به گزارش «ایسنا»، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امورخارجه با رد برخی مطالب مطرح شده در خصوص فعالیت‌های آینده سفارت افغانستان در تهران، اظهار کرد: فعالیت‌های دیپلماتیک سفارت افغانستان در تهران مانند تمامی سفارتخانه‌‌های خارجی در چارچوب اصول و قواعد تعریف شده کنوانسیون ۱۹۶۱ وین در خصوص روابط دیپلماتیک قرار دارد و هیچ‌گونه تغییر و تحولی خارج از آن ممکن نیست.

بر اساس گزارش خبرگزاری آوا همزمان با ورود مولوی امیرخان متقی، وزیر امورخارجه دولت موقت طالبان به تهران، برخی رسانه‌‌ها با انتشار عکس ورود هیات طالبان در فرودگاه مهرآباد و استقبال از آن، به نقل از منابع نامعلوم گزارش دادند که دولت ایران سفارت افغانستان در تهران را تحویل طالبان می‌دهد.

در ادامه این خبر ادعا شده بود که ایران، دولت طالبان را به رسمیت نمی‌شناسد، اما سفارت افغانستان را در تهران تحویل آنها خواهد داد تا به امورات شهروندان افغانستانی در ایران رسیدگی کنند. در واکنش به بازتاب این شایعه، یک منبع آگاه در سفارت افغانستان در تهران در گفت‌‌وگو با خبرنگار آوا، این ادعا را کاملا رد کرد و آن را بی‌اساس خواند.

  دیدار با امیرعبداللهیان

همچنین شب گذشته وزارت امورخارجه دولت موقت طالبان از دیدار امیرخان متقی با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، پیرامون مسائل اقتصادی دوجانبه و مسائل امنیتی خبر داد‌ و گفت که این مذاکرات مثبت و سازنده بوده است.

به گزارش «ایسنا» معاون سخنگوی وزارت امور خارجه دولت موقت طالبان در توییتی درباره دیدار روز یکشنبه امیرخان متقی با وزیر امور خارجه ایران نوشته است که در این دیدار در زمینه مسائل اقتصادی دوجانبه میان افغانستان و ایران بحث و تبادل نظر شد. او خاطرنشان کرد که در این دیدار، روابط، تجارت، بازرگانی، فرآورده‌های نفتی، ترانزیت و مسائل امنیتی به صورت مثبت و سازنده مورد بحث قرار گرفت. حفیظ ضیا احمد گفت: «ایران می‌تواند صادرات خود را به سایر کشورهای منطقه از طریق افغانستان ترانزیت کند و افغانستان نیز می‌تواند از مزیت ترانزیتی ایران استفاده کند.»

هیأتی از طالبان به سرپرستی «امیرخان متقی»، سرپرست وزارت خارجه هیات حاکمه سرپرستی افغانستان شنبه شب وارد تهران شد. «عبدالقهار بلخی» سخنگوی وزارت خارجه طالبان هم دیروز در توییتی نوشت که امیرخان متقی در این سفر با مقامات ایرانی درباره مسائل سیاسی، اقتصادی، ترانزیتی و مهاجران افغان در جمهوری اسلامی ایران بحث و تبادل نظر خواهد کرد.

  بررسی همکاری‌‌های اقتصادی بین ایران و افغانستان

بر اساس اعلام روابط عمومی وزارت امور خارجه ایران در هیات طالبان سرپرستان وزارتخانه‌های اقتصاد و صنعت، تجارت افغانستان و معاونان چند وزارتخانه اقتصادی نیز حضور دارند و قرار است درباره همکاری‌های اقتصادی بین دوکشور مذاکره شود. جمهوری اسلامی ایران همواره بر ضرورت حفظ روابط اقتصادی و تجاری دو کشور در راستای منافع مردم کشور همسایه خصوصا در شرایط کنونی تاکید دارد. در جریان این سفر قرار است در موضوعات مختلف اقتصادی و تجاری چون همکاری‌های بانکی، بازارچه‌های مرزی، معدن، تجارت و همکاری‌های ورزشی توافقاتی به عمل آید.