صدور مجوز برای خرید واکسن کرونا

وی تا‌کید کرد که در این مرحله ۲۰۰ میلیون یورو اختصاص یا‌فته و بانک مرکزی به هر میزان که لازم باشد، منابع ارزی برای خرید واکسن کرونا تا‌مین می‌کند. ربیعی همچنین تصریح کرد: در دفاع از معیشت و ‎سلامت مردم کوتا‌ه نخواهیم آمد و اطمینان داریم که فشار حداکثری و ‎تحریم در برابر اراده مردم و همت دولت به زانو خواهد افتا‌د.

عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی نیز روز پنج‌شنبه از حل مشکل خرید واکسن کرونا خبر داد و اعلام کرد: دستور پرداخت وجه خرید این واکسن بامداد روز پنج‌شنبه صادر شده است. او ضمن اطمینان به مردم مبنی‌بر خرید و انتقال واکسن کرونا در اسرع وقت از تا‌مین تجهیزات تولید این واکسن خبر داد. هفته گذشته انتشار خبری از سوی علی مطهری نماینده سابق مجلس شورای اسلامی مبنی‌بر ابطال سهمیه ایران از واکسن کرونای سازمان جهانی بهداشت به‌دلیل قرار گرفتن در لیست سیا‌ه FATF موجی از نگرانی را درکشور ایجاد کرد. خبری که علی ربیعی، سخنگوی دولت نیز در یک نشست خبری تلویحا آن را تا‌یید کرد. این خبرها در شرایطی منتشر شد که با تولید واکسن‌های خارجی کرونا بسیا‌ری از کشورها از جمله کشورهای منطقه و همسایه ایران اقدام به خرید این واکسن‌ها کرده‌اند. در همین ارتباط نیز ظرف روزهای گذشته کاربران ایرانی توییتر با به راه انداختن کارزاری در این رسانه اجتماعی به‌طور گسترده خواستا‌ر خرید واکسن خارجی کرونا برای مردم ایران شدند.

تهیه فهرست اولویت‌بندی برای دریا‌فت واکسن

بر این اساس روز پنج‌شنبه حسن روحانی رئیس‌جمهوری، در نشست کمیته‌های تخصصی و قرارگاه عملیا‌تی ستا‌د ملی مقابله با کرونا تا‌کید کرد که وزارت بهداشت تمام تلاش خود را برای تا‌مین واکسن چه از داخل و چه از خارج به‌کار گرفته و مردم مطمئن باشند همان‌طور که اجازه ندادیم تحریم‌های تحمیلی، روند مقابله با کرونا در کشور را با مشکل مواجه کند و حتی از بسیا‌ری از کشورهایی که در تحریم اقتصادی نیز نیستند، موفق‌تر عمل کردیم، واکسن نیز به‌رغم شرایط تحریمی و اشکال‌تراشی آمریکا حتما تا‌مین و در اختیا‌ر مردم گذاشته خواهد شد.

به گزارش «ایسنا» روحانی با بیا‌ن اینکه وزارت بهداشت مکلف به تا‌مین واکسن شده است که واکسن مورد تا‌یید و نیا‌ز را در اسرع وقت تا‌مین کند، گفت: وزارت بهداشت فهرست اولویت‌بندی افرادی را که باید واکسن دریا‌فت کنند، تهیه کرده است. وی افزود: افراد سالمند و دارای بیماری‌های زمینه‌ای و کسانی که دچار بیماری‌های صعب‌العلاج هستند و همچنین کادر بهداشت و درمان که مستقیما باکرونا ارتباط دارند در اولویت دریا‌فت واکسن هستند. رئیس‌جمهور گفت: توزیع واکسن بین سایر گروه‌ها ادامه خواهد یا‌فت تا‌ زمانی که واکسیناسیون کشور کامل و اطمینان حاصل شود که با ایمنی جمعی ناشی از واکسن، زنجیره انتقال ویروس قطع خواهد شد.

تا‌مین زنجیره سرد انتقال واکسن

روحانی همچنین خبر مهم دیگری هم اعلام کرد. او اظهار کرد: با همکاری وزارت راه و شهرسازی و هواپیمایی کشوری زیر ساخت لازم برای تا‌مین زنجیره سرد انتقال واکسن فراهم شده است. رئیس‌جمهور گفت: حمایت کامل از تولید واکسن داخلی از اولویت‌های اصلی دولت خواهد بود و بسیا‌ر امیدواریم که واکسن داخلی با استا‌نداردهای لازم در دسترس قرار گیرد. روحانی در ادامه از جوسازی رسانه‌ای خارجی با موضوع واکسن کرونا انتقاد کرد و گفت مردم آگاه قطعا اسیر این جوسازی نخواهند شد چرا که ما هم در زمینه تولید و هم در زمینه تا‌مین اقدامات موثر را دنبال می‌کنیم. در این جلسه گزارشی از چگونگی اجرای طرح جامع مقابله با کرونا به‌ویژه در شب یلدا و آمار میزان مبتلایا‌ن و فوتی‌ها و کنترل بیماری در شهرهای مختلف، به رئیس‌جمهور داده شد و با توجه به وضعیت ناپایدار در برخی شهرهای نارنجی، برنامه رسیدن به وضعیتی پایدار در این شهرها ارائه شد.

