مرگ‌ومیر دو رقمی کرونا پس از 8 ماه

در واقع پس از عبور کشور از موج چهارم کرونا در خرداد ماه به این دلیل که کشور بلافاصله وارد موج پنجم کرونا شد آمار قربانیان کرونا هیچ‌گاه دو رقمی نشد و تا دو روز پیش میزان مرگ‌های کرونایی همچنان سه رقمی باقی ماند. در این میان با ورود کشور به موج پنجم کرونا از اول تیرماه سال جاری، رکورد تلفات روزانه کرونا چندین بار شکسته شد تا جایی که روز دوم شهریور ماه به رقم ۷۰۹ مورد مرگ روزانه یعنی بالاترین شمار تلفات از ابتدای شیوع کرونا (اسفند ۹۸) در کشور رسید.

در نهایت روز هشتم مهرماه، وزارت بهداشت از عبور کشور از خیز پنجم کرونا خبر داد، اما به دلیل جهش ویروس کرونا و شدت بیماری، روند کاهشی میزان مبتلایان، بستری‌ها و جان‌باختگان هم به کندی صورت گرفت. به این ترتیب سرانجام روز گذشته مرگ از پله سه رقمی پایین آمد و مرگ ۹۷بیمار مبتلا به کرونا طی ۲۴ساعت در دفتر کرونای کشور پس از ۲۳۴روز ثبت شد. گزارش روز گذشته وزارت بهداشت همچنین بیانگر کاهش چشمگیر میزان بستری‌ها است. بنا براعلام وزارت بهداشت طی ۲۴ساعت گذشته بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۵۴۲۷ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شدند که از میان آنها کار ۸۴۰ نفر به بستری کشید. کارشناسان وزارت بهداشت امیدوارند در صورت وقوع موج ششم کرونا در کشور، با توجه به روند کنونی واکسیناسیون چنانچه پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود، میزان مرگ‌های کرونایی و تعداد بیماران بدحال کمتر از پیک‌های پیشین باشد. در همین خصوص روز گذشته محمد‌مهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، از روند نزولی بستری و فوت در هفته ۹۱ همه‌گیری کرونا خبر داد. به گزارش «ایسنا» وی گفت: روند سرپایی کاهش چشمگیری یافته و از ۵۳ هزار به ۴۱ هزار مورد رسیده است. فوتی‌ها نیز از ۹۶۴ به ۸۳۳ مورد رسیده است.

وی ادامه داد: در استان تهران  با جمعیت و اهمیتی که دارد در هفته چهارم آبان موارد بستری کاهشی است و از ۱۰۱۵ به ۹۳۴ مورد و در سرپایی از ۲۴۲۷ به ۱۵۵۵ مورد و فوتی‌ها نیز از ۱۳۵ به ۱۰۶ مورد رسیده است. وی درعین‌حال وضعیت استان‌هایی مانند ایلام، آذربایجان غربی، کردستان، یزد، خراسان جنوبی، سمنان، کرمان و چهارمحال و بختیاری را نگران‌کننده اعلام کرد و خواستار تمهیداتی برای کاهش این روند شد.

  تزریق حدود ۱۰۰ میلیون دز واکسن در سه ماه

در همین حال روز گذشته سخنگوی جدید دولت از تزریق حدود ۱۰۰ میلیون دز واکسن در سه ماه خبر داد. به گزارش «ایسنا» علی بهادری جهرمی در نخستین توییت خود نوشت: تزریق حدود ۱۰۰ میلیون دز واکسن در سه ماه با کار جهادی و مجاهدت دولت مردم محقق شد. وی همچنین نوشت: در بازگشت زندگی به خانواده‌های ایرانی، یاد شهدای سلامت گرامی باد. در همین ارتباط روز گذشته وزارت بهداشت اعلام کرد که تا کنون ۵۶ میلیون و ۸۳۰ هزار و ۷۴۱ نفر دز اول، ۴۵ میلیون و ۱۱۵ هزار و ۳ نفر دز دوم و ۸۰۳ هزار و ۲۹۰ نفر، دز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۰۲ میلیون و ۷۴۹ هزار و ۳۴ دز رسیده است. همچنین در شبانه‌روز گذشته ۶۰۳ هزار و ۸۰۵ دز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است. از سوی دیگر رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اعلام کرد: واکسیناسیون نوبت اول کرونا در ایران تا کنون ۸۲ درصد و در اروپا ۶۴ درصد است. به گزارش «ایسنا»، محمد‌مهدی گویا ضمن اعلام این خبر گفت: متوسط کشوری نوبت اول واکسیناسیون افراد ۱۲ سال به بالا در ایران ۸۲ و در اروپا ۶۴ درصد تا کنون است. محسن منصوری استاندار تهران نیز سطح واکسیناسیون در استان تهران را به بیش از ۸۳ درصد اعلام کرد.

  زمان اجرای محدودیت‌های کرونایی هوشمند

ازسوی دیگر رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متاسفانه عادی‌انگاری کرونا در کشور زیاد شده است، گفت: محدودیت‌های کرونایی از هفته آینده در کشور اجرا می‌شود. به گزارش «ایرنا»، حسینعلی شهریاری اظهار کرد: سیستان و بلوچستان از لحاظ واکسیناسیون کرونا در رتبه آخر بین استان‌های کشور قرار دارد و این مساله می‌تواند منجر به بروز پیک جدید در این استان شود.

  هشدار در مورد همزمانی آنفلوآنزا و کرونا

ازسوی دیگر به گزارش «ایسنا» سید وحید حسینی، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز نسبت به خطر شیوع همزمان آنفلوآنزا و کرونا ویروس در فارس هشدار داد و اعلام کرد که این مهم آغاز یک بحران نگران‌کننده جدید است و می‌تواند بسیاری از افراد را درگیر کند.