هدف‌گذاری واکسیناسیون دو میلیون نفر در روز

به گزارش «ایسنا» او با بیان اینکه اولین گام تحولی در حوزه ساخت واکسن برداشته شده و علاوه بر ارائه مجوز به واکسن فخرا، خطوط تولید واکسن‌های برکت و رازی نیز ارتقا و توسعه‌یافته است، گفت: در صدور مجوز توزیع و استفاده از واکسن‌های ساخت داخل تسریع شده، اما به هیچ‌وجه دقت تحت تاثیر سرعت قرار نگرفته است. وی همچنین گفت: در مجموع تولید واکسن داخلی پیشرفت بسیار خوبی داشته و این روند تا رسیدن روند ساخت واکسن به حد کفایت نیاز داخلی، تداوم خواهد داشت.  رئیس‌جمهور در ادامه گفت که بهتر است گزارش‌های ارائه شده به ستاد از سوی بخش‌های مختلف درباره کاهش یا افزایش ابتلا یا موارد فوتی، همراه دلایل چرایی این افزایش و کاهش مطرح شوند. رئیسی همچنین تصریح کرد: گام‌های تحولی خوبی در زمینه مقابله با کرونا برداشته شده است.

 کاهش شهرهای قرمز به ۱۶۸شهر

در همین حال براساس آخرین نقشه کرونایی کشور که روز گذشته از سوی وزارت بهداشت منتشر شد، کرونا در ۲۱ استان کشور روند کاهشی داشته است و مراکز درمانی بسیاری از شهرها پس از دو ماه نفس‌گیر سرانجام کمی به آرامش رسیده‌اند. بنا بر اعلام وزارت بهداشت بر اساس آخرین رنگ‌بندی کرونایی در کشور از روز گذشته ۱۶۸ شهرستان در وضعیت قرمز، ۲۰۹ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۷۱ شهرستان در وضعیت زرد قرار گرفته‌اند. البته چند شهر شامل شهرهای نیر(اردبیل)، گلپایگان‌(اصفهان)، عنبرآباد، کوهبنان(کرمان) و بهاباد(یزد) وارد وضعیت قرمز شده‌اند. روز جمعه ۲۴۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۴۴ شهر در وضعیت نارنجی و ۵۸ شهر در وضعیت زرد قرار داشتند. به این ترتیب ۷۸شهر از وضعیت قرمز خارج شده‌اند.

 وضعیت استان تهران

همچنین طبق این رنگ‌بندی، شهرستان‌های اسلامشهر، دماوند و شهریار در استان تهران از وضعیت قرمز خارج و در وضعیت نارنجی کرونایی قرار گرفته‌اند. با توجه به اینکه وضعیت شهرستان‌های پاکدشت، پردیس، بهارستان، پیشوا، فیروزکوه، ورامین و قرچک نیز طی هفته‌های گذشته نارنجی شده بودند، ۱۰ شهرستان استان تهران در وضعیت نارنجی قرار گرفتند.  به گزارش خبرگزاری فارس، شهرستان‌های ری، قدس، ملارد، رباط‌کریم، شمیرانات و تهران همچنان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند و به این ترتیب حدود دوسوم از شهرستان‌های استان نارنجی و یک‌سوم قرمز هستند.

 مرگ کرونایی؛ ۴۴۴ نفر

با خروج بسیار از شهرها از وضعیت قرمز، افزایش واردات واکسن و به تبع آن افزایش میزان تزریق واکسن کرونا و عبور تدریجی از پیک پنجم کرونا، آمار قربانیان کرونا نیز از روز جمعه به زیر ۵۰۰نفر در روز رسیده است. روز گذشته نیز ۴۴۴ تن به دلیل این بیماری جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان رسمی این بیماری به ۱۱۳ هزار و ۸۲۴ نفر رسید.  در همین بازه زمانی بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۶ هزار و ۶۵۴ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۷۰۴ نفر از آنها بستری شدند. ۷ هزار و ۳۴۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ نیز در بخش‌‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

 میزان تزریق واکسن در کشور

در همین حال، بنابر اعلام وزارت بهداشت، تا کنون ۳۳میلیون و ۹۲۷ و ۷۶ دز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.  به گزارش «ایسنا»، بنابر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، تا کنون ۲۲ میلیون و ۱۴۹ هزار و ۱۸۰ نفر دز اول واکسن کرونا و ۱۱ میلیون و ۷۷۷ هزار و ۸۹۶ نفر نیز دز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۳۳ میلیون و ۹۲۷ هزار و ۷۶ دز رسید.  بنابر اعلام وزارت بهداشت تا ظهر روز جمعه، مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۳۳ میلیون و ۴۴۹ هزار و ۵۸۹ دز رسیده بود. بنابراین با احتساب آمار اعلامی روز گذشته، طی ۲۴ساعت گذشته ۴۴۷هزار و ۴۸۷ دز واکسن در کشور تزریق شده است.

