بانیان وضع موجود باید خودشان پاسخگو باشند. اینکه بخواهند نقدی را مطرح کنند، نه تنها دولت که مردم هم این را برنمی‌تابند. در مورد خزانه هم اشاره شد که خزانه مقروض بود نه اینکه خالی باشد.  به گزارش «ایسنا»، بهادری‌جهرمی یادآور شد: من احتمال می‌دهم آقای نوبخت به خاطر اینکه مدیریت خزانه در اختیارشان نبوده است، شاید منظورشان این است که تخصیص‌هایی به این میزان از سوی سازمان برنامه‌وبودجه انجام شده است. دولت سیزدهم تعهدات متعددی را دارد از گذشته تسویه می‌کند و بخشی هم همین تخصیص‌هایی بوده است که بدون وجود اعتبار لازم در خزانه صادر شده است و تکلیف به دولت آتی واگذار شده است. شاید اشتباه برداشتی در این زمینه وجود داشته است. توصیه می‌کنم آقای نوبخت از همکاران خودشان در دولت گذشته و نخستین جلسه‌ای که در حضور رئیس‌جمهوری جدید تشکیل شد جویا شوند که وضعیت خزانه چه بوده است.  پیش از این ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری نیز در مراسم روز دانشجو در دانشگاه صنعتی شریف اعلام کرد: «دولت سیزدهم نه یک خزانه خالی که یک خزانه مقروض را تحویل گرفت، ماهانه ۱۰ هزار میلیارد تومان در کنار دیگر هزینه‌ها، برای فاکتورهای هزینه شده دولت قبل می‌پردازیم.»  ماجرای اعلام تحویل خزانه خالی از سوی دولت دوازدهم به دولت سیزدهم از مدت‌ها پیش کلید خورده است. چندی پیش نامه‌ای با امضای رئیس دفتر و سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری در دولت دوازدهم منتشر شد که پاسخی بود به درخواست رئیس پیشین سازمان برنامه‌وبودجه کشور جهت تخصیص بودجه برای تکمیل و بهره‌برداری از پروژه آبرسانی آبیک.  محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری نیز در این نامه پی‌نوشتی از حسن روحانی را ضمیمه کرده بود مبنی بر اینکه «موجودی خزانه به درخواست جنابعالی تخلیه شده و موجودی وجود ندارد.» همین نامه کافی بود تا منتقدین دولت حسن روحانی ماجرای تحویل خزانه خالی به دولت سیزدهم را مطرح کنند.  ماجرایی که چندی پیش با پاسخ محمد‌باقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه دولت حسن روحانی به منتقدین همراه شد و وی اعلام کرد که دولت دوازدهم با وجود تحریم، میلیارد‌ها دلار به صورت نقد به عنوان موجودی ارزی تحویل دولت سیزدهم داده است. رئیس سابق سازمان برنامه‌وبودجه همچنین با تکذیب ادعای خالی بودن خزانه در ایام پایانی دولت دوازدهم گفت: خزانه ورودی مستمر دارد و هر روز در آن مبالغی تجمیع می‌شود. او همچنین در توضیح نامه‌ای که منتقدان به آن اشاره می‌کنند، گفت: در دولت قبل تصمیم گرفته شد طرح‌های عمرانی اولویت‌دار که تا پایان عمر دولت دوازدهم قابل اتمام هستند را هرچه زودتر به سرانجام برسانیم تا طرح‌های نیمه تمام کمتری باقی بمانند. برای این منظور ردیفی مختص طرح‌های اولویت‌دار نزد خزانه در نظر گرفته شد. نوبخت با اشاره به اینکه موجودی این ردیف اوایل مرداد ماه به اتمام رسیده بود؛ ادامه داد: از همین رو آقای رئیس‌جمهور در پاسخ به درخواست تخصیص بودجه برای تکمیل و بهره‌برداری از پروژه آبیک، مرقوم فرمودند که موجودی این ردیف به پایان رسیده است.

