همزمان خبرها از ایران نیز از افزایش آمار ابتلا و افزایش موارد مبتلا به سویه جدید کرونا‌(اُمیکرون) حکایت می‌کند. در این میان به نظر می‌رسد افزایش موارد ابتلا به اُمیکرون در برخی استان‌ها سیر صعودی بیشتری نسبت به استان‌های دیگر دارد. در همین راستا، روز گذشته شورای سلامت اهواز از افزایش میزان مراجعات به مراکز منتخب و موارد ابتلا در این شهر خبر داد. مهران احمدی بلوطکی در گفت‌وگو با «ایسنا» اظهار کرد: در هفته گذشته تعداد مراجعه‌کنندگان به مراکز منتخب نمونه‌گیری کرونا در اهواز چهار تا پنج برابر بیشتر شده است به گونه‌ای که در برخی روزها میزان بیماران شناسایی‌شده نیز چهار تا پنج برابر شده‌اند اما فعلا فاصله زیادی با پیک بیماری داریم. وی با اشاره به دو برابر شدن موارد اُمیکرون در مدت دو تا سه روز، افزود: اُمیکرون خیز ناگهانی دارد، بنابراین اگر میزان ابتلا به این سوش افزایشی شود، قطعا در بازه زمانی کوتاه انفجار شدیدی از موارد ابتلا و پیک بیماری رخ می‌دهد و ممکن است این سویه غالب شود. دبیر شورای سلامت اهواز گفت: این روزها نگرانی از بیماری جدی است اما تنها راه چاره رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تکمیل واکسیناسیون است. سه روز پیش نیز امرالله مردانی، رئیس مرکز بهداشت شرق اهواز از جهش ۵ برابری تعداد مبتلایان به کرونا در شرق اهواز خبر داده بود. به گفته رئیس مرکز بهداشت شرق اهواز این میزان افزایش و بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ نفر مراجعه‌کننده رسیده است. او از مردم خواست با توجه به شیوع سویه اُمیکرون در اسرع وقت نسبت به دریافت نوبت سوم واکسن کرونا اقدام کنند. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، پیش از این نیز علوی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز گفته بود که موارد ابتلا به اُمیکرون در سطح کشور در حال افزایش است و آزمایشگاه انستیتو پاستور تهران ابتلای مواردی به اُمیکرون در چند شهر خوزستان را تایید کرده است.

  اسفند ماه اوج اپیدمی اُمیکرون

درهمین حال مسعود مردانی، فوق تخصص بیماری‌های عفونی با حضور در برنامه «طبیب» با اشاره به اینکه آن چیزی که تا به حال در کشور در مورد اُمیکرون مشاهده شده موارد خیلی خفیف بوده که با ضعف و سستی و علائم سرماخوردگی معمولی همراه است، گفت: در ایران پیش‌بینی شده که ممکن است در اسفند به اوج اپیدمی اُمیکرون برسیم و دوباره ما را درگیر پیک جدید کند، چراکه سریعا در عرض یک هفته گسترش پیدا می‌کند، پس تنها کسانی ایمن هستند که دز سوم را هم زده باشند.

  میزان تزریق دز سوم

در همین ارتباط روز گذشته وزارت بهداشت اعلام کرد که بیش از ۱۱ میلیون و ۴۰۴ هزار نفر، دز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. بنابر اعلام وزارت بهداشت، در شبانه‌روز گذشته ۲هزار و ۸۹ بیمار کووید-۱۹ در کشور شناسایی شدند و متاسفانه ۳۲ بیمار نیز جان خود را از دست دادند. همچنین مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۲۴ میلیون و ۵۱۹ هزار و ۱۳۰ دز رسیده است. از سوی دیگر بنابر اعلام وزارت بهداشت طی ۲۴ساعت گذشته دو هزار و ۸۹ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که ۲۸۴ نفر از آنها بستری شدند. همچنین ۳۲نفر جان خود را به دلیل ابتلا به کرونا از دست دادند. به گزارش «ایسنا»، بررسی آمارهای وزارت بهداشت نیز نشان می‌دهد که طی ۱۰ روز اخیر (۱۳ تا ۲۲ دی ۱۴۰۰) به‌طور متوسط هر ساعت ۶۴ نفر در ایران مبتلا و بین یک تا دو نفر قربانی کرونا شده‌اند.

  فوتی‌های کرونا در تهران تک‌ رقمی شد

اما در کنار انتشار اخباری در مورد افرایش موارد ابتلا به اُمیکرون، روز گذشته نادر توکلی، معاون درمان ستاد کرونای استان تهران گفت: روند نسبت به هفته گذشته ثابت است و مرگ‌ومیرها تک رقمی شده است. در حال حاضر ۷۶۰ بیمار کووید-۱۹ در بیمارستان‌ها بستری هستند که حدود ۳۰۰ نفر آنها در بخش‌های مراقبت ویژه بستری هستند. همچنین روزی حدود ۲۰۰ نفر بستری جدید هم به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند. توکلی با تاکید بر لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، به شیوع آنفلوآنزا نیز اشاره کرد و گفت: ما آمار دقیقی از اُمیکرون در تهران نداریم؛ اما چون شدت علائم در ابتلا به این سویه مانند آنفلوآنزا است، افتراق آن از آنفلوآنزا فقط با یک تست امکان‌پذیر است.

  اهدای واکسن آسترازنکا به ایران

درخبری دیگر با توجه به کمبود واکسن آسترازانکا در برخی شهرهای ایران از جمله در تهران، روز گذشته سفارت ایران در آتن اعلام کرد، ۲۰۰ هزار دز واکسن آسترازنکای اهدایی دولت یونان امروز به تهران ارسال می‌شود.

  بخشودگی جرایم کرونایی برخی از مشاغل

ازسوی دیگر سردار سرتیپ هادیانفر، رئیس پلیس راهور ناجا گفت: کسانی که در دوران کرونا مجوز تردد داشته، اما جریمه شده‌اند، برای بخشودگی می‌توانند به مراکز راهنمایی و رانندگی مراجعه کنند.  به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، وی گفت: در دوران شیوع کرونا؛ پزشکان، خبرنگاران، تاکسی‌های اینترنتی و حتی کسانی که احکام قضایی داشتند و باید به مراکز قضایی در سایر شهر‌ها مراجعه می‌کردند، مجوز تردد داشتند. وی گفت: اگر برای این گروه‌ها جریمه ثبت شده است، می‌توانند با ارائه مدرک به هیات‌های رسیدگی دفاتر پلیس‌به‌اضافه‌۱۰ و مراکز راهنمایی و رانندگی، برای حذف جرایم اقدام کنند.