وزرای امور خارجه ایران و کرواسی در این دیدار در خصوص توسعه و گسترش روابط دوجانبه و برخی مسائل مورد اهتمام مشترک در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو و تبادل نظر کردند. امیرعبداللهیان سی امین سالگرد استقلال جمهوری کرواسی را به وزیر امور خارجه این کشور تبریک گفت و برای دولت و مردم این کشور آرزوی موفقیت کرد.  وزیر امور خارجه کشورمان با ابراز تاسف از عدم‌برگزاری طولانی‌مدت کمیسیون مشترک اقتصادی بین دو کشور در سال‌های گذشته، تاکید کرد: «مکانیزم برگزاری منظم کمیسیون مشترک اقتصادی بین ایران و کرواسی باید فعال شود تا روابط خوب سیاسی دو کشور در عرصه اقتصادی با توسعه و گسترش همه‌جانبه روابط بین تهران و زاگرب تبلور و نمود پیدا کند. » گردان گرلیچ رادمن وزیر خارجه کرواسی نیز با ابراز خرسندی از دیدار با همتای ایرانی خود، بر آمادگی این کشور برای توسعه و گسترش همکاری‌های اقتصادی در همه زمینه‌ها به‌ویژه در برخی حوزه‌های دارای مزیت نسبی برای دو کشور از جمله عرصه مواد غذایی با توجه به صنعت قوی حلال در کرواسی تاکید کرد. وزیر خارجه کرواسی همچنین با توجه به پیشینه روابط خوب فرهنگی بین دو کشور، آمادگی این کشور را برای توسعه و ارتقای همکاری‌های فرهنگی از جمله در حوزه گسترش ترویج و آموزش زبان در دو کشور ابراز داشت. رادمن همچنین با مرور آخرین تحولات حوزه بالکان، در خصوص برخی مسائل مورد علاقه در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی با امیرعبداللهیان تبادل نظر و رایزنی کرد.

 قدردانی میقاتی از کمک‌‌‌های ایران به لبنان

همچنین دیدار با نجیب میقاتی نخست‌وزیر لبنان یکی دیگر از برنامه‌‌‌های سفر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان به شهر مونیخ آلمان برای شرکت در پنجاه و هشتمین کنفرانس امنیتی مونیخ بود.

به گزارش «ایسنا»، امیرعبداللهیان در این دیدار بر پیوندهای عمیق دوستی بین دو ‌‌‌ملت و کشور تاکید کرد و مساعی همه کشورها برای کمک به ثبات و امنیت داخلی لبنان و عدم‌مداخله کشورهای ثالث در مسائل داخلی لبنان برای پیشبرد دستور کار سیاسی خود را ضروری دانست. وزیر امور خارجه کشورمان با مرور ابعاد مختلف روابط به‌ویژه اقتصادی، فرهنگی و سیاسی، بر لزوم پیگیری اجرایی شدن توافقات قبلی بین دو کشور در راستای ارتقای روابط در عرصه‌های مختلف بین تهران و بیروت تاکید کرد. نجیب میقاتی نخست‌وزیر لبنان نیز در این دیدار با ارائه گزارشی از آخرین تحولات این کشور، از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از دولت و مردم لبنان تقدیر و خاطرنشان کرد: مردم و دولت لبنان حمایت‌های ایران از ثبات و آرامش در لبنان را فراموش نخواهند کرد. نخست‌وزیر لبنان همچنین بر تعهد دولت لبنان برای توسعه و گسترش روابط پایدار با همه کشورهای اسلامی به‌خصوص کشورهای مهم و تاثیرگذار در عرصه منطقه تاکید و ابراز امیدواری کرد شاهد توسعه و گسترش بیش از پیش روابط بین تهران و بیروت باشیم. وزیر امور خارجه کشورمان و نخست‌وزیر لبنان در این دیدار در خصوص برخی مسائل منطقه‌ای به‌ویژه وضعیت منطقه شامات، خلیج فارس و یمن تبادل نظر کردند.

