جزئیات نامه قالیباف به روسای مجالس اسلامی

رئیس مجلس شورای اسلامی طی نامه‌‌ای به روسای مجالس کشورهای اسلامی و برخی پارلمان‌های جهان و دبیرکل سازمان ملل متحد، جنایات صهیونیستی در فلسطین و حمله به نمازگزاران و هتک حرمت مسجد الاقصی را به شدت محکوم کرد.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی طی نامه‌‌ای رسمی به روسای مجالس کشورهای اسلامی و برخی پارلمان های جهان، روسا و دبیران کل اتحادیه های بین المجالس اسلامی ، آسیایی و جهانی و آقای آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد، جنایات صهیونیستی در فلسطین و حمله به نمازگزاران و هتک حرمت مسجد الاقصی را به شدت محکوم کرد. 

متن نامه به شرح زیر است؛

باسمه تعالی

عالیجناب؛

همان گونه که استحضار دارید؛ رژیم صهیونیستی از روز جمعه هفتم ماه می ۲۰۲۱ میلادی در یک اقدام جنایت آمیز جمع زیادی از شهروندان فلسطینی از جمله زنان و کودکان نمازگزار و روزه دار را در مسجدالاقصی به جرم عبادت به درگاه خداوند متعال، مورد ضرب و جرح شدید قرار داده است.

این اقدام رژیم صهیونیستی و تداوم جنایت جنگی، در تعارض با اصول مسلّم حقوق بین الملل، حقوق بشر و حقوق بشردوستانه بین‌المللی است. حق برگزاری مسالمت آمیز اجتماعات از جمله برگزاری مراسم مذهبی جزو بدیهی‌ترین حقوق شناخته شده، ذیل میثاق حقوق مدنی ـ سیاسی و سایر اسناد مرتبط  بین‌المللی است. علاوه بر این، نیایش در مکان مقدس مسجدالاقصی جزو حقوق اولیه فلسطینیان بوده و بخش انفکاک ناپذیری از حق آزادی بیان و تجمعات مسالمت‌آمیز آنان به شمار می‌رود که به طور سیستماتیک و فاحش توسط رژیم صهیونیستی مورد نقض گسترده و شدید قرار گرفته است.

متأسفانه امروز مردم مظلوم و بی دفاع فلسطین، مورد هجوم وحشیانه و ناقض نظامات بین‌المللی رژیم اشغالگر صهیونیستی قرار دارند و این رژیم تعدّی به حقوق مشروع ملت فلسطین را به بالاترین حد ممکن رسانده و با گستاخی و بی‌توجهی کامل به قواعد و مقررات بین‌المللی، بر شرارت‌ها و ستمگری‌های فزاینده علیه فلسطینیان اصرار می‌ورزد.

رژیم اشغالگر به اقدامات جنایتکارانه خود، از جمله در تداوم عملیات اشغالگری در محله تاریخی شیخ جراح، تخریب و مصادره و پاکسازی نژادی، بازداشت‌های گسترده و غیرقانونی، قتل عام و ترور، حملات مستمر به نمازگزاران مسجدالاقصی، تداوم محاصره انسانی غزه، اعمال سیاست های تبعیض آمیز فاحش در پاندومی کووید ـ ۱۹ و ممانعت از توزیع واکسن، اشغال سرزمین فلسطین طی بیش از هفت دهه، تداوم جنایات جنگی و بی توجهی کامل به مبانی اولیه حقوق بشر و در پرتو عدم واکنش مناسب از سوی سازمان ها و مجامع بین المللی ادامه می دهد. این روند موجب شده است که این رژیم با اطمینان از بی مجازاتی، بی محابا به جنایات گسترده خود ادامه دهد. 

مجلس شورای اسلامی عمیقاً باور دارد، شرایط حاضر و وخامت اوضاع در قدس شریف و هتک حرکت مسجدالاقصی تهدیدی علیه صلح و امنیت بین المللی تلقی شده و اقتضاء دارد که پارلمان‌های کشورهای اسلامی و جهان، دولت ها، سازمان های بین المللی و مجامع بین المللی پارلمانی به طور فوری به بررسی وضعیت بحرانی در مسجد الاقصی مبادرت ورزیده و اقدام موثر خود را بمنظور توقف فوری جنایات صهیونیست ها بعمل آورند.

از جنابعالی و پارلمان کشورتان انتظار می‌رود، تمام مساعی جمیله خویش را برای پایان بخشیدن به این نقض سیستماتیک و هجمه گسترده علیه مردم و شهروندان غیرنظامی فلسطین به کار گرفته و از ساز و کارهای موجود از جمله تعقیب و محکومیت مباشران و مسببان جنایت رژیم صهیونیستی، حمایت موثر نمایند.‌

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.