همزمان با افزایش مجدد موارد ابتلا به کرونا در کشور، وزیر بهداشت نسبت به حرکت خزنده اُمیکرون زیر پوست جامعه و غالب شدن این سویه جدید در کشور هشدار داد. بهرام عین‌اللهی همچنین از دستور به روسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی برای آمادگی کامل مراکز درمانی جهت مقابله با پیک جدید بیماری خبر داد. هشدار وزیر بهداشت در شرایطی اعلام شده است که بنا بر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، طی ۲۴ساعت گذشته ۵هزار و ۲۷۶ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شدند که ۳۸۳ نفر از آنها بستری شده‌اند. در همین حال ویروس کرونا طی دو روز گذشته ۴۰ قربانی گرفت.

به این ترتیب با افزایش آمار رسمی ابتلا به کرونا به بالای ۵هزار نفر طی یک شبانه روز، زنگ خطر پیک ششم کرونا از حالا به صدا درآمده است. آمار مبتلایان کرونا از ۱۷دی ماه روند صعودی پیدا کرد و این روند طی هفته گذشته ملموس‌تر بود. در واقع اگر چه روز ۱۸دی ماه پس از دو سال میزان موارد ابتلا به زیر هزار نفر (۷۰۱) مبتلا رسید، اما از روز ۱۹دی ماه موارد ابتلا هر روز بالاتر رفت تا اینکه روز پنج‌شنبه به ۴۶۵۸نفر و در نهایت روز گذشته رقم ابتلای رسمی ۵هزار نفر را پشت سر گذاشت. البته میزان بستری‌ها در این مدت افزایش قابل توجهی نداشته است.

از همین رو، روز پنج‌شنبه وزیر بهداشت در حاشیه اجلاس سراسری روسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور ضمن اعلام شناسایی بیش از ۲هزار بیمار مبتلا به اُمیکرون در کشور، درخصوص وضعیت شیوع این سویه جدید در کشور ابراز نگرانی کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، وی با بیان اینکه از همه بیماران، تست نمی‌گیریم، بلکه به صورت اتفاقی این تست‌ها انجام می‌شود، میزان آلودگی در سطح جامعه را بیشتر از این موارد دانست.

وزیر بهداشت تصریح کرد: مراجعات سرپایی در دو هفته اخیر تقریبا ۴ برابر شده و وقتی مراجعات سرپایی افزایش می‌یابد ممکن است موارد بستری و بیماران بدحال نیز افزایش یابد و نگرانی‌هایی در این زمینه داریم. وزیر بهداشت با بیان اینکه توصیه ما به مردم این است که در اسرع وقت، دز سوم واکسن کرونا را تزریق کنند، گفت: یکی از دلایلی که مرگ‌ومیر بیماران کرونایی در این روزها در کشور کمتر است، واکسیناسیون گسترده‌ای بوده که خوشبختانه تا کنون حدود ۸۹ درصد از جمعیت هدف، یک دز و حدود ۷۹ درصد نیز دو دز را تزریق کرده‌اند. وی تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های ما، عادی‌انگاری توسط مردم است و نباید تصور کنند که همه‌چیز تمام شده است.

پیش‌بینی افزایش مرگ‌ومیر در اسفند ماه

در کنار هشدار وزیر بهداشت، روز گذشته علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به شرایط فعلی شیوع اُمیکرون در کشور به «ایسنا» گفت: بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته از این به بعد با یک شیب ملایم میزان موارد کووید-۱۹ افزایش می‌یابد که مربوط به سویه اُمیکرون است و تا سه هفته آینده اُمیکرون سویه غالب تمام دنیا از جمله ایران خواهد شد.

وی گفت: بر همین اساس نیز انتظار داریم که از اسفند ماه خیز ششم بیماری آغاز شود و میزان مرگ‌ومیر افزایش یابد. نکته مهم این است که این افزایش موارد به اندازه خیز پنجم که با سویه دلتا رخ داد، نخواهد بود؛ ولی هر نوع خیز از بیماری باعث بیماری و خسران خواهد شد.

تعداد واکسن‌گریزها

وی افزود: بر اساس آخرین اطلاعات حدود ۸ میلیون نفر در کشور هیچ واکسنی تزریق نکرده‌اند و باید برای تزریق واکسن توجیه شوند. با گذشت زمان می‌بینیم سویه‌‌هایی رخ می‌دهد که بیشتر از سیستم ایمنی می‌گریزند و این نشان می‌دهد بازنگری بر ترکیب واکسن اهمیت بسیار بالایی دارد. چند روز قبل هم از طریق مراجع علمی خارجی عنوان شد که استراتژی واکسیناسیون کرونا باید مشابه واکسیناسیون آنفلوآنزا باشد؛ یعنی واکسن‌ها مدام بازنگری شوند و ترکیبات جدیدی از ویروس را درون واکسن بگذاریم.

میزان تزریق دز سوم

دراین میان بنا بر اعلام وزارت بهداشت، تا کنون ۶۰ میلیون و ۴۴۷ هزار و ۶۵۹ نفر دز اول، ۵۳ میلیون و ۴۶۱ هزار و ۹۴۱ نفر دز دوم و ۱۴ میلیون و ۱۳ هزار و ۴۶۵ نفر، دز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. همچنین مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۲۷ میلیون و ۹۲۳ هزار و ۶۵ دز رسید. در همین راستا وزیر بهداشت نیز تاکید کرد به مردم اطمینان می‌دهیم که هر واکسنی مورد نیاز باشد چه داخلی و چه خارجی را حتما تامین می‌کنیم.