کل منطقه؛ میدان سربرافراشتن مقاومت است عكس: Leader.ir

متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

و الحمد لله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین و صحبه المنتجبین و مَن تَبِعهم بِاحسان الی یوم الدین.

برادران و خواهران مسلمان در سراسر جهان!

امسال نیز امت اسلامی از نعمت عظیم حج محروم ماندند و دل‌های مشتاق، با آه و افسوس، ضیافت در خانه محترمی را که خدای حکیم و رحیم برای مردم بنا نهاده است، از دست دادند. این دومین سال است که موسم شادمانی و بهجت معنوی حج، به موسم فراق و حسرت تبدیل می‌شود و بلای بیماری همه‌گیر‌ و شاید نیز بلای سیاست‌های حاکم بر حرم شریف، چشم مشتاق مومنان را از مشاهده نماد وحدت و عظمت و معنویت امت اسلامی محروم می‌سازد و این قله پُرشکوه و سرافراز را با ابر و غبار می‌پوشاند.

این امتحانی همچون دیگر امتحان‌های گذرای تاریخ امت اسلامی است که می‌تواند فردایی تابناک در پی داشته باشد؛ مهم آن است که حج در شاکله حقیقی‌اش، در دل و جان آحاد مسلمانان زنده بماند و اکنون که کالبد مناسکی آن موقتا حضور ندارد، پیام متعالی آن کمرنگ نشود.

حج، عبادتی پُر رمز و راز است. ساخت و ترکیب زیبای حرکت و سکون در آن، سازنده هویت فرد مسلمان و جامعه مسلمان و نمایش‌دهنده زیبایی‌های آن در چشم جهانیان است.

از سویی دل‌های آحاد بندگان را با ذکر و خشوع و تضرع، عروج معنوی می‌بخشد و به خدا نزدیک می‌کند‌ و از سویی با پوشش و پویش یکسان و حرکات هماهنگ، برادران را که از چهارگوشه جهان گرد آمده‌اند، به یکدیگر پیوند می‌دهد‌ و از سویی برترین نماد امت اسلامی را با همه مناسک پُرمعنی و رازآلودش در برابر چشم جهانیان می‌گذارد و عزم و عظمت امت را به رخ بدخواهان می‌کشد.

امسال، حج بیت معظم در دسترس نیست ولی توجه به رب‌البیت و ذکر و خشوع و تضرع و استغفار در دسترس است؛ حضور در عرفات میسر نیست اما دعا و مناجات معرفت‌افزا در روز عرفه میسر است؛ رمی شیطان در منا ممکن نیست اما دفع و طرد شیاطین قدرت‌طلب در همه جا ممکن است؛ حضور یکپارچه بدن‌ها در گرد کعبه فراهم نیست اما حضور یکپارچه دل‌ها بر گرد آیات روشن قرآن کریم و اعتصام به حبل‌الله وظیفه همیشگی است.

ما پیروان اسلام که امروز از جمعیت عظیم، سرزمین گسترده، ثروت‌های طبیعی بی‌شمار و ملت‌های زنده و بیدار برخورداریم، باید با داشته‌ها و ممکن‌های خود، آینده را رقم بزنیم. ملت‌های مسلمان در ۱۵۰ سال اخیر، نقشی در سرنوشت کشورها و دولت‌های خود نداشته و به‌جز استثناهای معدود، یکسره با سیاست دولت‌های متجاوز غربی مدیریت شده و دستخوش طمع‌ورزی و دخالت و شرارت آنها بوده‌اند. عقب‌ماندگی علمی و وابستگی سیاسی امروز بسیاری از کشورها محصول آن انفعال و بی‌کفایتی است.

ملت‌های ما، جوانان ما، دانشمندان ما، علمای دینی و روشنفکران مدنی ما، سیاست‌ورزان و احزاب و جمعیت‌های ما، امروز باید آن گذشته بی‌افتخار و شرم‌آور را جبران کنند؛ باید بایستند و در برابر زورگویی و دخالت و شرارت قدرت‌های غربی «مقاومت» کنند.

همه سخن جمهوری اسلامی ایران که دنیای استکبار را نگران و خشمگین کرده است، دعوت به این مقاومت است: مقاومت در برابر دخالت و شرارت آمریکا و دیگر قدرت‌های متجاوز و به‌دست گرفتن سررشته آینده دنیای‌اسلام با تکیه بر معارف اسلامی.

طبیعتا آمریکا و همراهانش در برابر عنوان «مقاومت» دچار حساسیتند و به انواع دشمنی با «جبهه مقاومت اسلامی» کمر بسته‌اند. همراهی برخی از دولت‌های منطقه با آنان نیز واقعیت تلخی در جهت تداوم آن شرارت‌ها است.

صراط مستقیمی که مناسک حج -سعی و طواف و عرفات و جمرات- و شعائر و شکوه و وحدت حج به ما نشان می‌دهد، توکل به خدا و توجه به قدرت لایزال الهی‌ و اعتماد به‌نفس ملی‌ و اعتقاد به تلاش و مجاهدت‌ و عزم راسخ بر حرکت‌ و امید وافر به پیروزی است.

