پیشنهاد توافق موقت مطلقا غلط و دروغ است

در همین ارتباط، کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه روز یکشنبه در گفت‌وگو با انتخاب و در واکنش به این سوال که برخی از رسانه‌های غربی مدعی شده‌‌اند روسیه در جریان این سفر درباره مذاکرات هسته‌‌ای پیشنهاد توافق موقت را به ایران مطرح کرده، آیا این خبر صحیح است، اظهار کرد: این ادعا مطلقا غلط و دروغ است و این نشان می‌دهد آنها در جریان مذاکرات نیستند و در حال دروغ‌پراکنی در این ارتباط هستند.

جلالی با بیان اینکه دست و پا زدن‌‌های رسانه‌های غربی درباره نتایج این سفر در واقع به نوعی نشان می‌دهد که این سفر تاثیرگذار بوده است و ائتلاف چین، روسیه و ایران برای آنها حائز اهمیت است، اظهار کرد: اگر این سفر تاثیرگذار نبود به این میزان به این موضوع نمی‌پرداختند.

سفیر ایران در روسیه همچنین درباره همکاری‌های ایران و روسیه در موضوع هسته‌‌ای از جمله ساخت نیروگاه نیز گفت: روسیه در ساخت نیروگاه بوشهر مشارکت و همکاری زیادی داشت. اکنون در ساخت نیروگاه ۲ و ۳ نیز مشارکت و همکاری خوبی دارد و امیدواریم هر چه زودتر این پروژها به نتیجه برسند.

واکنش جلالی به گمانه‌زنی‌ها درباره توافق موقت در شرایطی است که شبکه آمریکایی «ان بی‌‌سی نیوز» بامداد شنبه در گزارشی به نقل از دو تن از مقام‌‌‌‌های ارشد آمریکا که نامشان را ذکر نکرد، مدعی شد روسیه در هفته‌های اخیر به عنوان بخشی از تلاش برای احیای برجام، درباره یک توافق موقت احتمالی هسته‌‌‌‌ای با ایران گفت‌وگو کرده است که شامل رفع محدود تحریم‌ها در قبال وضع مجدد برخی محدودیت‌‌‌‌ها بر فعالیت‌‌‌‌های هسته‌‌‌‌ای ایران می‌شود. براساس این گزارش، منابع ان‌‌بی‌‌سی به این شبکه گفته‌‌‌‌اند آمریکا از پیشنهاد روسیه به ایران مطلع بوده اما یک مقام ارشد دولت جو بایدن گفته است «تدابیر موقتی» موضوع بحث‌های جدی نیستند. این مقام آمریکایی گفته است: «ما نمی‌توانیم درباره گفت‌وگو‌‌‌‌هایی که میان روسیه و ایران گذشته صحبت کنیم اما در این مرحله معتقدیم چنین تمهید موقتی موضوع بحث‌های جدی نیست.» دولت روسیه هنوز به این خبر واکنشی نشان نداده و هیات نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد روز جمعه گفته است تهران به دنبال توافق موقت نیست و حاضر به اظهارنظر درباره جزئیات پیشنهاد روسیه نشده است.

در واکنش به این خبر، یک منبع ایرانی عصر شنبه اعلام کرد طرح توافق موقت همچنان در دستور کار تیم ایرانی نیست و تهران در مذاکرات وین «تنها توافق دائم» را می‌‌‌‌پذیرد. این منبع نزدیک به هیات ایرانی در مذاکرات وین اعلام کرد: «تنها به توافق هسته‌‌‌‌ای دائمی فکر می‌کنیم و خواهان توافق موقت نیستیم.» به گزارش الجزیره این منبع تاکید کرده است پیشنهاد توافق موقت هیچ‌گاه در برنامه ما نبوده است. تهران تنها توافق دائم و با اصول و پایه‌های محکم را می‌‌پذیرد.

پیش‌تر نیز روزنامه الکترونیکی «رای‌‌الیوم» که دفتر آن در لندن قرار دارد، با انتشار خبری مدعی شد توافق در وین تکمیل شده و موانعی که در مسیر مذاکرات در دورهای قبلی وجود داشت، برداشته شده است که در همین خصوص یک منبع نزدیک به تیم مذاکره‌‌کننده جمهوری اسلامی ایران این ادعا را کذب محض خواند و گفت: به نظر می‌‌رسد این روزنامه با انتشار این خبر به دنبال اهداف دیگری است. در حالی که رایزنی‌‌ها در چارچوب دور هشتم مذاکرات وین برای رفع تحریم‌ها در سطوح مختلف بین ایران و گروه ۴+۱ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) در شهر وین پایتخت اتریش در جریان است، گاه و بیگاه برخی رسانه‌ها با انتشار مطالبی غیرصحیح از جمله بحث توافق موقت یا نزدیک بودن حصول توافق و...در تلاش برای تحت‌الشعاع قرار دادن مذاکرات هستند.

مذاکرات وین برای رفع تحریم‌ها در دولت سیزدهم هشتم آذر ماه آغاز و ۱۲ آذر برای مشورت‌‌ طرف‌‌های اروپایی درباره دو پیشنهاد طرف ایرانی با تنفسی چند روزه متوقف شد و دوباره ۱۸ آذر از سر گرفته شد. نیمه دوم مذاکرات نیز از ۱۸ آذر آغاز  شد و جمعه ۲۶ آذر با برگزاری نشست اختتامیه کمیسیون مشترک برجام پایان یافت و مقرر شد هیات‌‌ها به پایتخت‌‌ها مراجعت کنند و به زودی به وین بازگردند.