 آمادگی ایران برای میزبانی هیات نروژی

حسین امیرعبداللهیان در ادامه دیدارهای خود در حاشیه پنجاه و هشتمین کنفرانس امنیتی مونیخ با خانم آنیکن هویتفلد همتای نروژی خود در خصوص روابط دوجانبه، مسائل منطقه‌‌‌ای و بین‌المللی و همچنین مذاکرات هسته‌‌‌ای در وین گفت‌وگو و تبادل نظر کرد. به گزارش «ایسنا»، امیرعبداللهیان در این دیدار ضمن ابراز خوشحالی از بهبودی همتای نروژی خود از کرونا، روابط صد و پانزده ساله دیپلماتیک بین تهران و اسلو را مبنای عالی برای توسعه و گسترش بیش از پیش و همه‌جانبه روابط بین دو کشور دانست و آمادگی کشورمان را برای میزبانی هیات نروژی در سطح معاون وزیر امور خارجه این کشور برای هماهنگی و پیگیری روند توسعه روابط اعلام کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان ضرورت پیگیری روابط تجاری و اقتصادی ایران و نروژ به موازات و مستقل از مذاکرات وین را یادآور شد و تاکید کرد: «می‌توانیم در چند حوزه به‌ویژه صنعت نفت و گاز، کشاورزی، انرژی‌‌‌های تجدید‌‌‌پذیر و شیلات همکاری‌‌‌ها را گسترش دهیم.» امیرعبداللهیان افزود: «خوشبختانه اسناد پایه‌‌‌ای و توافقات خوبی از گذشته بین دو کشور امضا شده و مبنای درستی برای گسترش همکاری‌‌‌ها وجود دارد که نیازمند پیگیری جدی و اجرایی شدن این توافقات است.» وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به موقعیت راهبردی کشورمان، مسیرهای ترانزیت جنوب و شمال را ظرفیتی برای تسهیل دسترسی کشورهای اروپایی از جمله نروژ به منطقه آسیای مرکزی و قفقاز توصیف کرد.

خانم آنیکن هویتفلد وزیر امور خارجه نروژ نیز ضمن استقبال از دعوت همتای ایرانی خود برای سفر به تهران، لزوم استمرار رایزنی‌ها و مشورت‌های سیاسی بین تهران و اسلو و تبادل هیات‌ها برای پیگیری توسعه روابط را مورد تاکید قرار داد.

از دیگر سو امیرعبداللهیان روز یکشنبه با «خوزه مانوئل آلبارز» همتای اسپانیایی خود دیدار کرد. روابط دوجانبه و برخی مسائل منطقه‌‌‌ای و بین‌المللی و مذاکرات جاری در وین از جمله مباحث مورد گفت‌‌‌وگو در این دیدار بود. وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار از محموله کمک واکسیناسیون ارسالی از سوی اسپانیا برای مردم افغانستان و آوارگان این کشور تقدیر و تشکر کرد. امیرعبداللهیان با اشاره به وضعیت ویژه و بغرنج افعانستان بر ضرورت مساعی همه کشورها برای کمک به مردم این کشور تاکید کرد.  وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در خصوص روابط دوجانبه تهران و مادرید تاکید کرد: «شایسته است مسیر همکاری‌ها را تسریع کنیم و به‌ویژه در حوزه دارویی و حفظ منابع آبی و در حوزه انرژی‌های نو و تجدیدپذیر، حمل‌ونقل ریلی و هوایی زمینه‌های خوبی برای گسترش روابط وجود دارد.»

همچنین امیرعبداللهیان از همتای اسپانیایی خود برای سفر به تهران و پیگیری توسعه و گسترش روابط دوجانبه دعوت به عمل آورد. وزیر خارجه اسپانیا نیز ضمن ابراز خرسندی از فرصت دیدار با همتای ایرانی خود، از میزبانی ایران از آوارگان افغانستانی تقدیر کرد و آمادگی کشورش را برای همکاری در حوزه کمک‌رسانی به آوارگان افغانستانی اعلام کرد.