آن‌طور که خبرگزاری تسنیم از ساری گزارش داده است، در پی انتشار گزارشی که نشان می‌داد با وجود دستور قضایی معاونت حقوق عامه دادستانی‌ کل کشور پروژه پتروشیمی میانکاله متوقف نشده است و بخشی از پروژه به‌صورت شبانه در حال انجام است، رئیس‌کل دادگستری استان مازندران به‌محض مشاهده مستندات و اطلاع از ماجرا یک تیم انتظامی ‌ـ‌ قضایی را برای بررسی بیشتر موضوع شبانه به محل پروژه اعزام کرد تا در صورت صحت موضوع با عوامل به‌صورت قانونی برخورد شود که نتایج بررسی تیم اعزامی طی ساعات آتی اعلام خواهد شد. عصر سه‌شنبه بود که مرکز رسانه قوه‌قضائیه با انتشار خبری از ارسال نامه دادیار دادسرای دیوان‌عالی کشور و مدیرکل حوزه حقوق عامه دادستانی ‌کل کشور در پیگیری حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم به دادستان عمومی و انقلاب مازندران خبر داده بود که بر اساس این نامه دستور توقف اجرای طرح پتروشیمی میانکاله صادر شده بود. پیش از قوه‌قضائیه ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری دستور توقف عملیات اجرایی پتروشیمی میانکاله را صادر کرده بود.

تکذیب خبر ادامه فعالیت پروژه

درهمین حال به گزارش «ایسنا» روز گذشته رئیس دادگستری استان مازندران گفت: با متخلفان نقض‌کننده دستور توقف پروژه پتروشیمی میانکاله برخورد قاطع قانونی خواهد شد. محمد‌صادق اکبری با اشاره به دستور دادستانی کل کشور در خصوص توقف پروژه پتروشیمی میانکاله، خبر ادامه فعالیت این پروژه را تکذیب و بیان کرد: روند احداث پروژه پتروشیمی میانکاله حسب دستور دادستانی کل کشور متوقف شده است و این دستور از سوی دادستان مرکز استان صادر شده است.

وی افزود: اخذ مجوزهای لازم از شروط ادامه فعالیت این پروژه است و تا زمانی که مجوزهای لازم اخذ نشود هیچ کس حق فعالیت و ساخت‌و‌ساز این مجتمع را ندارد. اکبری تاکید کرد: در صورت مشاهده نادیده گرفتن دستورات و ادامه ساخت‌و‌سازها با متخلفان برخورد قاطع قانونی صورت خواهد گرفت.

واکنش قالیباف

در همین حال روز گذشته محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در جلسه علنی مجلس گفت: در ۲۰ روز گذشته در یک سرمایه‌گذاری که مسیر اداری حل شده و تا بالاترین سطوح رفته و در دولت مجوز گرفته و زمین به او واگذار شده و چند ۱۰میلیارد سرمایه‌گذاری کرده، بعد یکی پیدا می‌شود و می‌گوید که فلان موضوع دوباره بررسی شود و کار متوقف می‌شود. به گزارش «انتخاب» او افزود: این چه معنی دارد؟ کدام سرمایه‌گذار در چنین شرایطی می‌آید همه مراحل را طی می‌کند و بعد بگوییم کار متوقف شود؟ اگر مشکلی بوده چرا زمین پروژه را به نام او کرده‌اید؟ چرا سند به او دادید؟ قالیباف گفت: جریان‌هایی بحث را به صورت سیاسی دنبال می‌کنند.

با وجود دستور رئیس‌جمهور و سازمان محیط‌زیست مبنی بر توقف عملیات اجرایی پتروشیمی میانکاله، تجهیزات و ماشین‌آلات این پروژه تا صبح روزسه‌شنبه مشغول به کار بوده‌اند و مردم منطقه به ادامه این روند اعتراض کردند. فعالان محیط‌زیست می‌گویند نیروهای سازمان منابع طبیعی و نیروی انتظامی بهشهر، بالاخره روند کار را متوقف کرده‌اند