دور هشتم مذاکرات نیز ششم دی شروع شد و تا نهم دی ادامه یافت و بعد از تنفسی سه روزه به مناسبت سال نو میلادی مجددا روز دوشنبه ۱۳ دی از سر گرفته شد و کماکان در وین در جریان است البته ۲۴ دی براساس توافق حاصله روسای هیات‌‌های مذاکره‌کننده ایران و سه کشور اروپایی برای مشورت‌‌ها به پایتخت‌‌ها مراجعت کردند و دوشنبه ۲۷ دی دوباره مذاکرات از سر گرفته شد که در فرمت‌‌ها و سطوح مختلف کماکان در پایتخت اتریش جریان دارد.

روز جمعه نیز نشست دوجانبه‌‌ای بین علی باقری مذاکره‌‌‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و انریکه مورا هماهنگ‌‌کننده مذاکرات در هتل کوبورگ وین برگزار شد و پس از آن نیز باقری با میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات نشستی دوجانبه داشت. روز یکشنبه نیز جلسه روسای هیات‌‌های جمهوری اسلامی ایران، اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی در هتل کوبورگ وین برگزار شد.

احمقانه‌‌ترین تصمیم آمریکا

همزمان با این تحولات و در ادامه انتقادات از تصمیم دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا، یک سناتور آمریکایی تاکید کرد، خروج ترامپ از برجام احمقانه‌ترین تصمیم واشنگتن در عرصه سیاست خارجی طی ۵۰ سال اخیر بوده است. به گزارش «ایسنا»، کریس مورفی نماینده ایالت کنتیکت در مجلس سنای آمریکا با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در توییتر به انتقاد از تصمیم دونالد ترامپ رئیس‌جمهور پیشین آمریکا برای کنار گذاشتن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پرداخت. این سناتور دموکرات نوشت: خروج ترامپ از برجام، تصمیمی که وزیر امور خارجه و دفاع او نیز با آن مخالف بودند یکی از احمقانه‌‌ترین و خطرناک‌‌ترین تصمیمات در عرصه سیاست خارجی طی ۵۰ سال اخیر تلقی خواهد شد.

علت کند پیش رفتن مذاکرات

از سوی دیگر، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: علت کند پیش رفتن مذاکرات وین آن است که آمریکا می‌خواهد در لغو تحریم‌ها حداقلی عمل کند که ما این موضوع را قبول نداریم. وحید جلال‌‌زاده، درباره روند مذاکرات وین، گفت: طرف غربی در ابتدا طمع کرده بود تا با تشکیل دولت جدید در ایران و با توجه به مشکلاتی که همه دولت‌ها در ابتدای کار خود با آن مواجه می‌شوند، امتیازات بیشتری از ایران اخذ کند، اما تیم مذاکره‌‌کننده کشورمان طمع غربی‌‌ها را خنثی کردند. بنده عملکرد تیم جدید مذاکره‌‌کننده ایران را بسیار مثبت ارزیابی می‌کنم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره ضرب‌‌الاجل غربی‌‌ها برای پایان مذاکرات وین گفت: غربی‌‌ها با این کار به دنبال جنگ روانی هستند. اگر آمریکایی‌‌ها به دنبال کم کردن زمان مذاکرات و به نتیجه رساندن آن هستند، باید به تعهدات برجامی خود در لغو تحریم‌های ایران عمل کنند.

جلال‌‌زاده ادامه داد: آمریکا و طرف غربی نمی‌خواهند به‌طور کامل به تعهدات خود برای لغو تحریم‌های ایران عمل کنند و در مقابل، از جمهوری اسلامی ایران انتظارات حداکثری دارند که این مساله برخلاف روح برجام است. نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: آمریکایی‌‌ها باید همه تحریم‌های ایران را لغو کنند، سپس ما باید آن را راستی‌آزمایی کنیم. اگر آنان این اقدام را انجام دهند، قطعا جمهوری اسلامی ایران هم در زمان کوتاهی به تعهدات برجامی خود بازمی‌‌گردد.

قبل از پایان سال توافق می‌شود

همزمان سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: رسیدن به یک توافق خوب و برد- برد را قابل تحقق می‌‌دانیم هر چند ‌‌غربی‌‌ها به ویژه آمریکایی‌‌ها به دنبال این هستند که یک توافق بد را به ما تحمیل کنند. محمود عباس‌زاده‌مشکینی توضیح می‌دهد: «به اعتراف خود غربی‌‌ها ما از تحریم‌ها عبور کرده‌‌ایم و برگه‌های طلایی و خوبی برای بازی در میدان مذاکرات در دست داریم. رسیدن به یک توافق خوب و برد - برد را قابل تحقق می‌‌دانیم هر چند ‌‌غربی‌‌ها به ویژه آمریکایی‌‌ها به دنبال این هستند که یک توافق بد را به ما تحمیل کنند. این واقعیت غربی‌ها است و واقعیت جمهوری اسلامی هم این است که ایران به هیچ‌وجه زیر توافق بد نمی‌‌رود. توافق بد به این معنا است که آنها به هدف خود برسند و ما به هدف نرسیم.» این نماینده مجلس درباره احتمال به نتیجه رسیدن مذاکرات در سال جاری می‌گوید: «قبل از پایان سال ۱۴۰۰ به نتیجه می‌‌رسیم و توافق می‌شود. البته مهم نیست چه زمانی به نتیجه می‌‌رسیم بلکه این موضوع اهمیت دارد که به نتیجه خوب برسیم و بر همین مبنا ابتکار عمل در دست ما است و ما مذاکرات را مدیریت می‌کنیم.»