تاکید رئیس‌جمهور بر تزریق دز سوم واکسن درحالی است که به گفته علیرضا زالی، فرمانده ستاد عملیاتی مبارزه با کرونای کلان‌شهر تهران، حدود ۲۰ درصد واجدین شرایط در تهران تاکنون دز سوم واکسن را دریافت کرده‌اند. روز گذشته استاندار تهران نیز میزان استقبال از دز سوم واکسن را تنها ۲۰درصد عنوان کرد و گفت که این در حالی است که دز نخست را ۹۰ درصد مردم تزریق کرده بودند.  همچنین اگرچه در شهرهای بزرگ مردم از دریافت دز سوم واکسن کرونا استقبال کرده‌اند، اما این امر در شهرهای کوچک روند مطلوبی ندارد. در همین حال، بنا به گزارش وزارت بهداشت، ۸میلیون نفر تاکنون از تزریق واکسن خودداری کرده‌اند و برخی نیز با وجود تزریق دز اول واکسن، برای تزریق دز دوم واکسن خود مراجعه نکرده‌اند.

ثبت ۴ استان بدون فوتی کرونا

در همین حال بنا برگزارش وزارت بهداشت، در صدمین هفته بروز اپیدمی کووید-۱۹ در کشور، روند بستری در اکثر استان‌ها کاهشی یا ایستا بوده، اما در برخی استان‌ها نیز افزایش مختصر بستری و فوت گزارش شده است. در عین حال چهار استان مرکزی، قزوین، قم و بوشهر هفته‌ای بدون فوت کرونایی را سپری کرده‌اند. با این حال بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت روز پنج‌شنبه نسبت به حرکت خزنده اُمیکرون زیر پوست جامعه و غالب شدن آن در کشور هشدار داد و تاکید کرد که مراجعات سرپایی در دو هفته اخیر تقریبا ۴برابر شده است. همچنین علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه بر اساس پیش‌بینی‌ها از این به بعد با یک شیب ملایم میزان موارد کووید-‌۱۹ مربوط به سویه اُمیکرون در کشور افزایش می‌یابد از احتمال پیک ششم کرونا در اسفندماه خبر داد.

احتمال شکستن رکورد مبتلایان به اُمیکرون

همزمان با این هشدارها، روز گذشته حمید سوری، اپیدمیولوژیست ضمن تشریح وضعیت بروز کرونا در کشور، تاکید کرد: در صورت وقوع پیک ششم، قله آن در مرگ‌و‌میر و بستری به اندازه پیک پنجم نخواهد بود، اما این احتمال وجود دارد که رکورد ابتلا به کرونا در کشور زده شود.  سوری در گفت‌وگو با «ایسنا» گفت: با وجود اینکه تغییر چشمگیری در تعداد موارد مرگ یا بستری ناشی از کرونا نداریم، ولی روند افزایشی ابتلا به اُمیکرون مشهود است؛ به شکلی که بر اساس یک تحقیق میدانی کوچک صورت گرفته، مشخص شد ۶۰ درصد کسانی که به مراکز بهداشتی مراجعه کردند و تست مثبت داشتند، به اُمیکرون مبتلا بودند و در جمعیت عمومی هم از نمونه‌های گرفته شده بین ۳ تا ۵ درصد اُمیکرون مثبت بوده‌اند که حاکی از روند افزایشی ابتلا به این سویه است.

وی افزود: اُمیکرون در کشور ما هم در گردش است؛ هرچند نسبت به کشورهای اروپایی تاخیر داشته، اما در کل به نظر می‌رسد روند افزایشی در کشور ما هم آغاز شده است، اما سرعت گسترش آن بستگی به مدیریت اپیدمی و رفتار مردم در تعاملات و تجمعات دارد.

سوری با تاکید بر اینکه اُمیکرون هنوز سویه غالب کرونا در کشورمان نیست، تصریح کرد: سویه غالب ما دلتا است اما احتمال غلبه اُمیکرون وجود دارد. حتی در کشورهای اروپایی هم سویه غالب اُمیکرون نیست و اظهارنظر در این زمینه زود است.

افزایش ابتلا و بستری کودکان زیر ۱۰ سال

از سوی دیگر فرمانده عملیات مقابله با کرونای استان تهران نیز با تاکید بر لزوم تزریق دز سوم واکسن کرونا، در عین حال از افزایش ابتلا و بستری کودکان زیر ۱۰ سال به علت این بیماری خبر داد.

به گزارش «ایسنا» علیرضا زالی در جلسه ستاد مقابله با کرونای استان تهران گفت: ۴۳ درصد کودکانی که در حال حاضر به دلیل کووید-۱۹ بستری شده‌اند فاقد بیماری‌های زمینه‌ای بودند در حالی که این موضوع در گذشته متفاوت بود. این نتایج مطالعاتی است که در داخل کشور انجام شده است.

افزایش بیماران سرپایی در تهران و یزد

وی افزود: مدل عمومی کشور و استان تهران میزان ایستایی بستری و فوتی را نشان می‌دهد. البته در برخی استان‌ها روند رو به کاهش است، اما میزان سرپایی در تهران ‌مانند یزد رو به افزایش است که باید مورد توجه قرار گیرد، چرا که زمان محدودی برای مدیریت این موضوع وجود دارد، بنابراین باید آماده‌باش سیستم بهداشتی را در نظر بگیریم.

افزایش موارد بستری

در همین حال بنا بر گزارش وزارت بهداشت، طی شبانه‌روز گذشته ۳۵۰۳ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شد که ۴۲۶ نفر از آنها بستری شدند. گزارشی که بیانگر روند افزایشی موارد بستری است. همچنین دراین بازه زمانی ۳۰ بیمار نیز جان خود را از دست دادند.

مجموع واکسن‌های کرونای تزریق شده

همچنین بنابر اعلام وزارت بهداشت، مجموع واکسن‌های کرونای تزریق شده در کشور به ۱۲۸ میلیون و ۲۵۲ هزار و ۸۲۴ دز رسید.

به گزارش «ایسنا»، تا کنون ۶۰ میلیون و ۴۶۵ هزار و ۴۵۲ نفر دز اول، ۵۳ میلیون و ۵۱۷ هزار و ۵۷۳ نفر دز دوم و ۱۴ میلیون و ۲۶۹ هزار و ۷۹۹ نفر نیز دز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.

آغاز واکسیناسیون سنین ۹ تا ۱۲ سال

ازسوی دیگر محسن منصوری، استاندار تهران از تصمیم ستاد ملی کرونا برای واکسیناسیون کودکان ۹ تا ۱۲ سال خبر داد. به گزارش خبرگزاری فارس استاندار تهران گفت: این واکسیناسیون کاملا داوطلبانه و با رضایت والدین کودکان انجام می‌شود.