محدودیت‌های کرونایی اعمال نشد

در این جلسه فوق‌العاده که به ریاست ابراهیم رئیسی، رئیس‌‌جمهور برگزار شد، وزارت بهداشت، گزارشی از آخرین وضعیت پراکندگی سویه جدید اومیکرون در کشور و اقدامات انجام شده برای جلوگیری از انتشار این ویروس ارائه کرد.  وزارت بهداشت در این گزارش تاکید کرد افرادی که دز اول واکسن خود را تزریق کرده‌اند به سرعت دز دوم را هم دریافت کنند و تمامی شهروندانی که حداقل سه ماه از دریافت دز دوم آنها گذشته جهت دریافت دز سوم به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند.  همچنین در این جلسه مقرر شد مراکز واکسیناسیون برای سهولت در روند دریافت واکسن فعالیت خود را مانند ماه‌های گذشته از سر گیرند.  ستاد ملی مقابله با کرونا در جلسه فوق‌العاده خود و با توجه به سرعت انتشار بالای اومیکرون بر تشدید مراقبت‌های اجتماعی و رعایت پروتکل‌‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک در ‌میهمانی‌های خانوادگی و اماکن عمومی تاکید کرد.  به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، در این جلسه مقرر شد رستوران‌ها و تالارهای پذیرایی حتما پروتکل‌‌های بهداشتی ابلاغی از سوی وزارت بهداشت به ویژه استفاده از ماسک توسط مراجعان و کارکنان را با دقت اجرایی کنند و بازرسی از این مراکز نیز با شدت بیشتری انجام شود و در صورت عدم رعایت سریعا مراکز متخلف تعطیل شود.  بر این اساس از همه مردم خواسته شد فاصله‌گذاری اجتماعی را با حساسیت رعایت کنند و در روزهای منتهی به یلدا از تردد و تجمع در مراکز شلوغ و اجتماعات پرهیز کنند.  ازسوی دیگر مقرر شد وزارتخانه‌های کشور و بهداشت و درمان و آموزش پزشکی نیز محدودیت ورود مسافر از کشورهای آلوده را اعلام و تدابیر لازم را برای اطمینان از سلامت مسافران اتخاذ کنند.

  عدم تصمیم دولت برای برقراری محدودیت

با این حال به نظر می‌رسد هنوز دولت تصمیمی برای ایجاد محدودیت‌های کرونایی اتخاذ نکرده است. این درحالی است که روز یکشنبه به دنبال تایید ورود سویه اومیکرون به کشور و مشاهده نمونه‌هایی از افراد مبتلا در تهران، بسیاری از اعضای کمیته علمی کشوری کووید-۱۹، خواستار برقراری محدودیت‌های جدی برای مهار هرچه زودتر سویه جدید کرونا در کشور شدند. از جمله حمید‌‌رضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کشوری کرونا که خواستار اعمال محدودیت‌‌های شدید کرونایی تا حداقل چهار هفته آینده شد. مجید مختاری، عضو دیگر کمیته علمی کرونا نیز توصیه کرد مدارس برای سه هفته تعطیل شوند. به گفته این کارشناسان با توجه به سرعت انتقال اومیکرون و درصورت عدم توجه به پروتکل‌‌های بهداشتی، اومیکرون می‌تواند ظرف ۱۷روز کشور را فرابگیرد.

مسعود مردانی، عضو ستاد ملی مقابله با کرونا نیز روز گذشته با اشاره به نشست روز یکشنبه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت که در این جلسه پیشنهاد تعطیلی همه اماکن عمومی از قبیل سینماها، رستوران‌ها، آمفی‌تئاتر، سالن‌های اجرای کنسرت موسیقی، باشگاه‌های ورزشی و... عنوان شده و منتظر تصمیم ستاد هستیم.  به گزارش «ایرنا»‌ وی ادامه داد: در پیشنهاد مطرح شده حتی تعطیلی کلاس‌های مدارس، ادامه روند غیرحضوری امتحانات دانش‌آموزان و دانشجویان دانشگاه‌ها نیز مطرح شده و از عمده دلایل ارائه این پیشنهاد ساده‌انگاری بسیاری از مردم درباره رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.  سویه جدید کرونا موسوم به اومیکرون از سه هفته پیش از آفریقای‌جنوبی پیشروی خود را به سوی کشورهای دنیا آغاز کرده و تاکنون در ۸۹کشور مشاهده شده است، از همین رو بسیاری از کشورهایی که اومیکرون در آن شیوع بالایی داشته است، دست به اعمال محدودیت‌‌های سختگیرانه زده‌اند.  در ایران اما شروع هفته جدید با رنگ آبی نقشه کرونایی کشور، عاری از رنگ‌های قرمز و نارنجی پس از عبور کامل از پیک پنجم کرونا همراه بود. همچنین پس از ماه‌ها میزان مرگ‌های کرونایی و روند ابتلا و بستری کاهش قابل توجهی داشته است. با این حال متخصصان امر با توجه به ورود اومیکرون به کشور نسبت به تکرار روزهای تلخ گذشته در کشور هشدار می‌دهند. از همین رو خواستار بازگرداندن محدودیت‌های جدی برای جلوگیری از شیوع افسارگسیخته اومیکرون هستند.

