پرایس همچنین گفت  «انریکه مورا» معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنان به انتقال پیام‌‌‌ها بین واشنگتن و تهران ادامه می‌دهد و در تلاش است تا این مذاکرات را به نتیجه موفقیت‌‌‌آمیز برساند. بر این اساس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با انداختن مجدد توپ به زمین ایران، ادعا کرد: «این تهران است که باید این تصمیم را بگیرد. هر طرف، هر کسی که مستقیما در این گفت‌وگوها شرکت داشته است، می‌‌‌داند که کدام طرف پیشنهادهای سازنده را روی میز گذاشته است، می‌‌‌داند کدام طرف مذاکره کرده و با حسن نیت انجام داده است، و می‌‌‌داند کدام طرف این مذاکرات را انجام نداده است.»

سناریوهای واشنگتن

پرایس در پاسخ به سوالی درباره «جو مذاکرات وین» نیز، گفت: «من فکر نمی‌‌‌کنم توصیف محیط مذاکرات برای ما مفید باشد. واقعا فقط یک عنصر مهم است و آن این است که آیا می‌توانیم به یک بازگشت متقابل به توافق برسیم یا نه، آیا می‌توانیم از خط پایان عبور کنیم یا نه. در حال حاضر برای ما مشخص نیست که آیا می‌توانیم به آنجا برسیم یا خیر. ما در مورد پیشرفت قابل‌توجهی که در هفته‌‌‌های اخیر به دست آمده بود صحبت کرده‌‌‌ایم. بدیهی است که ما اکنون چند هفته است که در موقعیت متفاوتی قرار داریم.»

این مقام آمریکایی بار دیگر با مطرح کردن راه‌‌‌های جایگزین واشنگتن در صورت عدم‌حصول توافق، ادعا کرد: «به همین دلیل است که ما به طور مساوی برای سناریوهایی آماده می‌‌‌شویم که در آن بازگشت متقابل به پایبندی به برجام وجود دارد و سناریوهایی که در آن بازگشت متقابل به برجام وجود ندارد. ما اولی را بسیار ترجیح می‌‌‌دهیم، برجام و محدودیت‌های قابل راستی‌‌‌آزمایی و دائمی که دوباره بر برنامه هسته‌‌‌ای ایران اعمال می‌کند، داشته باشیم. اینکه ما بتوانیم به آنجا برسیم یا نه، این یک سوال برای ایران است.»

آزادی شهروندان آمریکایی

همچنین وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه به نقل از پرایس درباره سوالی که از او درباره مذاکرات غیرمستقیم با ایران در زمینه آزادسازی شهروندان آمریکایی زندانی در ایران شده بود، ‌‌‌ نوشت: «ما چند نگرانی درباره حکومت ایران داریم. در صدر آنها برنامه هسته‌‌‌ای آن و چالشی است که برنامه هسته‌‌‌ای آن با جلو تاختن آن از سال ۲۰۱۸ [زمان خروج یک‌‌‌جانبه دولت آمریکا از توافق هسته‌‌‌ای و اعمال تحریم‌های متعدد علیه ایران] برای منطقه و صلح و امنیت بین‌المللی ایجاد می‌کند. اما فراتر از آن، ما روی موضوع آزادسازی شهروندان آمریکایی متمرکزیم.» به گزارش خبرگزاری «ایسنا» وی در ادامه با ادعای اینکه چهار شهروند آمریکایی به ناحق در ایران زندانی هستند، افزود: «ما همچنان هر کاری بتوانیم برای اطمینان یافتن از اینکه این افراد در اسرع وقت نزد خانواده‌‌‌هایشان بازگردند، انجام می‌‌‌دهیم. ممکن است موارد دیگری هم باشد که در اولویت قرار دهیم. اما در درجه اول، ما همیشه امنیت و رفاه شهروندان آمریکایی را در اولویت قرار خواهیم داد.» این در حالی است که سعید خطیب‌‌‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری این هفته‌‌‌اش درباره مذاکرات وین گفت: «جو وین منفی نیست چون ایران و گروه ۱+۴ همه کارهای خود را انجام داده‌‌‌اند و منتظر پاسخ مناسب از سوی آمریکا هستیم. به نظر می‌‌‌آید واشنگتن سیاست تاخیر را در پیش گرفته است و هر زمان که آمریکا به چند موضوع باقی مانده پاسخ بدهد به وین برمی‌‌‌گردیم و جو وین همچنان برای امضا و حصول توافق آماده است.»

سخنگوی وزارت خارجه ایران در ادامه در پاسخ به سوال دیگری درباره علت توقف مذاکرات و اینکه آیا بحث ماندن سپاه در «لیست سازمان‌های تروریستی خارجی» آمریکا عامل این توقف است، اظهار کرد: «همان طور که هفته قبل نیز گفتم موضوعات باقی‌مانده بین ایران و آمریکا بیش از یک موضوع است و ما تاکید می‌‌‌کنیم پیام‌‌‌هایی که از طریق آقای مورا طی چند هفته گذشته قبل و بعد از سفر ایشان به تهران انجام شده با راه‌‌‌حل‌‌‌های حداقلی که باید اتفاق افتد که توافقی را اعلام کرد، فاصله دارد. مسوول عقب‌انداختن، پاسخ مناسب واشنگتن است.»

