهای منطقه نیز است.