نشست غیرعلنی درباره مذاکرات هسته‌ای

 دور هشتم مذاکرات از ششم دی‌ماه سال جاری در وین آغاز شده است و مذاکره‌کنندگان تاکنون در حال گفت‌وگو و رایزنی در مورد تکمیل پیش‌نویس متن توافق و تصمیم‌گیری در مورد برخی موضوعات اختلافی بوده‌اند.  رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژ‌ی اتمی نیز روز ۱۵اسفند با هدف بررسی برخی اختلاف‌نظرها در مذاکرات هسته‌ای وین، به ایران سفر کرده بود. سفری که منجربه توافق ایران و آژانس برای ارائه توضیحات کتبی مرتبط با سوالات آژانس تا تاریخ ۲۹اسفند ماه شد. در همین راستا نمایندگان مجلس خواستار ارائه توضیح رئیس سازمان انرژی اتمی شدند و از اسلامی دعوت کردند تا روز گذشته در یک جلسه غیرعلنی به سوال‌های آنها در مورد مذاکرات و سفر گروسی به ایران پاسخ دهد. نمایندگان مجلس روز هشتم اسفند نیز جلسه غیرعلنی داشتند که در این جلسه محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس درباره آخرین وضعیت مذاکرات برجام به نمایندگان گزارش داد. نمایندگان مجلس همچنین درباره آخرین وضعیت مذاکرات برجام با وزیر امور خارجه و همچنین دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز جلساتی را برگزار کرده‌اند.

اصرار به رفع تحریم‌ها

در همین حال علیرضا سلیمی، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به نشست غیر علنی روز گذشته مجلس با حضور محمد اسلامی گفت: در این نشست چند مساله مورد بررسی قرار گرفت از جمله اینکه ایران اصرار بر رفع تحریم‌ها دارد و مذاکره بدون رفع تحریم‌ها معنا و مفهومی برای ما ندارد.  به گزارش خبرگزاری تسنیم، وی افزود: نکته دیگری که در این نشست مورد تاکید نمایندگان قرار گرفت این بود که زنجیره تحقیق و توسعه صنعت هسته‌ای کشورمان باید حفظ شود. همچنین بحث راستی‌آزمایی از مسائلی بود که روی آن تاکید زیادی صورت گرفت. علاوه بر این مساله تضمین‌ها موضوعی بود که به شکل مفصل روی آن بحث صورت گرفت.  عضو هیات رئیسه مجلس خاطرنشان کرد: نکته دیگری که در این نشست مورد تاکید قرار گرفت این بود که جمهوری اسلامی در مذاکرات هسته‌ای تابع هیچ کشوری نیست و کاملا به شکل مستقل تصمیم‌گیری می‌کند.  روح‌الله متفکرآزاد، عضو هیات رئیسه مجلس نیز روز گذشته در جمع خبرنگاران با اشاره به جزئیات جلسه غیرعلنی صبح دیروز نمایندگان با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی کشور، گفت: امروز صبح (یکشنبه) در جلسه غیرعلنی مجلس میزبان اسلامی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی کشور بودیم، ایشان در خصوص پیشرفت‌های مذاکرات در بخش هسته‌ای گزارشی را به نمایندگان ارائه کردند.  وی در ادامه اظهار کرد: در خصوص موضوعات هسته‌ای بحث و تبادل نظر صورت گرفت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز نظرات خود را در این زمینه مطرح کردند. رئیس مجلس شورای اسلامی نیز جمع‌بندی از نظرات نمایندگان داشتند که امیدواریم به پیشبرد اهداف کشور در مذاکرات کمک کند.

مباحث سیاسی، موضوع مذاکرات وین است

همچنین محمود عباس‌زاده مشکینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در توضیح جلسه روز گذشته با اسلامی گفت: در این جلسه مذاکرات وین بررسی شد. کماکان اعتقاد داریم مباحث فنی مذاکرات حل شده و مباحث سیاسی موضوع مذاکرات وین است.  به گزارش «ایسنا»، وی توقف مذاکرات را طبیعی خواند و افزود: مذاکره‌کنندگان باید در پایتخت‌ها حضور پیدا کرده و تصمیم‌های سیاسی را در پایتخت‌ها بگیرند. ایستگاه پایانی مذاکرات همین تصمیم‌گیری‌های سیاسی است.  عباس‌زاده اضافه کرد: اگر غربی‌ها حسن نیت و جدیت از خود نشان دهند توافق خوبی حاصل می‌شود در غیر این صورت جمهوری اسلامی ایران زیر بار توافق بد نمی‌رود.  وی از احتمال برگزاری جلسه‌ای در کمیسیون امنیت ملی با حضور باقری، رئیس تیم مذاکره‌کننده و وزیر خارجه برای بررسی ابعاد مذاکرات خبر داد.

لزوم توجه به قانون راهبردی مجلس

در کنار این نشست غیرعلنی روز گذشته روح‌الله نجابت، نماینده مردم شیراز در مجلس در تذکری تاکید کرد: اگر قرار است مذاکره‌ای شود، اما در معیشت مردم آورده‌ای احساس نکنیم، این مذاکره از نظر ما مطلوب نیست. به گزارش خبرگزاری فارس، وی خطاب به دولت گفت: انتظار ما در مجلس شورای اسلامی و در موضوع مذاکرات هسته‌ای این است که قانون اقدام راهبردی که مصوبه مجلس است، مورد توجه قرار گیرد.