 ورود محموله جدید واکسن

در همین ارتباط پنجاهمین محموله واکسن کرونا روز گذشته وارد تهران شد. به گزارش «ایسنا»، این محموله شامل سه میلیون و ۲۰۰هزار د‌ز واکسن کرونای سینوفارم از سبد کواکس است. بنابر اعلام کانال تلگرامی وزارت بهداشت، با این حساب مجموع واردات واکسن کرونا از ۵۰ میلیون دز عبور کرد.

 برنامه ویژه برای واکسیناسیون تهران

از سوی دیگر بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، روز گذشته از برنامه ویژه برای واکسیناسیون تهران خبر داد. به گزارش «ایرنا»‌ وی گفت: برای واکسیناسیون تهران برنامه ویژه‌ای داریم که هم تیم‌های واکسیناتور و هم مراکز واکسیناسیون باید افزایش یابد.  وی در بازدید از مرکز واکسیناسیون مجموعه ورزشی کردستان در بزرگراه کردستان تهران افزود: مردم صبح خیلی زود و قبل از بازگشایی مراکز واکسیناسیون به این پایگاه‌ها مراجعه نکنند چون ساعات کار این مراکز باید تا ساعت ۲۰ ادامه داشته باشد.

 محدودیت تردد شبانه تعلیق می‌شود

همچنین علیرضا زالی، فرمانده ستاد مبارزه با کرونای تهران در این خصوص گفت: با توجه به حجم زیاد واکسن‌های وارداتی و کمک ارگان‌ها و نهاد‌های مختلف برای سرعت بخشیدن به روند واکسیناسیون تزریق واکسن به‌صورت شبانه‌روزی را شروع کردیم و در آینده این روند ادامه خواهد داشت. به گزارش خبرگزاری صداو‌سیما، وی گفت: قرار بر این شد تا در صورت موافقت ستاد ملی کرونا به مدت ۳ هفته منع تردد شبانه لغو شود تا مردم راحت‌تر و با سرعت بیشتری واکسینه شوند.

 بازگشایی تدریجی مدارس

در کنار همه برنامه‌ریزی‌ها برای واکسیناسیون، موضوع بازگشایی مدارس همچنان مبهم است. ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور نیز روز گذشته در جلسه ستاد مقابله با کرونا ابراز امیدواری کرد با رسیدن واکسیناسیون به حد نصاب، لوازم ضروری بازگشایی مدارس هر چه سریع‌تر فراهم شود.

در همین راستا، علیرضا کمرئی، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: بر اساس آمار، ۷۵ درصد والدین با بازگشایی مدارس به صورت حضوری موافق هستند و تنها ۲۵ درصد اعلام نارضایتی کرده‌اند که باید با آموزش‌های لازم، از دغدغه خاطر آنها در بازگشایی مدارس، کم کنیم. به گزارش «ایلنا» او همچنین گفت باید در بازگشایی مدارس به صورت آرام و تدریجی عمل کنیم و بازگشایی را کاملا در اختیار استان و منطقه، با توجه به شرایط قرار دهیم.

 شرط مجلس

حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز با بیان اینکه از مهرماه امسال تعداد بیشتری از مردم واکسینه می‌شوند، گفت: اگر قرار است مدارس و دانشگاه‌ها بازگشایی شوند، باید همه دانش‌آموزان، معلمان و کادر اداری مربوط به این بخش از جامعه واکسن کرونا را دریافت کنند. به گزارش خبر‌آنلاین، وی با بیان اینکه بر اساس آمار کودکان نیز در معرض ابتلا به کرونا هستند، ‌گفت: کودکان نیز مبتلا به کرونا می‌شوند و بر اساس آماری که وجود دارد در بیمارستان‌های اطفال تهران تعداد قابل توجهی از کودکان مبتلا به کرونا، بستری هستند. از سوی دیگر سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: بعید است کمیسیون و کلیت مجلس زیر بار بازگشایی مدارس از اول مهر برود. رضا حاجی‌پور در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، با تاکید بااینکه ویروس کرونا بسیار ناشناخته است و هر چند وقت یک سویه جدید شیوع پیدا می‌کند، اضافه کرد: به همین دلیل نمی‌توان ریسک کرد و بدون کار کارشناسی اقدام به بازگشایی مدارس کنیم.

 ادامه جریمه‌های رانندگی

در این میان روز گذشته سردار سید تیمور حسینی، جانشین رئیس پلیس راهور ناجا گفت که هیچ تغییری در محدودیت‌های ترددی که در پی شیوع کرونا و از سوی ستادملی مقابله با کرونا اعلام شده بود، ایجاد نشده و بر این اساس خروج پلاک‌های بومی از شهرهای دارای وضعیت قرمز و نارنجی و نیز ورود پلاک‌های غیربومی به شهرهای دارای وضعیت قرمز یا نارنجی ممنوع بوده و متخلفان در صورت ورود به شهر نارنجی نیم میلیون و در صورت ورود به شهر قرمز یک میلیون تومان جریمه خواهند شد.

حسینی از شهروندان خواست که از انجام سفر و ترددهای غیرضروری در شهر و همچنین بین شهرها خودداری کنند، تا زنجیره انتقال ویروس کرونا با سرعت بیشتری متوقف شود.