خطیب‌‌‌زاده ادامه داد: «همان طور که پیش از این تاکید کرده‌ایم باید تمامی عناصر و اجزای فشار حداکثری از بین برود. آمریکا نمی‌تواند تمام انرژی و وقت ما را صرف این موضوع بکند که بخشی از اجزای فشار حداکثری و میراث ترامپ را حفظ کند. اجزای این فشار حداکثری باید کلا از بین برود و نکته دوم مورد توجه ما این است که زنجیره انتفاع اقتصادی ملت ایران از برجام باید به صورت کامل دیده شود.»

تعهد آمریکا نسبت به امنیت اسرائیل

همچنین ند پرایس در کنفرانس خبری هفتگی‌‌‌‌‌‌اش در پاسخ به سوالی درباره اظهارات سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران در روز ارتش درباره رژیم صهیونیستی مبنی بر اینکه ایران هر‌گونه اقدام این رژیم علیه ایران را تلافی خواهد کرد،  ادعاهایی مطرح کرد. به گفته او «حمایت ایران از تروریسم»، امنیت بین‌المللی و شرکای آنها را در منطقه و جاهای دیگر تهدید می‌کند. وی افزود: «مسلما این شامل اسرائیل هم می‌شود. تعهد این دولت[دولت جو بایدن] نسبت به امنیت اسرائیل راسخ است.»

به گزارش خبرگزاری فارس این دیپلمات آمریکایی ضمن تاکید بر تعهد واشنگتن به حفظ امنیت رژیم صهیونیستی، مدعی شد: «ما این را به طرق مختلف و با همکاری متحدان و شرکای منطقه‌‌‌ای خود از جمله اسرائیل نشان داده‌‌‌ایم. ما از هر ابزار مناسب برای مقابله با- به ادعای او-نقش بی‌‌‌ثبات‌‌‌کننده سپاه در منطقه از جمله همکاری نزدیک با شرکای خود در اسرائیل استفاده خواهیم کرد.»

واکنش پرایس به اظهارات رئیس‌جمهور ایران در روز ارتش در پی این مطرح می‌شود که سید ابراهیم رئیسی در سخنرانی‌‌‌اش در رژه ارتش به مناسبت این روز، گفته بود: «ارتش امیدآفرین است. آمادگی ارتش برای دشمن این است که بداند قدرت نیروهای مسلح ما قدرت بازدارندگی است. کوچک‌ترین تحرکی از سوی دشمن از چشمان تیزبین نیروهای مسلح ما مخفی نیست. رژیم صهیونیستی بداند کوچک‌ترین تحرک شما از نیروهای مسلح ما مخفی نیست و اگر کوچک‌ترین حرکتی از سوی شما رخ دهد، مقصد نیروهای مسلح ما مرکز رژیم صهیونسیتی خواهد بود و قدرت نیروهای مسلح ما شما را آرام نمی‌گذارد.»

پیام هشدارآمیز تهران به تل‌‌‌آویو!

پیش از این، یک منبع غربی مدعی شد ایران طی پیامی با واسطه به رژیم صهیونیستی، درباره بانک اهداف این رژیم که می‌تواند هدف قرار گرفته شود، هشدار داده است.

به گزارش خبرگزاری فارس بعد از هشدارهای اخیر مقامات مختلف دولتی و نظامی جمهوری اسلامی ایران از جمله ریاست جمهوری، ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به رژیم صهیونیستی درباره هرگونه ماجراجویی، منابع غربی مدعی پیام هشدارآمیز تهران به تل‌‌‌آویو شدند.

حساب توییتری «اینتل اسکای» - که در زمینه تحلیل خطرات و ریسک‌های بین‌المللی، ردیابی پروازهای جهانی و اخبار ویژه بحران‌های مختلف فعالیت می‌کند - مدعی شد ایران طی پیامی با واسطه به رژیم صهیونیستی، درباره بانک اهداف این رژیم که می‌تواند هدف قرار گرفته شود، هشدار داده است.

اینتل اسکای در توییتی ادعا کرد: ‌‌‌ «ایران از طریق واسطه‌‌‌های اروپایی به اسرائیل پیام داده و تصاویر مکان‌‌‌های ذخایر تمام تسلیحات بیولوژیک، شیمیایی و اتمی این رژیم را که می‌تواند در اولین درگیری نظامی هدف قرار داده شود، ارسال کرده است.» جزئیات بیشتری از این خبر ادعایی هنوز منتشر نشده و مقام‌‌‌‌‌‌های تهران یا تل‌‌‌آویو نیز فعلا به آن واکنشی نشان نداده‌‌‌اند.

میز مذاکره را ترک نکردیم

همچنین روز گذشته علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی‌‌ در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات لغو تحریم‌ها گفت: «سیاست جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات برجام ثابت است و ما میز را ترک نکرده‌‌ایم، زیرا همواره تاکید کرده‌‌ایم که اهل گفت‌وگو هستیم و هیچ‌گاه اهل برهم زدن میز مذاکرات نبوده‌‌ایم.»