پیش‌تر روزنامه فرهیختگان درخبری اعلام کرده بود «سه تن از جاسوسان دوتابعیتی به نام‌‌های سیامک نمازی، محمدباقر نمازی و مراد طاهباز در ازای دسترسی ایران به پول‌‌های بلوکه‌‌شده خود در کره آزاد خواهند شد.»

برخی منابع خبری عرب‌زبان نیز روز دوشنبه ضمن اعلام خبری مبنی بر سفر قریب‌الوقوع ‌بدر بن‌‌حمد البوسعیدی،‌ وزیر امور خارجه عمان به تهران اعلام کرده بودند که سفر این مقام عمانی به آزاد شدن بخشی از دارایی‌های بلوکه شده ایران و نهایی کردن توافق تبادل زندانیان تهران و واشنگتن مربوط می‌شود. هر چند تاکنون این مقام عمانی به ایران سفر نکرده است یا خبری در این خصوص منتشر نشده، اما به نظر می‌رسد اصل ماجرا مبنی بر آزادی سه زندانی متهم به جاسوسی در ایران، در قبال آزادسازی بخشی از اموال ایران درست باشد.

خبرگزاری فارس در گزارش خود که روز سه‌شنبه منتشر کرده، به نام‌های مراد طاهباز، باقر و سیامک نمازی اشاره کرده و نوشته است: «اهمیت رتبه‌ای این دو فرد برای سرویس امنیتی آمریکا کم نیست، ولی چرا باید در قبال ۷ میلیارد دلار این افراد آزاد شوند؟ چرا باید آمریکا با پول‌های بلوکه‌شده ایرانی و به‌صورت یک‌طرفه با ایران مذاکره و معامله کند و در این ‌بین، وزن مذاکرات به سمت طرف آمریکایی بیشتر بشود؟ چه کسی یا چه کسانی در موضوع تبادل در حال رایزنی هستند که این‌چنین ارزان به دنبال آزادی خائنین آمریکایی هستند؟ به نظر می‌رسد قیمت آزادی این دو فرد و نفر سوم، خیلی بیشتر از ۷میلیارد دلار باشد و باید مشخص شود که واقعا بر اساس چه شاخصه‌ای قرار است روی آزادی این افراد تخلیه‌شده، قیمت‌گذاری شود. از سوی دیگر، موضوع بسیار مهمی که مورد غفلت قرار گرفته است، آزادی سه زندانی آمریکایی در قبال منابع ارزی است و علی‌الظاهر در این میان، خبری از آزادی هیچ زندانی ایرانی به میان نیامده است! چرا؟»

روز دوشنبه سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه از آزادسازی بخشی از پول‌های بلوکه‌شده ایران در آینده نزدیک خبر داد. سعید خطیب‌زاده گفت: چارچوب لازم برای رفع مسدودی بخش قابل توجهی از منابع ارزی مسدودشده کشور، مشخص و مورد توافق قرار گرفته و اصل آزادسازی پول انجام می‌شود. وی افزود: تا آخر هفته‌‌ یک هیات ارشد به این منظور به تهران سفر می‌کند. پیش از این هم «ایرنا» (خبرگزاری دولت) درخبری اعلام کرده بود، در سفر یک مقام بلندپایه منطقه‌‌ای به تهران سازوکار آزادسازی ۷ میلیارد دلار از ارزهای مسدودی ایران نهایی خواهد شد. همزمان با توجه به بدهی ۸میلیاردی کره‌جنوبی به ایران و رایزنی‌های صورت گرفته در این خصوص همه نگاه‌ها به کره‌جنوبی دوخته شده است.