دریافت روادید رومانی

همزمان سفارت جمهوری اسلامی ایران در رومانی اعلام کرد که اتباع ایرانی مقیم اوکراین می‌توانند از نمایندگی‌های دیپلماتیک رومانی روادید دریافت کنند.  به گزارش «ایرنا» از سفارت ایران در رومانی،  سفارت جمهوری اسلامی ایران در بخارست در بیانیه‌‌ای اعلام کرد که به اطلاع شهروندان ایرانی مقیم اوکراین می‌رساند،  ایرانیان می‌توانند در نمایندگی دیپلماتیک رومانی در کیشینف (Chisinau)،  دفاتر کنسولی در چرنائوتس (Cernăuți)،  کاهول (Cahul) و بالتس (Bălți) یا مستقیما در گذرگاه‌‌های مرزی اوکراین - رومانی (Siret-Sighetu Marmatiei , Halmeu,)  روادید رومانی را دریافت کنند.  در ادامه این اطلاعیه آمده است که شهروندان می‌توانند در صورت نیاز به هرگونه اطلاعات تکمیلی یا حمایت لازم با شماره تلفن‌اضطراری۰۰۴۰۷۶۱۱۲۱۸۰۲ و واتس اپ  ۰۰۹۸۹۱۲۲۴۴۲۲۰۸تماس بگیرند.  

اطلاعیه سفارت ایران در لهستان

سفارت جمهوری اسلامی ایران در ورشو نیز نحوه خروج ایرانیان ساکن اوکراین از طریق خاک این کشور را با هماهنگی دولت لهستان اعلام کرد.  این سفارتخانه در بیانیه‌‌ای اعلام کرد:  سفارت جمهوری اسلامی ایران در ورشو در اولین روز از وقوع بحران و اعلام وضعیت اضطراری در اوکراین با هدف کمک به هموطنان ساکن در این کشور،  اقدام به تشکیل ستاد حمایت از ایرانیان کرده است.

این ستاد با هدف تسهیل ورود هموطنان به لهستان و بازگشت آنان به کشورمان مکاتباتی را با وزارت خارجه محل انجام داده است که برای  اطلاع هموطنان عزیز به موارد ذیل اشاره می‌شود:

۱- براساس اعلام وزارت کشور کلیه مبادی ورودی به لهستان (۸ نقطه مرزی) به روی اتباع اوکراینی و غیراوکراینی جهت ورود باز است.

۲- اتباع خارجی نیاز به روادید لهستان نداشته و صرفا با داشتن گذرنامه معتبر و اقامت قانونی در اوکراین می‌توانند به مدت ۱۵ روز در لهستان حضور داشته باشند.

۳- براساس اعلام وزارت کشور لهستان گواهی واکسن و PCR جهت ورود موردنیاز نیست.

۴- اتباع خارجی می‌توانند همراه با خودروهای خود با داشتن مدارک معتبر وارد لهستان شوند.

۵- براساس اعلام اداره مرزبانی،  در مبادی ورودی اماکن محدودی جهت پذیرایی مختصر و حتی در صورت لزوم اقامت یک شب در نظر گرفته شده است.

۶- سفارت جمهوری اسلامی ایران در ورشو در حال هماهنگی با طرف لهستانی جهت اخذ مجوز پرواز مستقیم برای انتقال هموطنان از ورشو به تهران هستند.

۷- اطلاعات کامل مربوط به اتباع خارجی جهت ورود به لهستان در لینک زیر قابل مشاهده است:

 https: / / poland.mfa.gov.ir / files / poland/  newspics / ۱۷۷۵۷۷۶۳۹۱ _۱۴۰۰۱۲۰۶۱۲۴۶. pdf

۸- همکاران ما در سفارت جمهوری اسلامی ایران در ورشو به صورت ۲۴ ساعته با شماره تماس ۰۰۴۸۵۰۲۷۸۰۶۳۱ پاسخگوی هموطنان عزیز هستند.  ضمنا یک گروه تلگرامی با شماره مذکور نیز فعال شده است.

اطلاعیه سفارت ایران در وین

با توجه به تحولات جاری در اوکراین و طبق اعلام وزارت کشور و وزارت خارجه و امور اروپای جمهوری اسلواکی،  ورود و عبور اتباع خارجی مقیم اوکراین از جمله اتباع ایرانی به خاک این کشور برای بازگشت به کشور متبوع خود بلامانع است.  به گزارش «ایسنا»،  جهت دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید مستقیما با ایمیل‌‌ها و شماره تلفن‌‌های اعلام شده از طرف وزارت کشور و خارجه اسلواکی تماس حاصل کنید:

وزارت کشور اسلواکی

Email:  ladislav. chabrecek@minv. sk

۴۲۱۲۹۶۱۰۵۰۷۳۰+  و ۴۲۱۹۰۵۶۰۷۸۴۳+ :Tel

وزارت خارجه اسلواکی

Email:  vladimir. simonak@mzv. sk

okrm@mzv. sk

   ۴۲۱۲۵۹۷۸۳۰۸۰+  و  ۴۲۱۲۵۹۷۸۳۰۸۲+  :Tel ۴۲۱۲۵۹۷۸۳۷۰۲+

پیش‌تر وزیر امور خارجه ایران در ادامه رایزنی‌‌های تلفنی خود با برخی وزرای امور خارجه کشورهای همسایه اوکراین،  با «ایوان کورکوک» وزیر امور خارجه اسلواکی گفت‌وگو کرد و درخصوص وضعیت ایرانیان مقیم اوکراین،  روابط دوجانبه و مسائل بین‌‌المللی مورد اهتمام مشترک تبادل نظر کرد.

به گزارش «ایسنا»،  حسین امیرعبداللهیان در این گفت‌‌وگوی تلفنی با اشاره به روابط خوب دو کشور و همکاری‌‌های مطلوبی که در زمینه‌‌های مختلف بین تهران و براتیسلاوا وجود دارد،  گفت:  آمادگی داریم تا همکاری‌‌های دو کشور را در تمامی زمینه‌‌ها گسترش دهیم.  امیرعبداللهیان درخصوص تشدید بحران در اوکراین اظهار کرد:  امیدواریم این بحران از مسیر سیاسی و به صورت مسالمت آمیز حل‌و فصل شود.

وزیر امور خارجه تصریح کرد:  جمعی از اتباع ایرانی مقیم اوکراین برای خروج از این کشور اقدام کرده‌‌اند و ما از دولت اسلواکی می‌‌خواهیم که جهت ورود اتباع ایرانی از اوکراین به اسلواکی بدون دریافت روادید همکاری و مساعدت لازم را اعمال کند.  رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان خاطرنشان کرد:  تصمیم داریم که اتباع خود را پس از ورود به کشورهای همسایه اوکراین از جمله اسلواکی از طریق پرواز به جمهوری اسلامی ایران منتقل کنیم.

ایوان کورکوک،  وزیر امور خارجه اسلواکی نیز ضمن ابراز خرسندی از توسعه همکاری‌‌های دو کشور در سطوح و زمینه‌‌های مختلف،  از برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در آینده نزدیک خبر داد که مورد استقبال وزیر امور خارجه کشورمان قرار گرفت.