جماعتی در عین حال گفت: البته روند صعودی و قرمز شدن برخی شهرها را نمی‌توان شروع پیک ششم در آنها دانست و پیک را معمولا در کل کشور ارزیابی کرده و اعلام می‌کنند؛ اما تعداد موارد مثبت و بستری کرونا در برخی استان‌ها افزایش یافته است.

  مرگ کرونایی ۱۳۵ نفر دیگر

از سوی دیگر بنابر اعلام وزارت بهداشت، طی شبانه‌روز گذشته ۷هزار و ۹۴۸ بیمار کووید-‌۱۹ در کشور شناسایی شدند که از میان آنها هزار و ۴۳۰ نفر بستری شدند. همچنین در این بازه زمانی ۱۳۵ بیمار نیز جان خود را از دست دادند. طی هفته‌های اخیر مرگ‌ومیر ناشی از کرونا روندی نزولی گرفت و روز سه‌شنبه پس از گذشت حدود ۴۰ روز از عبور خیز پنجم، به رقم ۱۱۲ نفر رسید. اما میزان مرگ‌های کرونایی روز گذشته یک بار دیگر افزایش یافت.

  اثربخشی واکسن‌ها در کاهش بستری

با این حال مسعود یونسیان، عضو کمیته علمی کشوری کووید- ۱۹ اعلام کرده است که نتایج اولیه مطالعات انجام شده در ایران نشان می‌دهد واکسیناسیون در جلوگیری از ابتلا به نوع شدید بیماری کرونا که منجر به بستری می‌شود، ۹۰ درصد کارآیی داشته است. به گزارش «ایرنا»، وی گفت: این کارآیی‌ها در مورد مجموع واکسن‌ها بوده و داده‌های ما در حدی نیست که بتوان در مورد اثرات هر یک از واکسن‌های تزریقی در کشور قضاوت کرد.  درهمین حال بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، تا کنون ۵۵ میلیون و ۴۸۴ هزار و ۳۳۷ نفر دز اول، ۴۰ میلیون و ۸۲۹ هزار و ۶۵۷ نفر دز دوم و ۳۱۴ هزار و ۱۰۵ نفر دز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. همچنین مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۹۶ میلیون و ۶۲۸ هزار و ۹۹ دز رسید. در شبانه‌روز گذشته نیز ۷۶۱ هزار و ۱۰۹ دز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

  آخرین وضعیت توزیع واکسن‌های داخلی

درخبری دیگر در این راستا، سید‌حیدر محمدی، مدیرکل اداره دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با بیان اینکه تاکنون ١٣ میلیون و ٢٠٠ هزار عدد واکسن تولید داخلی کرونا را تحویل گرفته‌ایم، گفت: از این میزان ١٠ میلیون و ١١٠ هزار دز آن مربوط به شفا فارمد و واکسن برکت، یک میلیون و ١٩۵ هزار دز مربوط به پاستوکووک (انستیتو پاستور ایران) و یک میلیون و ٨٨٩ هزار دز واکسن مربوط به اسپایکوژن شرکت سیناژن بوده است. وی افزود: تاکنون چیزی از واکسن فخرا و رازی تحویل ما نشده است.  درخبری دیگر سیدمحسن زهرایی، رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، از توزیع واکسن اسپایکوژن در کشور خبر داد و گفت: اکنون به جز واکسن برکت و پاستوکووک سومین واکسن داخلی با نام اسپایکوژن را بین دانشگاه‌های علوم پزشکی توزیع کردیم.