در این بیانیه آمده است، سومین گفت‌وگوی امنیتی منطقه‌ای در مورد افغانستان در ۱۰ نوامبر ۲۰۲۱ (۱۹ آبان ۱۴۰۰) در دهلی نو در قالب گسترش یافته برگزار شد. در این نشست مشاوران امنیت ملی /  دبیران شوراهای امنیت ملی جمهوری هند، جمهوری اسلامی ایران، جمهوری قزاقستان، جمهوری قرقیزستان، فدراسیون روسیه، جمهوری تاجیکستان، ترکمنستان و جمهوری ازبکستان شرکت کردند. شرکت‌کنندگان در این جلسه تحولات افغانستان به‌ویژه موقعیت امنیتی منطقه‌ای و جهانی این کشور را مورد بحث و بررسی قرار داده‌‌‌اند. در این نشست طرفین وضعیت سیاسی کنونی افغانستان و تهدیدهای ناشی از تروریسم، رادیکالیسم، قاچاق مواد مخدر و همچنین نیاز به کمک‌های بشردوستانه را مورد توجه ویژه قرار دادند. در عین حال در این نشست حاضران از درد و رنج مردم افغانستان ناشی از وضعیت امنیتی این کشور ابراز نگرانی عمیق کرده و حملات تروریستی در قندوز، قندهار و کابل را محکوم کردند.

مشاوران و دبیران شوراهای امنیت ملی کشورهای حاضر در این نشست خواستار همکاری جمعی علیه تهدید رادیکالیسم، افراط‌گرایی، جدایی طلبی و قاچاق مواد مخدر در منطقه شدند. این بیانیه بر ضرورت تشکیل یک حکومت باز و واقعا فراگیر که نماینده خواست همه مردم افغانستان و دارای نمایندگی از همه اقشار جامعه، از جمله نیروهای عمده قومی-سیاسی در کشور باشد، تاکید کردند. بر این اساس شمول همه اقشار جامعه در ساختار اداری و سیاسی برای موفقیت‌آمیز بودن روند آشتی ملی در کشور ضروری است. شرکت‌کنندگان با یادآوری قطعنامه‌های مربوط به سازمان ملل متحد در مورد افغانستان خاطرنشان کردند که سازمان ملل متحد نقش محوری برای ایفای نقش در افغانستان دارد و ادامه حضور آن در این کشور باید حفظ شود.

  راه برون‌رفت از مشکلات منطقه

از سوی دیگر علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در سخنانی درباره راه برون‌رفت از مشکلات منطقه، گفت: «راه برون‌‌‌رفت از مشکلات، پایان دادن به دخالت کشورهای فرامنطقه‌‌‌ای به‌ویژه آمریکا و همکاری و اشتراک مساعی کشورهای منطقه برای اتخاذ راهکارهای بومی حل بحران است.» به گزارش «ایرنا» از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، علی شمخانی و نیکلای پاتروشف دبیران شورای عالی امنیت ملی ایران و روسیه در دیداری تبادل‌نظر درباره تحولات منطقه‌‌‌ای و بین‌المللی و همکاری راهبردی دو کشور در حوزه مقابله با تروریسم را اقدامی ضروری برای ایجاد و حفاظت از صلح و ثبات در منطقه ارزیابی کردند. شمخانی در این دیدار که در حاشیه سومین نشست گفت‌وگوی امنیت منطقه‌‌‌ای در دهلی نو برگزار شد، با تبیین بحران‌های متعددی که منطقه را فرا گرفته از جمله بحران تروریسم، تجاوز نظامی، اشغالگری و بحران پناهجویان، گفت: «راه برون‌ رفت از این شرایط، پایان دادن به دخالت کشورهای فرامنطقه‌‌‌ای به‌ویژه آمریکا و همکاری و اشتراک مساعی کشورهای منطقه برای اتخاذ راهکارهای بومی حل بحران است.» وی با اشاره به تحولات افغانستان در ماه‌‌‌های اخیر تاکید کرد: «با توجه به ترکیب قومی و مذهبی جامعه افغانستان راه‌حل بحران این کشور تداوم گفت‌وگوهای بین الافغانی و تشکیل دولت فراگیر بر اساس واقعیت‌‌‌های جمعیتی در افغانستان است.» به گفته شمخانی، گسترش روابط ایران و روسیه در همه حوزه‌‌‌ها به‌ویژه حوزه‌‌‌های امنیتی و تداوم مبارزه مشترک با تروریسم نقش تعیین ‌کننده‌ای در ثبات منطقه‌‌‌ای دارد. وی ادامه داد: «دو کشور ایران و روسیه در آماج توطئه و تحریم‌های آمریکا قرار دارند و باید با ارتقای سطح همکاری‌‌‌های همه‌‌‌جانبه نظام غیرقانونی و ضد انسانی تحریم آمریکا را دچار فروپاشی کنند.»

نیکلای پاتروشف دبیر شورای عالی امنیت ملی روسیه هم در این دیدار با ابراز خرسندی از روابط رو به رشد تهران - مسکو در حوزه‌‌‌های گوناگون، تداوم این همکاری‌‌‌ها را به نفع دو ملت ایران و روسیه ارزیابی کرد. وی با اشاره به تاثیر سازنده سومین نشست گفت‌وگوی امنیت منطقه‌‌‌ای در نزدیک شدن دیدگاه‌‌‌های کشورهای منطقه در زمینه تهدیدهای مشترک و راه‌‌‌های مقابله با آن گفت: «همکاری‌‌‌های منطقه‌‌‌ای یک انتخاب نیست بلکه مسیری اجتناب‌ناپذیر برای ایجاد امنیت پایدار در منطقه است.»

همچنین رسول موسوی، مدیرکل آسیای غربی وزارت خارجه در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «بیانیه‌‌‌های تهران (‌‌‌نشست همسایگان)، دهلی‌‌‌نو (نشست مشاوران و دبیران امنیت ملی) و اسلام‌‌‌آباد (ترویکای گسترده) بسیار به هم نزدیک، با نگرانی‌ها، خواسته‌‌‌ها و فراخوانی‌‌‌های مشابه، فرصت بسیار خوبی برای طالبان است تا با قبول فصل مشترک بیانیه‌‌‌ها کشور و مردم افغانستان را از بحران نجات دهد.»