سه محور اصلی بودجه 1401 عكس: president.ir

به گزارش خبرگزاری تسنیم، رئیس‌جمهور به ستاد هماهنگی اقتصادی تاکید کرده است که در تدوین لایحه بودجه، جهت‌گیری‌ها و هدف‌گذاری‌ها باید به سمت تحقق و رعایت محورهای مدنظر مقام معظم رهبری در اصلاح ساختار بودجه باشد.  بنا به اطلاعات موجود، بودجه سنواتی نسبت به برنامه ششم توسعه انحراف از مسیر دارد. طی دو سال گذشته کسری بودجه شدید دولت به دلیل کرونا و افزایش هزینه‌ا‌ی دولت باعث شد بودجه با کسری حداقل ۳۵۰ هزار میلیارد تومانی بسته شود.  کارشناسان اقتصادی بارها نسبت به لزوم اصلاح ساختار بودجه‌ریزی هشدار داده‌اند، اما دولت‌ها عملا در این کار ناتوان بوده‌اند.

قرار است بودجه سال آتی، هفته آینده و همزمان با ۱۵ آذر ماه به مجلس تقدیم شود. این روزها تیم تدوین‌کننده لایحه بودجه جلسات فشرده کاری دارند.  در این میان رئیس‌جمهور بارها در سخنانی که در مجلس و در دولت داشته خط‌مشی بودجه‌ریزی سال ۱۴۰۱ را از اصلاح ساختار، عدم‌کسری و مهار تورم عنوان کرده است.  همچنین به گزارش خبرگزاری تسنیم، رئیس‌جمهور نسبت به لزوم تهیه سند تحول برای تدوین لایحه بودجه تاکید و اعلام کرده است که تدوین‌کنندگان لایحه بودجه تعامل با مجلس شورای اسلامی و استفاده از نظرات نمایندگان و همچنین نخبگان و فعالان اقتصادی را در امر تکمیل و جامعیت لایحه بودجه سال آینده کل کشور و در تهیه سند تحول تعامل کنند تا محورها و جهت‌گیری‌های لایحه بودجه با این سند همسو باشد.   همچنین در جلسه ستاد هماهنگی‌های اقتصادی، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه نیز گزارشی از چارچوب کلان و هدفمند لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ ارائه داد که در آن، جداول و سیاست‌های پیشنهادی در چارچوب محورهای مورد تاکید رئیس‌جمهور تشریح و مقرر شد پس از تصویب نهایی در هیات دولت به اطلاع مردم برسد.  مسعود میرکاظمی همچنین از روند ایجاد صندوق‌ «پیشرفت و عدالت» در هر یک از استان‌ها به عنوان ابزاری برای جلب مشارکت مردم در سرمایه‌گذاری‌‌های مختلف به رئیس‌جمهور گزارش داد.

  تشکیل کمیته بررسی افزایش پلکانی حقوق

جلسات فوق‌العاده هیات دولت برای بررسی و تدوین بودجه ۱۴۰۱ کل کشور به صورت فشرده و در دو نوبت کاری در هیات دولت تشکیل می‌شود. بنا به اطلاعات موجود و به نقل از «ایسنا»، دولت مقرر کرد کمیته‌ای افزایش حقوق کارکنان به صورت پلکانی را بررسی کند تا کارکنانی که حقوق کمتری دریافت می‌کنند حقوق‌شان بیشتر افزایش یابد.

  توسعه اینترنت با اولویت‌دهی به روستا‌ها

همچنین در خبری دیگر از خبرگزاری صدا‌و‌سیما، علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در مورد برخی از جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ توضیحاتی ارائه کرد. به گزارش خبرگزاری صدا‌وسیما، دولت برای توسعه اینترنت همگانی و دسترسی مردم و برخی مناطق دورافتاده، روستاها را در اولویت قرار داده است.

با استناد به اطلاعات موجود زیرساخت‌ها و تاسیسات برقی لازم برای توسعه شبکه اینترنت در برخی از روستا‌ها وجود ندارد. دولت در بودجه سال آتی اولویت توسعه نیروگاه‌های برقی به ویژه نیروگاه‌های تجدیدپذیر مانند حوزه‌های خورشیدی و بادی، را به این روستاها داده است.