واقعیات صحنه در منطقه اسلامی بر این امید می‌افزاید و آن عزم را تقویت می‌کند. از سویی ناگواری‌های دنیای اسلام، عقب‌ماندگی‌های علمی و وابستگی‌های سیاسی و نابسامانی‌های اقتصادی و اجتماعی، ما را در برابر وظیفه‌ای بزرگ و مجاهدتی خستگی‌ناپذیر قرار می‌دهد؛ فلسطین مغصوب، ما را به یاری می‌طلبد؛ یمن مظلوم و خون‌آلود دل‌ها را به‌درد می‌آورد؛ مصائب افغانستان همه را نگران می‌سازد؛ حوادث تلخ در عراق و سوریه و لبنان و برخی دیگر از کشورهای مسلمان که دست شرارت و دخالت آمریکا و یارانش در آن مشهود است، غیرت و همت جوانان را برمی‌انگیزد‌ و از سوی دیگر، سر برافراشتن عناصر مقاومت در همه این خطه حساس‌ و بیداری ملت‌ها‌ و انگیزش نسل جوان و پُرنشاط، دل‌ها را لبریز از امید می‌کند؛ فلسطین در همه بخش‌های خود «شمشیر قدس» را از نیام بیرون می‌کشد؛ قدس و غزه و کرانه و سرزمین‌های ۴۸ و اردوگاه‌ها همه برمی‌خیزند و طی دوازده روز بینی متجاوز را به خاک می‌مالند؛ یمن محصور و تنها، هفت سال جنگ و جنایت و مظلوم‌کشی دشمن شرور و قسی‌القلب را تاب می‌آورد و با وجود قحط غذا و دارو و امکانات زیستی، تسلیم زورگویان نمی‌شود و آنها را با اقتدار و ابتکار خود سراسیمه می‌کند؛ در عراق، عناصر مقاومت با زبان رسا و صریح، آمریکای اشغالگر و داعش دست‌نشانده آن را به عقب می‌رانند و عزم راسخ خود بر مقابله با هر نوع دخالت و شرارت از سوی آمریکا و همراهانش را بی‌لکنت ابراز می‌دارند.

تلاش تبلیغاتی آمریکاییان برای تحریف عزم و خواسته و عمل جوانان غیور و عناصر «مقاومت» در عراق و سوریه و لبنان و دیگر کشورها‌ و منتسب‌کردن آن به ایران یا هر مرجع دیگر، توهین به آن جوانان شجاع و بیدار‌ و ناشی از عدم‌فهم و درک درست آمریکایی‌ها از ملت‌های این منطقه است.

همین درک غلط موجب شد که آمریکا در افغانستان تحقیر شود‌ و پس از آن ورود پُر سر و صدا در بیست سال پیش‌ و پس از به‌کار بردن سلاح و بمب و آتش در برابر مردم بی‌دفاع و غیر‌نظامی، خود را در باتلاق حس کند و نیرو و ابزار نظامی خود را از آن بیرون برد. البته ملت بیدار افغان باید مراقب ابزارهای اطلاعاتی و سلاح‌های جنگ نرم آمریکا در کشورش باشد و هوشیارانه در برابر آن بایستد.

ملت‌های منطقه نشان داده‌اند که بیدار و هوشیارند و راه و رویکرد آنان از برخی دولت‌ها که برای راضی نگه‌داشتن آمریکا حتی به خواسته او در مساله حیاتی فلسطین تن می‌دهند، جدا است؛ دولت‌هایی که با رژیم غاصب صهیونیست، آشکار و پنهان، نرد دوستی می‌بازند، یعنی حق ملت فلسطین را در میهن تاریخی‌اش انکار می‌کنند. این، دستبرد به سرمایه فلسطینی‌ها است. آنها به تاراج سرمایه‌های طبیعی کشورهای خود بسنده نکردند و اکنون سرمایه ملت فلسطین را تاراج می‌کنند.

برادران و خواهران!

منطقه ما و حوادث سریع و گوناگون آن، نمایشگاه درس‌ها و عبرت ها است؛ از سویی قدرت ناشی از مجاهدت و مقاومت در برابر زورگوی متجاوز‌ و از سویی ذلت ناشی از تسلیم و اظهار ضعف و تحمل تحمیل‌های او. وعده صادق الهی، نصرت مجاهدان راه خدا است: اِن تَنصُرُوا اللهَ یَنصُرکُم وَ یُثَبت اَقدامَکُم. نخستین اثر این مجاهدت، بازداشتن آمریکا و دیگر زورگویان بین‌المللی از دخالت و شرارت در کشورهای اسلامی است، ان‌شاءالله.

از خداوند متعال نصرت ملت‌های مسلمان را مسئلت می‌کنم و به حضرت بقیةالله (ارواحنا فداه) درود می‌فرستم و علو درجات امام‌خمینی عظیم‌الشأن و شهدای بزرگوار را از خدا می‌طلبم.

والسلام علی عباد الله الصالحین

سیدعلی خامنه‌ای

۲۶ تیر ۱۴۰۰

۶ ذی‌‌الحجه ۱۴۴۲