سید حمزه صفوی با اعلام این خبر اظهار کرد: این همایش ملی با سخنرانی محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، سرلشکر صفوی دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا و رئیس همایش، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی و شیخ الاسلامی معاون وزیر و رئیس مرکز مطالعات وزارت خارجه دوشنبه ۴ بهمن در مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه برگزار می‌شود.

وی افزود: در این همایش ۸ پنل تخصصی با موضوعات ایران و سیاست همسایگی، ایران و جبهه مقاومت، ترتیبات امنیتی منطقه ای، تعاملات علمی، فرهنگی و تمدنی ایران و همسایگان، مباحث زیست محیطی ایران و همسایگان، کریدورهای تجاری و... برگزار می‌شود.

دبیر کمیته اجرایی همایش ملی ایران و همسایگان گفت: از دو سال قبل یک دغدغه مشترک بین مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه و مرکز آینده پژوهی جهان اسلام وجود داشته است مبنی بر اینکه ما نیاز داریم به یک چارچوب مشخص و یک نظام حکمرانی به نام سیاست همسایگی بپردازیم.

وی با اشاره به جلسات و برنامه‌‌‌های علمی مشترک میان دو مرکز اظهار کرد: پس از برگزاری حدود ۴۵ نشست علمی و بیش از ۲۵ مصاحبه علمی با نخبگان، در گام بعدی بحث همایش ملی ایران و همسایگان مطرح شد و تا امروز حدود ۲ سال است که با دادن فراخوان و دعوت از دانشگاه‌‌‌های مطرح کشور و اندیشکده‌‌‌هایی که روی این موضوع کار کردند، همایش را پیش بردیم و این همایش به همت مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه و مرکز آینده پژوهی جهان اسلام ۴ بهمن برگزار خواهد شد.

صفوی با اشاره به برگزاری پیش نشست‌‌‌های همایش ملی ایران و همسایگان ادامه داد: تاکنون با حمایت دانشگاه‌‌‌های تهران، شهید بهشتی، علامه طباطبایی، تربیت مدرس، دفاع ملی، جامع امام حسین(ع)، فردوسی مشهد و دانشگاه‌های گیلان و مازندران، قبل از برگزاری همایش بیش از ۱۰ پیش‌‌‌نشست تخصصی برگزار شده است. مدیرعامل مرکز آینده پژوهی جهان اسلام با تاکید بر اینکه این همایش، یک رویداد کاربردی است، خاطرنشان کرد: خروجی نشست‌‌‌ها و پنل‌ها و سخنرانی‌های همایش و کار فشرده‌ای که طی ۲ سال گذشته انجام گرفته، به پیشنهادهای سیاستگذارانه‌‌‌ برای کمک به نهادهای اجرایی و کمک به شکل‌‌‌گیری سیاست همسایگی جمهوری اسلامی ایران تبدیل خواهد شد. وی افزود: هدف نهایی ما شکل‌‌‌گیری نظام سیاست همسایگی برای کشور است که این هدف با مشکلات متعددی از جمله مفهوم‌‌‌سازی روبه‌‌‌رو است که امیدواریم در این همایش حل شود.