  حق تبلیغات محیطی فوتبال

در این میان و به گفته سخنگوی دولت تصمیم‌گیری درباره برخی از موارد به اعلام نظر کارشناسی کارگروه ویژه موکول شد. بهادری به اختلاف نظر فدراسیون فوتبال، صدا‌وسیما و وزارت ورزش و جوانان اشاره کرد.

بنا به اطلاعات موجود، حق تبلیغات محیطی در مسابقات فوتبال، اصلی‌ترین دلیل اختلاف این سه نهاد و سازمان است که رفع آن به تصمیم نظر کارگروهی خاص موکول شده است.

به گفته بهادری جهرمی، مقرر شد کارگروهی یا کمیته‌ای متشکل از همین سه حوزه تشکیل و پیشنهاد مشترکی برای تصمیم‌گیری نهایی در این خصوص تقدیم هیات دولت شود.

ا‌ز سوی دیگر، بهادری جهرمی از تقویت منابع و اعتبارات صندوق بیمه محصولات کشاورزی در هیات دولت خبر داد. به گفته وی، وزیر جهادکشاورزی پیشنهاد داد تا منابع این صندوق در بودجه ۱۴۰۱ افزایش یابد در صورتی که مجلس موافقت کند، هفت هزار میلیارد تومان در بودجه سال آینده برای تقویت این صندوق و برای جبران خسارت‌های وارده به کشاورزان داده می‌شود.

به گزارش «دنیای اقتصاد» کشاورزان پیش از این در سفرهای استانی از رئیس‌جمهور و وزیر جهادکشاورزی درخواست کرده بودند تا سقف تسهیلات اعطایی برای جبران ضررهای ناشی ‌از خشکسالی، کم‌آبی و سرما‌زدگی افزایش یابد.  ا‌ز سوی دیگر تقویت نقش مردم در اداره کشور به ویژه حوزه‌های اقتصادی نکته دیگری است که به گفته سخنگو‌ی دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۱ مورد تاکید تدوین‌کنندگان و دولت قرار گرفته است.  بهادری جهرمی مشارکت فعال بخش خصوصی در تکمیل طرح‌ها و پروژه‌های نیمه تمام دستگاه‌های اجرایی در سطوح ملی و منطقه‌ای را ا‌ز جمله نکات مورد تاکید بودجه سال آتی عنوان کرد.

همچنین «ایسنا» نیز در خبری دیگر اعلام کرد که سخنگوی دولت در صفحه توییتر خود از حمایت دولت از بازی‌های رایانه‌ای ساخت ایران خبر داده است.  بنا به این گزارش، دولت با وضع مالیات ۱۰ درصدی به بازی‌های خارجی از افراد یا شرکت‌هایی که قصد دارند در زمینه تولید بازی‌ها‌ی رایانه‌ای ایرانی سرمایه‌گذاری کنند در بودجه ۱۴۰۱ حمایت می‌کند.  به گفته سخنگو‌ی دولت، ر‌شد تولید بازی‌های رایانه‌ای ‎ساخت ایران و حضور فعالانه جوانان ایرانی در بازارهای جهانی با کمک ‎دولت مردمی شتاب می‌گیرد.

   بودجه‌بندی فشار را از روی مردم  بردارد

همچنین درخبری دیگر به نقل از «ایسنا»‌، جمعی از نمایندگان مجلس روز پنج‌شنبه در دیدار با آیات عظام به بررسی مسائل مختلف پرداختند.  آیت‌الله علوی گرگانی با اشاره به فصل بودجه‌بندی مجلس به هشت نماینده‌ای که با او دیدار کردند، گفت: مردم دلواپس هستند، به شکلی بودجه‌بندی کنید که فشار از مردم برداشته شود.  این مرجع تقلید افزود: توجه داشته باشید که خداوند در قرآن ما را به این نکته فرا می‌خواند که باید یک روزی پاسخگوی اعمال خود باشیم.  به گفته آیت‌الله علوی گرگانی، مجلس محلی سرنوشت‌ساز است و سرنوشت کل ملت ایران به دست مجلسی‌هاست پس ان‌شاءالله بتوانید سربلند از این مسوولیت بیرون بیایید. این مرجع تقلید گفت: مسوولیت‌پذیری بار سنگینی است که شما بر دوش‌ می‌کشید.

آیت‌الله علوی گرگانی با اشاره به بودجه‌بندی در روزهای آینده گفت: تقاضایی از شما دارم، این است که بودجه را به گونه‌ای تصویب کنید که فشاری به مردم وارد نشود و آسایش مردم را فراهم کنید.