  بانیان وضع موجود پاسخگو هستند

به گزارش «ایسنا»، سخنگوی دولت در ادامه سخنان روز گذشته‌اش در مورد مقروض بودن خزانه، با تاکید بر اینکه بانیان و حامیان وضع موجود باید پاسخگویان وضع موجود باشند، گفت: امروز زمان پاسخگویی این بزرگواران است. وی افزود: اما دانشجویان و نخبگان می‌توانند منتقد باشند که هم دولت در حد توان باید پاسخگو باشد هم همان بانیان وضع موجود باید پاسخگویی لازم را به آن داشته باشند.

  موفقیت در آزادسازی ارزها

سخنگوی دولت در بخش دیگری از سخنانش اعلام کرد که با وجود تحریم‌های ظالمانه موفقیت چشمگیری در آزادسازی ارزها داشتیم که بخشی از آن مرهون همین تعامل سازنده با کشورهای همسایه بوده است و ان‌شاءالله شاهد تحول بیشتر هم خواهیم بود.

  نظر دولت در مورد افزایش قیمت خودرو

بهادری جهرمی در ادامه نشست خبری‌اش در زمینه نظر و اقدام دولت پیرامون افزایش قیمت خودرو، گفت: دستور رئیس‌جمهور این نبود که هرگز در هیچ دوره‌ای قیمت خودرو افزایش پیدا نکند. دستور رئیس‌جمهوری این بود که فرآیند قانونی در افزایش قیمت خودرو باید رعایت شود.

بهادری جهرمی ادامه داد: خروجی افزایش قیمت خودرو هرچند که یک ضرورت برای جبران بخشی از زیان انباشته خودروسازان بود، اما باید آورده‌اش برای مردم هم مشهود باشد. باید تدابیری طراحی می‌شد تا مشخص شود خودرویی که از سوی کارخانه عرضه می‌شود، با توجه به تفاوت قیمتش با بازار، در اختیار دلال و سوداگر قرار نگیرد. بهادری‌جهرمی افزود: خودروی پراید دو سال است که دیگر روی خط تولید نیست و قیمت‌گذاری آن هم واقعی نیست. وزیر صمت هم از این قیمت‌گذاری‌ها اظهار تعجب کردند. وی همچنین گفت: با نرخ تورم موجود در کشور نمی‌توان انتظار داشت کالایی با افزایش قیمت مواجه نشود و به همین دلیل با افزایش قیمت خودرو در ستاد براساس نرخ تورم بخشی موافقت شد.

   هدف دولت در بودجه

همچنین به گزارش «ایرنا» سخنگوی دولت با بیان اینکه جهت‌گیری کلی دولت در بودجه ۱۴۰۱ دستیابی به رشد هشت درصدی است، گفت: دولت به دنبال این است با فعال‌سازی و جلب مشارکت مردم این میزان رشد را محقق کند.

   توضیح در مورد نرخ عوارض خروج از کشور

همچنین به گزارش «ایلنا»، سخنگوی دولت درباره افزایش عوارض خروج از کشور گفت: پیش‌بینی مجموع درآمد حاصل از عوارض بیشتر از سال گذشته است نه نرخ عوارض. یعنی به خاطر کاهش محدودیت‌های کرونایی پیش‌بینی می‌شود میزان خروج از کشور و سفرهای خارجی افزایش داشته باشد، بنابراین مجموع درآمد این حوزه هم افزایش خواهد یافت. سخنگوی دولت تاکید کرد: پایه نرخ عوارض خروج از کشور هیچ‌گونه تغییری نسبت به سال گذشته نداشته است. همچنین به گزارش خبرگزاری تسنیم، وی تصریح کرد: متوسط افزایش حقوق ۱۰درصد است و کم‌درآمدترین حقوق‌بگیران دولت شاهد ۳۰درصد افزایش خواهند بود.