به گزارش «ایسنا» براساس آنچه روز گذشته از سوی اپلیکیشن ماسک منتشر شده است، در حال حاضر شهرستان‌های اشنویه در آذربایجان غربی، طبس، نهبندان در خراسان جنوبی، بافت، زرند، سیرجان در کرمان، بافق، بهاباد در یزد در وضعیت نارنجی کرونا قرار دارند.  بر این اساس در حال حاضر، صفر شهرستان قرمز، ۸ شهرستان نارنجی، ۱۱۹ شهرستان زرد و ۳۲۱ شهرستان آبی در کشور داریم. به گزارش «ایرنا»، این دومین بار در آذر ماه است که هیچ شهرستانی در وضعیت قرمز کرونایی قرار ندارد.  در همین حال بنابر اعلام وزارت بهداشت، پس از ۴۶۰ روز، ابتلای روزانه کرونا در کشور به کمتر از ۲هزار نفر رسید. آخرین بار، ۱۶ شهریور سال گذشته، تعداد مبتلایان روزانه، کمتر از دو هزار نفر بوده است. همچنین در ۲۴ ساعت گذشته مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری در ۱۹ استان صفر و یک بوده است. همچنین طی ۲۴ساعت گذشته، یک هزار و ۶۸۱ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که ۲۸۶ نفر از آنها بستری شدند. در این بازه زمانی ۵۸ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند. در همین حال براساس گزارش وزارت بهداشت، مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۰۹ میلیون و ۹۹۰ هزار و ۷۴۲ دز رسیده است.

  مشاهده «اومیکرون» در ۳ کشور همسایه

 پنجم آذر سال جاری برای نخستین‌بار و پس از ۲۸۹ روز همه شهرهای ایران از وضعیت قرمز کرونا خارج شدند. از ابتدای شیوع کرونا در کشور (اسفند ۹۸) تا کنون، این ویروس پنج خیز برداشته است. با این وجود، احتمال ورود سویه جدید کرونا با نام «اومیکرون» هشدارهایی را مبنی بر ورود به پیک ششم کرونا در پی داشته است.  همزمان روز گذشته حسین قاسمی، مدیرکل امور مرزی وزارت کشور در گفت‌وگو با «ایلنا» درباره اقدامات پیشگیرانه اداره کل امور مرزی وزارت کشور در خصوص سویه جدید بیماری کرونا «اومیکرون» به کشور گفت: سویه جدید کرونا با نام «اومیکرون» در عربستان، پاکستان و امارات هم دیده شده است. وی ادامه داد: از لحاظ زمانی ممکن است از یک روز تا یک ماه فاصله همه‌گیری این سویه از کشوری که در آن نخستین‌بار دیده شده تا به کشور دیگری برسد، طول بکشد که آن هم به دلیل نوع سویه و قدرت سرایت و موارد این‌چنینی است. بنابراین همه محدودیت‌هایی که در مرزها ایجاد می‌شود در حقیقت برای مدیریت زمان است و کمکی به اینکه این سویه وارد کشور نشود، نمی‌کند فقط زمان را مدیریت می‌کند تا ما آن اقدامات پیشگیرانه‌ای که لازم است را انجام دهیم.  درهمین حال حمید سوری اپیدمیولوژیست در گفت‌وگو با «ایسنا» گفت: به نظر نمی‌آید که اومیکرون هنوز وارد کشور ما نشده باشد، احتمالا واریانت اومیکرون داخل کشور ما هم هست، اما متاسفانه از آنجا‌ که نظام پایش واریانت‌ها را در کشور نداریم، نمی‌توانیم مستندی مبنی بر وجود یا نبود این واریانت در کشور را ارائه دهیم.

  نظر رئیس‌جمهور در مورد بازگشایی مدارس

همزمان رئیس‌جمهور روز گذشته در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به اجرای نظام مدیریت هوشمند کرونا، گفت: اجرای دقیق این طرح نیازمند همکاری همه بخش‌های دولتی و عمومی است. اجرای این طرح زحمت مردم و مسوولان برای نظارت بر اجرای شیوه‌نامه‌های بهداشتی و صیانت از جان مردم را کمتر می‌کند و دقت را بالا می‌برد.  رئیس‌جمهور در ادامه با بیان اینکه دولت با جدیت واکسیناسیون عمومی را برای صیانت از سلامتی و جان شهروندان پیگیری خواهد کرد، گفت: در مورد واکسیناسیون کودکان زیر ۱۲ سال نیز باید با مطالعه علمی، نتایج واکسیناسیون در کشورهای دیگر را به شکل دقیق بررسی کنیم؛ چرا که امروز مردم به دولت اطمینان دارند و باید این اعتماد و اطمینان حفظ شود.  رئیسی درباره بازگشایی مدارس نیز گفت: این اختیار به مدیران استانی داده شده است که به شکل موردی و مقطعی وضعیت مدارس را بررسی کنند و اگر در منطقه‌ای شرایط خاصی پیش آمد صیانت از جان دانش‌آموزان را در اولویت قرار دهند.

  خداحافظی با جریمه‌های یک میلیونی

در همین حال روز گذشته جانشین رئیس پلیس راهور ناجا از خداحافظی با جریمه‌های یک میلیونی مربوط به محدودیت‌های کرونایی خبر داد. به گزارش «ایسنا» سردار سید تیمور حسینی گفت: همان‌گونه که رنگ‌بندی جدید کرونایی شهرها اعلام شد تنها ۸ شهر در وضعیت نارنجی قرار دارند و خوشبختانه هیچ شهری در وضعیت قرمز کرونایی نیست و این یعنی دیگر در حال حاضر جریمه یک میلیون تومانی نداریم و فقط جریمه‌های ۵۰۰ هزار تومانی شهرهای نارنجی پا برجا است.