اما در کل، توافق کرده‌‌ایم نشست را برگزار کنیم. به احتمال زیاد، بتوانیم این نشست را در فوریه یا مارس برگزار کنیم. به گفته او، این موضوع در دستور کار مذاکرات آستانه در نورالسلطان بوده است و در ‌بندی جداگانه در بیانیه نهایی کشورهای ضامن صلح سوریه گنجانده خواهد شد.این دیپلمات ارشد ایران در پاسخ به این سوال که آیا این نشست پیش از نشست وزرای امور خارجه این کشورها برگزار خواهد شد یا نه، بیان کرد: بله، ما در این باره به توافق رسیده‌‌ایم. سال آینده خواهد بود. در ژانویه یا اوایل فوریه یک نشست وزیران خواهیم داشت و بعد نشست آستانه به دنبال آن برگزار خواهد شد. خاجی همچنین گفت: نشست بعدی آستانه ظرف چند هفته پس از نشست ترکیه، ایران و روسیه برگزار خواهد شد. پیش از این، روسای جمهور روسیه، ایران و ترکیه در ۱ ژانویه ۲۰۲۰ نشستی مجازی درباره اوضاع سوریه داشتند و درباره نشستی حضوری در تهران در صورت بهبود شرایط بیماری همه‌‌گیر کرونا نیز صحبت کرده بودند.هیات ایرانی شرکت‌‌‌کننده در اجلاس آستانه، صبح روز گذشته با هیات سوری ملاقات کرد. در این دیدار ضمن تشریح آخرین وضعیت تحولات سیاسی امنیتی سوریه، استمرار اشغال خاک این کشور توسط آمریکا محکوم و بر لزوم پیگیری اجلاس هفتم قانون اساسی تاکید شد. همچنین ضمن اعلام لزوم رفع تحریم‌های غیر‌‌‌انسانی علیه مردم سوریه، تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه زیرساخت‌‌‌های سوریه محکوم شد. در حاشیه اجلاس آستانه سفیر لبنان نیز به عنوان کشور ناظر با هیات ایرانی دیدار کرد که در این نشست ضمن بررسی روند آستانه و تشریح نقش این روند در کاهش مناطق درگیری و ایجاد یک فرآیند سیاسی و تشکیل کمیته قانون اساسی و نیز تشکیل کمیته پیگیری مفقودان و گم‌شدگان، بر فرمت آستانه به عنوان تنها پروسه موفق موجود در تسهیل روند سیاسی در سوریه تاکید شد.نمایندگان جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری ترکیه به عنوان ضامنان چارچوب آستانه همچنین بیانیه مشترکی را در پایان هفدهمین اجلاس آستانه درباره سوریه منتشر کردند. در بخش‌هایی از این بیانیه آمده است:

۱. [کشورهای شرکت کننده]با ابراز مجدد تعهد قوی خود به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه و نیز مقاصد و اصول منشور ملل متحد، تاکید کردند که همگان باید به اصول مذکور احترام گذاشته و از آنها تبعیت کنند.

۲. بر عزم خود مبنی بر تداوم همکاری برای مبارزه با تروریسم در تمامی اشکال و نمودهای آن و مقابله با دستورکارهای جدایی‌طلبانه با هدف تضعیف حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه و تهدید امنیت ملی کشورهای همسایه تاکید کردند.

۳.اوضاع منطقه و کاهش تنش ادلب را به تفصیل مورد بررسی قرار داده و توافق کردند که تلاش‌های بیشتری برای بهبود وضعیت انسانی درون و اطراف منطقه انجام دهند. بر لزوم حفظ آرامش در میدان از طریق اجرای کامل تمامی توافقات مرتبط با ادلب تاکید کردند.

۴. اوضاع شمال شرق سوریه را بررسی کرده و متفقا ابراز داشتند دستیابی به امنیت و ثبات دائمی در این منطقه تنها بر اساس حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی کشور ممکن است.

۵. اشاره کردند که روند جاری حل و فصل محلی در درعا و دیرالزور ممکن است به تلاش‌های ثبات‌آفرین کمک کند.

۶.تداوم حملات نظامی رژیم صهیونیستی به سوریه را که ناقض قوانین بین‌الملل، حقوق بین‌الملل بشردوستانه و حاکمیت سوریه و کشورهای همسایه بوده و ثبات و امنیت منطقه را به مخاطره می‌اندازد محکوم کرده و خواستار توقف آن شدند.

۷.این باور را اظهار کردند که منازعه سوریه هیچ گونه راه‌حل نظامی نداشته و مجددا بر عزم خود مبنی بر پیشبرد یک روند سیاسی پایدار و عملی تحت مالکیت و راهبری سوریه با تسهیل‌گری سازمان ملل وفق قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل تاکید کردند.

۸.بر نقش مهم کمیته قانون اساسی در ژنو که در نتیجه مشارکت تعیین‌کننده ضامنان آستانه و برای پیشبرد تصمیمات کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه در سوچی تشکیل شد تاکید کردند.

۹.به برگزاری دور ششم کمیسیون نگارش کمیته قانون اساسی سوریه که در تاریخ ۲۲-۱۸ اکتبر در ژنو برگزار شد اشاره کردند و خواستار برگزاری هرچه سریع‌تر دور هفتم با رویکردی سازنده توسط طرف‌های سوری شدند.

۱۰.اظهار کردند که کمیته در انجام وظایف خود باید به قواعد مرجع و اصول آیین کار احترام گذاشته تا کمیته را قادر سازد وظایف محوله خود را در باب تهیه و تدوین اصلاحات قانون اساسی برای تایید مردمی اجرا کرده و موجب پیشرفت کار کمیته شود و کمیته با روحیه مصالحه و تعامل سازنده و بدون دخالت خارجی و تحمیل برنامه زمان‌بندی خارجی به کار خود ادامه دهد تا اعضای کمیته به توافقی کلی دست یابند.

۱۱.بار دیگر نگرانی جدی خود را نسبت به شرایط انسانی در سوریه و تاثیر همه‌گیری کووید-۱۹ که کل نظام سلامت و شرایط اجتماعی- اقتصادی و انسانی سوریه را به‌شدت به چالش کشیده است ابراز کردند.

۱۲.بر لزوم حذف موانع و افزایش کمک‌های بشردوستانه به همه سوری‌ها در سراسر کشور بدون تبعیض، سیاسی‌کاری و پیش‌شرط تاکید کردند.

۱۳.برای حمایت از بهبود اوضاع انسانی در سوریه و پیشرفت در روند حل و فصل سیاسی، از جامعه بین‌الملل، سازمان ملل متحد و آژانس‌های بشردوستانه آن خواستند تا کمک‌رسانی به کل سوریه را از طریق طرح‌های بازیابی فوری و تاب‌آوری شامل بازسازی زیرساخت‌های اساسی مانند تاسیسات تامین آب و برق، مدارس و بیمارستان‌ها و نیز مین‌زدایی انسان‌دوستانه وفق حقوق بین‌الملل بشردوستانه تقویت کنند.