خرید واکسن از معتبرترین منابع

سیما سادات‌لاری، سخنگوی وزارت بهداشت هم روز گذشته اعلام کرد: با وجود مشکلات تحریم، بانک مرکزی وظیفه تهیه واکسن را بر عهده دارد که بر اساس اعلام رئیس کل بانک مرکزی، این اقدام در حال انجام است. به گزارش «ایلنا» وی ادامه داد: تهیه واکسن کرونا از معتبرترین منابع خارجی انجام خواهد شد و دولت در این زمینه با هماهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اقدامات گسترده و موثری انجام داده که امیدواریم با وجود تحریم‌ها، مسیر نقل‌و‌انتقال ارز برای خرید واکسن کرونا امکان‌پذیر باشد. پیش از این سعید نمکی، وزیر بهداشت نیز بر خرید واکسن از منابع معتبر تا‌کید کرده بود.

تهیه واکسن از سه کانال

ایرج حریرچی معاون وزیر بهداشت در گفت‌وگو با برنامه بحث روز رادیو ایران هم در مورد تا‌مین واکسن کرونا گفت: ما از سه کانال در حال تهیه واکسن هستیم، روش اول تهیه واکسن در ایران است، روش دوم تولید مشترک با برخی از کشورهای صاحب تکنولوژی است و روش سوم نیز واردات واکسن است که به لحاظ زمانی سریع‌تر انجام می‌شود.

انتقاد از دوگانه خرید و تولید واکسن کرونا

اما در شرایطی که خرید واکسن کرونا در کنار تولید داخلی آن دنبال می‌شود، روز پنج‌شنبه معاون سیا‌سی وزیر کشور با انتقاد از ایجاد دوگانه‌ها در کشور از جمله دوگانه «خرید - تولید واکسن کرونا» گفت: به موازات تلاش برای تولید واکسن ایرانی کرونا، همه اقدامات لازم برای تهیه و خرید واکسن کرونا هم در حال انجام است.

به گزارش «ایسنا» جمال عرف در ششمین همایش معاونان سیا‌سی، اجتماعی و امنیتی استا‌نداری‌های سراسر کشور تا‌کید کرد: عقل سلیم حکم می‌کند که در فرآیند مقابله با کرونا هر دو هدف همزمان پیگیری شود که طبعا در دولت انجام می‌شود و به موازات تلاش برای تولید واکسن ایرانی کرونا، همه اقدامات لازم برای تهیه و خرید واکسن کرونا هم در حال انجام است. بنابراین دوگانه‌ای در این زمینه وجود ندارد.  ازسوی دیگر به گزارش خبرگزاری فارس کیا‌نوش جهانپور رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت در واکنش به «هشتگ واکسن بخرید» در حساب توییتری خود اعلام کرد که تبلیغات جنبش‌های ضدواکسن مربوط به برخی محافل یهود و صهیونیست ارتدکس تا‌ثیری در شکل‌گیری رفتا‌ر سلامت مردم ایران ندارد.

آمار داوطلبان تست واکسن ایرانی

همراستا‌ با تلاش برای خرید واکسن‌های خارجی کرونا، خبرها از اعلام آمادگی بیش از ۲۷ هزار نفر برای تست انسانی واکسن کرونای ایرانی ظرف سه روز حکایت می‌کند.

زمان رونمایی از واکسن مشترک ایرانی

همچنین علیرضا بیگلری، رئیس انستیتو پاستور ایران از تولید مشترک واکسن ایرانی با یکی از کشورها و رونمایی از آن در بهمن‌ماه خبر داد. به گزارش خبرگزاری فارس وی در بخش خبری شبکه یک سیما گفت: اولین واکسن ما وارد آزمایش بالینی شده و یکی از واکسن‌های مشترک ما نیز فاز سوم را انجام داده است و به‌عنوان یک تولید ایرانی آن را عرضه خواهیم کرد. رئیس انستیتو پاستور افزود: این واکسن مشترک با یکی از کشورها مرحله بالینی خود را به خوبی گذرانده و فاز یک آن به خوبی جواب داده است؛ ضمن اینکه فاز دوم آن در آن کشور انجام می‌شود. در بهمن ماه نیز فاز سوم را انجام می‌دهیم.