حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در این گفت‌‌‌وگو به دیدار روسای جمهور دو کشور و همچنین سفر وزیر راه جمهوری اسلامی ایران به باکو و سفر وزیر دفاع جمهوری آذربایجان به ایران اشاره کرد و آن را نشانه مناسبات خوب دو کشور همسایه خواند. امیرعبداللهیان با ابلاغ سلام رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به رئیس‌جمهور آذربایجان، مراتب دعوت دکتر رئیسی از رئیس‌جمهور آذربایجان برای سفر به ایران را به همتای خود ابلاغ کرد. وزیر امور خارجه کشورمان همچنین با اشاره به توافقات و پروژه‌‌‌های عمرانی مشترک میان دو کشور و سایر موافقت‌نامه‌‌‌های همکاری میان ایران و جمهوری آذربایجان، ضرورت پیگیری برای عملیاتی شدن هر‌چه زودتر این توافقات را خاطرنشان کرد. امیرعبداللهیان همکاری دولت آذربایجان در انتقال جمعی از ایرانیان زندانی در آذربایجان به ایران را خوب و قابل تقدیر دانست و ابراز امیدواری کرد که کمیسیون مشترک کنسولی میان دو کشور به زودی در باکو برگزار شود. وزیر امور خارجه کشورمان همچنین با اشاره به روابط خوب جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان، خواستار تسهیل و تسریع در صدور روادید میان دو کشور به‌خصوص برای دانشجویان و تجار ایرانی شد. وی با اشاره به سفر قریب‌‌‌الوقوع گروه دوستی پارلمانی کشورمان به باکو، ابراز امیدواری کرد: «همکاری میان پارلمان‌‌‌های دو کشور به موازات همکاری‌‌‌ها در سایر عرصه‌‌‌ها توسعه و گسترش یابد.» جیحون بایرام اف، وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان نیز در این گفت‌‌‌وگوی تلفنی با ابراز خرسندی از روند توسعه همکاری‌‌‌های دو کشور در ماه‌‌‌های اخیر، از برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور خبر داد و گفت: «در تلاش هستیم تا این کمیسیون در زمان مقرر برگزار شود.» وی همچنین با استقبال از پیشنهاد وزیر امور خارجه کشورمان، برای برگزاری کمیسیون مشترک کنسولی دو کشور در باکو اعلام آمادگی کرد.  وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان ضمن استقبال از دعوت همتای ایرانی خود برای سفر به تهران، ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک به ایران سفر کند. وی همچنین با اشاره به دیدار روسای جمهور دو کشور در ماه نوامبر بر پیشبرد و عملیاتی کردن توافقات صورت گرفته بین روسای جمهور دو کشور و اجرایی شدن طرح‌ها و پروژه‌های مشترک بین دو کشور تاکید کرد. بایرامف دیدار اخیر روسای جمهور دو کشور در عشق آباد را تاریخی دانست و سلام‌‌‌های رئیس جمهور آذربایجان را به دکتر رئیسی ابلاغ کرد.

گفت‌وگوی تلفنی امیرعبداللهیان  با دبیرکل سازمان ملل

همچنین حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران و دبیرکل سازمان ملل متحد در خصوص تحولات منطقه‌‌‌ای و بین‌المللی از جمله آخرین اوضاع در یمن و افغانستان و همچنین روند مذاکرات وین گفت‌‌‌وگو و تبادل نظر کردند. به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی وزارت خارجه، وزیر امور خارجه کشورمان در این گفت‌‌‌وگوی تلفنی با اشاره به وضعیت در یمن و تشدید حملات به مناطق غیرنظامی، بر رویکرد مستمر جمهوری اسلامی ایران در حمایت از راه‌حل سیاسی برای پایان بخشیدن به جنگ در این کشور تاکید کرد. امیرعبداللهیان در ادامه با اشاره به رویکرد سازمان ملل برای پایان بخشیدن به محاصره انسانی، تحقق آتش‌بس و انجام گفت‌‌‌وگوهای سیاسی در یمن، خواستار ایفای نقش بیشتر دبیرکل در رفع محاصره انسانی و توقف بمباران‌های گسترده مناطق غیرنظامی شد.

سفر امیرعبداللهیان به هند به تعویق افتاد

در خبری دیگر سخنگوی وزارت امور خارجه با اعلام اینکه سفر حسین امیرعبداللهیان به هند در پی ابتلای وزیر خارجه این کشور به کرونا به تعویق افتاده است، گفت  این سفر همچنان در دستورکار قرار دارد. سوبرامانیام جایشانکار، وزیر خارجه هند روز جمعه از ابتلای خود به کرونا خبر داد. قرار بود هفته پیش رو حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به هند و سپس سریلانکا سفر کند که در همین خصوص خبرنگار فارس در گفت‌‌‌وگو با سعید خطیب‌‌‌زاده درباره انجام این سفر با توجه به شرایط کنونی و ابتلای وزیر خارجه هند به کرونا سوال کرد که وی در پاسخ گفت: «سفر آقای امیرعبداللهیان به هند در برنامه بود که به دلیل ابتلای وزیر خارجه این کشور به کرونا به تعویق افتاده است.» خطیب‌‌‌زاده ضمن آرزوی سلامتی برای وزیر خارجه هند اعلام کرد که سفر رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران به هند همچنان در دستورکار باقی خواهد ماند.