به گزارش «ایسنا» گوینده این جملات، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس یازدهم است. شنیدن و خواندن این جملات در آستانه احراز صلاحیت یوسف نوری، سومین گزینه پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت آموزش‌وپرورش می‌تواند معنای خاصی را متبادر کند. در کنار اظهارنظر اخیر رئیس مجلس که در مجلس دانش‌آموزی و به مناسبت هفته بسیج ایراد شده بود برخی از نمایندگان مجلس نیز نسبت به وضعیت آموزش‌وپرورش و سومین گزینه وزارت آن وزارتخانه، اظهارات ضدونقیضی مطرح کردند.

اذعان دیر‌هنگام قالیباف به عنوان عالی‌ترین مقام تقنینی کشور نسبت به کوتاهی‌های صورت گرفته طی ۲۰ سال اخیر در حوزه آموزش‌وپرورش قصور را پوشش نمی‌دهد، اما از زاویه دیگر می‌توان گفت این اظهارات، دریچه امید را نسبت به تغییر روش در مجلس و دولت باز کرده است.

  دو اولویت مهم نوری

جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش یکشنبه ۷ آذرماه برگزار می‌شود و برخی از نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون آموز‌ش مجلس نسبت به نوری اعلام موضع کرده‌اند. اکبر احمدپور، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یازدهم، درباره یوسف نوری گزینه پیشنهادی دولت به «ایرنا» اعلام کرده است که او ا‌ز جنس و رنگ معلمان است.

 به گفته اکبرپور، نوری فردی از درون آموزش‌وپرورش و با سوابق ممتد و طولانی در سمت‌های مختلف استانی، وزارتی و کشوری است و همین موضوع امیدواری برای رای‌آوری او را افزایش می‌دهد. او در آموزش‌وپرورش از معلمی تا ریاست مرکز آمار و فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش‌وپرورش مسوولیت‌های مختلفی داشته‌ است.

به گفته وی از سخنان سید ابراهیم رئیسی این‌طور به نظر می‌رسد که وزیر آموزش‌وپرورش مطلوب او باید به تغییر و دگرگونی در بدنه آموزش‌وپرورش معتقد باشد تا بتواند تحولی در آموزش‌وپرورش به وجود آورد که این وزارتخانه از وضعیت و شرایط فعلی بیرون بیاید. نوری هم براساس نظر رئیس‌جمهوری همین خصوصیات را دارد و افزون بر این نکات، از بدنه آموزش‌وپرورش است.

 در این میان چند روز پیش معاون پارلمانی رئیس‌جمهور نیز درباره گزینه پیشنهادی وزارت آموزش‌وپرورش اظهارنظر کرده و گفته بود که یوسف نوری عضوی از خانواده آموزش‌وپرورش است.

  نوری هم ایده‌آل نیست

شیوا قاسمی‌پور، دبیر اول کمیسیون آموزش مجلس نیز در گفت‌وگو با «ایلنا» نسبت به سومین گزینه پیشنهادی آموزش‌وپرورش گفته است ‌که اگر آقای نوری بتواند کمیسیون آموزش و سایر نمایندگان را راضی کند، رای خواهد آورد، اما اگر رای نیاورد، هیچ تعصبی مبنی بر اینکه چون وی سومین وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش است پس باید انتخاب شود، وجود ندارد، زیرا این وزارتخانه باید تعیین تکلیف شود.

به گفته نماینده مریوان و سروآباد، در دوران شیوع کرونا و آموزش غیرحضوری، کیفیت آموزش‌ پایین آمد و در این شرایط فعلی باید در اولویت قرار می‌گرفت، ولی متاسفانه گزینه‌هایی که معرفی شدند به ویژه آن دو گزینه قبلی که رد شدند واقعا شرایط لازم را برای تصدی این وزارتخانه مهم نداشتند. ما هم نمی‌توانیم در این شرایط ریسک کنیم.  قاسمی‌پور گفته است: من رزومه یوسف نوری را ملاحظه کردم، مدرک کاردانی وی از تربیت معلم بوده و سمت مدیرکلی در رزومه او وجود دارد. وی همچنین در دفتر بودجه وزارت آموزش‌وپرورش بوده، این شخص با حوزه وزارت آموزش‌وپرورش آشناست حالا نمی‌گویم که گزینه خیلی ایده‌آلی است، ولی باید بررسی شود اما آنچه که به عنوان برنامه وزیر نگاشته می‌شود چندان چیز مشخصی نیست.  بنا به اطلاعات موجود منتشره، یوسف نوری متولد سال ۱۳۴۰ در ایلام و دارای دکتری تخصصی مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی است.

مدیرکل برنامه و بودجه و رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش‌وپرورش، عضو هیات امنای صندوق ذخیره فرهنگیان کشور، مدرس مدارس و دانش‌سرای تربیت معلم استان ایلام و مدارس ایران در قطر و بحرین از جمله سوابق اجرایی و فرهنگی وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش است.وی همچنین مولف چند جلد کتاب تخصصی است.

ا‌زسوی دیگر مهدی روشنفکر دیگر عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز به «ایرنا» گفته ست که فضای حاکم بر مجلس نسبت به وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش مطلوب است و وی می‌تواند رای اعتماد بالای نمایندگان مجلس را اخذ کند.