علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در گفت‌وگو با «ایلنا» در پاسخ به این سوال که در فضای مجازی مطرح شده عوارض خروج از کشور از ۴۰۰ هزار تومان به ۵ میلیون تومان افزایش پیدا کرده و این خبر واکنش‌های زیادی را به همراه داشته است، آیا چنین خبری صحت دارد، گفت: عوارض خروج از کشور هیچ‌گونه افزایشی نداشته است. وی گفت: در این خصوص تنها پیش‌بینی کل درآمد ناشی از عوارض خروج بیشتر شده که آن هم به خاطر کاهش محدودیت‌های کرونایی است.

  توضیحات توانگر درباره عوارض خروج از کشور

ازسوی دیگر مجتبی توانگر، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «ایسنا»، در واکنش به انتشار اخباری درباره افزایش ۵ برابری عوارض خروج از کشور که در لایحه بودجه دولت آمده است، اظهار کرد: میزان درآمد دولت از محل عوارض خروج از کشور نسبت به سال‌های قبل از شیوع کرونا تفاوت چندانی نکرده است. وی توضیح داد: دولت سابق در بودجه سال‌های ۹۸ و ۹۹ میزان درآمد حاصل از عوارض خروج از کشور را به ترتیب ۱۴۰۰ میلیارد تومان و ۱۶۱۰ میلیارد تومان پیش‌بینی کرده بود. این مبلغ در بودجه سال ۱۴۰۰ به ۱۱۰ میلیارد تومان کاهش پیدا کرد که دلیل آن شیوع کرونا و کاهش مسافرت‌های خارجی بود. این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: دولت سیزدهم در بودجه ۱۴۰۱، میزان عوارض خروج از کشور را ۱۵۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته است، این یعنی ۱۱۰ میلیارد تومان کمتر از عوارض سال ۹۹ و ۱۰۰ میلیارد تومان بیشتر از عوارض سال ۹۸؛ بر این اساس می‌توان گفت که عوارض سال ۱۴۰۱ در محدوده سال‌های قبل از شیوع کرونا تعیین شده است. پیشترمسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز گفته بود: پیشنهاد‌هایی مبنی بر افزایش عوارض خروج از کشور به صورت درصدی از بلیت مطرح شد که هنوز وارد دولت نشده است. اما این ارقام مطرح شده صحت ندارد و هنوز تصمیمی در این باره نگرفته‌ایم.

  مخالفت مجلس با افزایش قیمت خودرو

درخبری دیگر از مجلس، علیرضا سلیمی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت که مجلس در این شرایط با هرگونه افزایش قیمت خودرو مخالف است. وی در گفت‌وگو با «ایسنا» با اشاره به دریافت مجوز افزایش قیمت از سوی خودروسازی‌ها گفت: ما به عنوان مجلس قانع نشدیم که بر چه اساسی مجوز افزایش قیمت داده شده است. با برخی از نمایندگان عضو کمیسیون صنایع نیز در همین رابطه نشستی داشتیم. این مبنا برای ما روشن نیست. به نظر می‌رسد خودروسازها باید هزینه‌های‌شان را کاهش دهند و این هزینه‌ها از جیب مردم برداشته نشود. وی افزود: بین قیمت خودروسازان و بازار تفاوت معناداری وجود دارد.