راهبرد «توازن» در سیاست خارجی عکس: عرفان کوچاری، تسنیم

در تهران نیز مردم از مسیرهای دوازده‌گانه به شکل تفکیک خودرو و موتورسیکلت، به سوی میدان آزادی حرکت کردند. پرواز بادکنک‌ها و کاغذهای رنگی از برج آزادی و انجام جلوه‌های ویژه، سقوط چتربازان نیروهای مسلح و انجام عملیات نمایش هوایی، اجرای سرود توسط رزم‌نوازان دژبان ارتش جمهوری اسلامی ایران، اجرای مداحی میثم مطیعی و قرائت قطعنامه سراسری یوم‌الله ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ از جمله برنامه‌هایی بود که در میدان آزادی انجام شد.  ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری نیز روز گذشته در سخنرانی خود در پیش‌خطبه نماز جمعه این هفته تهران که همزمان با چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شد، با تبریک ۲۲ بهمن، روز پیروزی انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه در سیاست خارجی نگاه متوازن داریم، گفت: نگاه به غرب کشور را نامتوازن کرده است. باید نگاه متوازن به همه کشورها به ویژه همسایگان داشته باشیم. اما امید ما به مردم شمال، جنوب، شرق و غرب کشور است و ما برای رشد اقتصادی و پیشرفت کشور هرگز به وین و نیویورک امید نبسته‌ایم.

به گزارش «ایسنا» وی خاطرنشان کرد: ما به آینده بسیار امیدواریم، البته نه امیدواری در شعار. خدمت رهبری هم عرض کردم که هر روزی ‌که می‌گذرد و ظرفیت‌ها و نیروهای کشور را که می‌بینم امیدم به آینده بیشتر و بیشتر می‌شود. به جوانان عرض می‌کنم آینده بسیار روشن و امیدوار‌کننده است.  رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه سلطه نمی‌پذیریم و به کسی ظلم نمی‌کنیم، تصریح کرد: ارزش‌های جمهوری اسلامی ثابت است. رئیسی در ادامه گفت: پیروزی انقلاب اسلامی، تمدنی را رقم زد که به نام اسلام و جمهوریت رقم خورد و تمدنی نوین ایجاد کرد و این تمدن سعادت را برای انسان معاصر فریاد می‌زند. این تمدن دارای شاخصه‌های مهمی است. شعارهای انقلاب اسلامی شعارهایی است که فطری است و به فطرت همه انسان‌ها مربوط می‌شود و همه مردم جهان آن را می‌پسندند. سخن و شعار انقلاب اسلامی، آزادی، اخلاق، عقلانیت و عدالت، استقلال، عزت ملی، برادری و نفی سلطه و ظلم است.

وی ادامه داد: این شعارها کهنه نشده است. شعارهای مردم در ۲۲ بهمن ۵۷ امروز هم باید جریان داشته باشد. رئیس‌جمهور با بیان اینکه همچنان بر شعار «نه شرقی، نه غربی» استواریم، گفت: شعار نه شرقی نه غربی امروز هم باید پایدار بماند.  به گزارش «ایرنا» رئیسی ادامه داد: در درون این انقلاب ضد استکبار بودن هم نهادینه شده است؛ یعنی هاضمه انقلاب شکوهمند اسلامی فساد و ظلم نمی‌پذیرد. مانند کسی است که غذای مسمومی را بخورد هاضمه او سم را نمی‌پذیرد. وی همچنین استقلال و نفی هر گونه ظلم و ظلم‌پذیری را از دیگر عناصر محوری در مکتب امام و رهبری عنوان کرد و گفت: ایران اسلامی مستقل‌ترین کشور در کره زمین است.

رئیسی افزود: برخی ما را در بعضی رسانه‌ها مورد سوال قرار می‌دهند که فلانی این قدر به اجتماعات و استان‌ها می‌رود، باید به آنها گفت عزیز من، بی‌توجهی به مردم، بی‌توجهی به انقلاب اسلامی است.  رئیسی غیرطبقاتی بودن این انقلاب را یکی از عناصر هویت‌ساز انقلاب برشمرد و خاطرنشان کرد: انقلاب‌ها و خیزش‌هایی که در شرق و غرب اتفاق افتاد بر یک قشر و طبقه خاصی استوار بود، اما این انقلاب، انقلاب غیرطبقاتی است. همه مردم به معنی وسیع «کلمه مردم» از همه طبقات حضور دارند.  رئیسی با بیان اینکه نگاه امام راحل و مقام معظم رهبری به مردم سیاسی و تشریفاتی نبود و نیست، گفت: امام و رهبری به مردم علاقه‌مندند، چون علاقه به مردم، مرتبه نازله حب‌الله است.

 رئیسی با اشاره به نگران‌کننده بودن وضعیت کالاهای اساسی کشور در زمان تحویل دولت سیزدهم، اظهار کرد: به لطف خداوند متعال امروز هیچ نگرانی در مورد ذخایر کالاهای اساسی در کشور وجود ندارد.  وی تصریح کرد: رشد اقتصادی کشور با سرمایه‌گذاری قابل قبول خواهد شد و در این میان کسانی هستند که می‌خواهند سوءاستفاده کنند. افرادی هستند که می‌خواهند با روابط ناسالم مردم را نگران کنند.  همچنین قطعنامه پایانی مراسم ۲۲ بهمن روز گذشته در۶بند صادر شد. راهپیمایان یوم‌الله ۲۲بهمن در این قطعنامه بر حفظ وحدت ملی و دوری از هرگونه اقدام و عمل تفرقه‌افکنانه و فتنه‌گرایانه جریان‌های داخلی و خارجی تاکید کردند.

p08 (1)