  لزوم بازگرداندن دورکاری‌ها

روز گذشته نیز پیام طبرسی، عضو کمیته علمی کشوری کرونا با اشاره به ورود کرونای اومیکرون به کشور‌ گفت: تاکید کمیته علمی کشوری کرونا این است که دوباره باید محدودیت‌‌های قبلی اجرا شود چون از امروز باید برخورد و رفتارمان با برخوردی که تا الان داشته‌‌ایم، متفاوت باشد.  محمدعلی محسنی بندپی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز در گفت‌وگو با «ایسنا» با تاکید بر اینکه باید مراقب اومیکرون بود، خواستار بازگرداندن مجدد دورکاری‌ها شد. به گفته او باید با سویه جدید کرونا هوشمندانه و آگاهانه برخورد شود و جان مردم بازیچه تصمیمات غیرمنطقی و غیرعلمی قرار نگیرد.

  آماده‌باش کامل مراکز درمانی

در این میان روز گذشته وزیر بهداشت با اشاره به سرعت انتشار سویه اومیکرون کرونا و اعلام آماده‌‌باش صد‌درصدی به مراکز درمانی گفت: اکنون بهترین فرصت برای انجام واکسیناسیون است، زیرا تعداد بیماران کاهش یافته و نباید فرصت را از دست داد. ما واکسن را در اختیار تمامی استان‌ها قرار داده‌ایم و امیدواریم هموطنانی که هنوز مراجعه نکرده‌اند، سریع‌تر اقدام کنند. به گزارش «ایسنا»، عین‌اللهی گفت: نخستین قدم ما تکمیل واکسیناسیون است. بنابراین توصیه اکید ما به دانشگاه‌ها این است که مراکز تجمیعی افزایش یابد تا مردم معطل نشوند، علاوه بر اینها، به واکسیناسیون فعال هم نیاز داریم تا تیم‌هایی برای واکسیناسیون افراد سالخورده و ناتوان به منازل‌شان اعزام شود.  وی در عین حال از مردم برای دریافت دز سوم واکسن کرونا دعوت کرد و گفت: دز سوم آنتی‌بادی‌ها را بالا می‌برد و افرادی که دز سوم را تزریق می‌کنند ۸۰ تا ۹۰ درصد در مقابل اومیکرون مقاوم خواهند بود. بنابراین بزرگ‌ترین توصیه ما این است که مردم عزیز دز سوم را انجام دهند. براساس تصمیمات ستاد، از امروز افراد ۱۸ سال به بالا نیز می‌توانند دز سوم واکسن کووید-۱۹ را دریافت کنند.  وزیر بهداشت گفت: از امروز تمام مراکز واکسیناسیونی که در طرح واکسیناسیون فعال بودند، در سراسر کشور فعال خواهند شد تا مردم منتظر واکسن نباشند و در صف معطل نمانند. باید بتوانیم میزبان‌های خوبی برای مردم باشیم.

وی افزود: درباره مدارس که به صورت نیمه حضوری فعالند، فعلا به همین منوال ادامه پیدا می‌کند؛ اما با توجه به شرایط ممکن است تصمیمات ستاد کرونا تغییر کند. مجددا از آموزش‌وپرورش و مدارس خواستاریم که پروتکل‌‌ها شدیدا رعایت شود. وی گفت: فعلا رستوران‌ها و تالارها تعطیل نمی‌شود، اما به این شرط که تمامی پرسنل از ماسک استفاده کنند و پروتکل‌ها را رعایت کنند. به گفته وزیر بهداشت، «عادی‌‌انگاری» مهم‌ترین موضوعی است که ما را به خطر می‌‌اندازد.  وی در ادامه با عنوان این موضوع که از مراکز دانشگاهی خواستیم برای مقابله با اومیکرون مراکز تجمیعی را فعال‌‌تر کنند، گفت: تا دو هفته آینده باید مراکز تجمیعی بازگشایی شود.

وزیر بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر ذخایر واکسن‌مان کافی است، ادامه داد: ۱۷۵ میلیون دز واکسن در دسترس‌مان قرار گرفت که از این میزان، ۱۱۳ میلیون دز مصرف شده و بقیه نیز موجود است.  عین‌اللهی همچنین گفت: امیدواریم ۸ میلیون نفری که هنوز واکسن نزده‌اند زودتر برای تزریق واکسن اقدام کنند.

  فراخوان ۱۸سال به بالاها برای تزریق دز سوم

در همین حال معاون بهداشت وزارت بهداشت از آغاز تزریق دز سوم واکسن کرونا به افراد بالای ۱۸ سال خبر داد.  به گزارش «ایسنا»، کمال حیدری گفت: تزریق دز سوم واکسن کرونا برای افراد بالای ۱۸ سال که سه تا چهار ماه از زمان تزریق دز دوم آنها گذشته باشد، آغاز شده است.  بنابر اعلام کانال تلگرامی وزارت بهداشت، اینکه دز سوم مانند دزهای اول و دوم یا متفاوت از آنها باشد، هر دو از نظر علمی مورد تایید است.

درهمین حال طی ۲۴ساعت گذشته ۲هزار و ۳۹۰ مبتلا به کووید در کشور شناسایی شدند که ۴۷۸ نفر از آنها بستری شدند. همچنین در این مدت ۴۱نفر جان باختند. همچنین مجموع واکسن‌‌های تزریق شده در کشور به ۱۱۳ میلیون و ۷۵۱ هزار و ۴۵۶ دز رسیده است.