حاشیه‌های ادامه‌دار رد صلاحیت لاریجانی

ماجرا از خرداد ماه سال جاری و به دنبال اعلام رد صلاحیت رئیس سابق مجلس و درخواست او از شورای نگهبان برای اعلام عمومی دلایل عدم تایید صلاحیتش  «بدون پرده‌پوشی» آغاز شد. به دنبال این درخواست عباسعلی کدخدایی، سخنگوی وقت شورای نگهبان در توییتی نوشت که در قانون انتخابات «برای اعتراض به عدم احراز صلاحیت و انتشار عمومی دلایل آن» حکمی پیش‌بینی نشده است. توییتی که علی لاریجانی را قانع نکرد و در ادامه روز ۲۲خرداد ماه با انتشار بیانیه‌ای یک بار دیگر، از شورای نگهبان خواست تا علت رد صلاحیتش را اعلام کند. به گزارش «ایسنا»‌ او در این بیانیه همچنین خواستار ارائه اسناد و مدارک کافی و قابل اعتماد شورا شد. همزمان با او صادق آملی لاریجانی، رئیس پیشین قوه‌قضائیه و برادر او نیز که در حال حاضر رئیس کنونی مجمع تشخیص مصلحت نظام است، در اعتراض به تصمیم شورای نگهبان در رد شمار زیادی از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری که از چهره‌های سیاسی معروف بودند، اعلام کرد که هیچ‌وقت تا این حد تصمیمات شورای نگهبان را «غیرقابل دفاع» نیافته است. هر چند او در ادامه این مجادله لحنش را تغییر داد، اما در نهایت ماه گذشته از عضویت در شورای نگهبان استعفا داد.

اما ماجرا به اینجا ختم نشد. روز ۱۶مرداد ماه نیز این مناقشه با اظهارات هادی طحان‌نظیف، سخنگوی شورای نگهبان در نخستین نشست خبری‌اش به عنوان سخنگوی جدید این نهاد ادامه پیدا کرد. طحان‌نظیف در آن نشست خبری درباره رد صلاحیت علی لاریجانی گفت: ‌آنچه در بررسی صلاحیت افراد وجود داشته در اختیار خود افراد قرار می‌دهیم، اینکه مبنای عدم احراز چه بوده به دلیل مخفی بودن آرا معلوم نیست. ‌ سخنگوی شورای نگهبان همچنین درباره درخواست علی لاریجانی برای شفاف‌سازی دلایل رد صلاحیتش گفت: ‌مواردی را که آقای لاریجانی درخواست دادند به ایشان منعکس شده است. ‌ همان روز علی لاریجانی نیز در واکنش به اظهارات سخنگوی شورای نگهبان گفت:‌ متاسفانه نامه‌ای که اخیرا برای اینجانب ارسال فرمودید با مهر محرمانه است که از طریق اینجانب به دلیل محرمانگی قانونا قابل انتشار نیست. مهر محرمانه نامه عدم احراز صلاحیت بنده را‌ بردارید تا به عموم اطلاع دهم.‌  روز گذشته نیز در ادامه ماجرای عدم اعلام دلایل رد صلاحیت علی لاریجانی، او به سخنان روز ۲۴مهر ماه طحان‌نظیف، سخنگوی شورای نگهبان درباره ردصلاحیتش یک بار دیگر در یادداشتی کوتاه پاسخ داد.   روز ۲۴مهر‌ماه هادی طحان‌نظیف، سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری هفتگی خود در پاسخ به سوالی درباره اقدام در زمینه برداشتن مهر محرمانه از رد صلاحیت‌ها گفت: اصلاح قانون از شورای نگهبان شروع نمی‌شود و ما در انتهای این زنجیره قرار داریم. ما بارها عرض کردیم برای تمام کسانی که به عرصه انتخابات وارد می‌شوند احترام قائل هستیم و حیثیت آنها برای‌مان مهم است و نسبت به انتشار عمومی دلایل رد صلاحیت‌ها با منع قانونی روبه‌رو هستیم و از نظر دستگاه‌هایی که گزارش دریافت می‌کنیم نیز این گزارش‌ها محرمانه است.  به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، ‌وی در پاسخ به سوالی درباره استعفای علی لاریجانی از پیگیری قرارداد ایران و چین و ارتباط آن با رد صلاحیت وی نیز گفت: بنده نیز این موضوع را در رسانه‌ها خواندم و تعجب کردم. علی لاریجانی به تازگی طی تماسی با ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری از مسوولیت پیگیری قرارداد ایران و چین کناره‌گیری کرده است.  به دنبال این سخنان روز گذشته، آن‌طور که «ایسنا» گزارش داده است، علی لاریجانی در یادداشتی کوتاه خطاب به سخنگوی شورای نگهبان نوشت: ‌جناب‌عالی، در مصاحبه اخیر، درباره اعلام عمومی دلایل عدم‌احراز صلاحیت نامزدها فرمودید چنین کاری شرعا و قانونا ممکن نیست، زیرا به حیثیت افراد که امری محترم است، لطمه وارد می‌کند.  این سخن به‌طور کلی درست است. اما درباره افرادی نظیر حقیر که خود درخواست علنی‌کردن آن‌ را دارم، وجاهت ندارد و مسوولیت آن بر عهده شورای نگهبان نیست. ضمنا این‌گونه بیانات شما ابهام‌های دیگری نیز ایجاد می‌کند و شفاف‌ کردن موضوع را بیش از پیش ضروری می‌سازد.  این مطلب درباره نهادها و دستگاه‌هایی که در این تصمیم شورا مشارکت داشته‌اند نیز صادق است. جناب‌عالی جوان تحصیل‌کرده و متدینی هستید. از ابتدای خدمت در نظام اسلامی، مراقب باشید در بیان و عمل خود به کسی ظلم نکنید، حتی به‌نحو ایهام.»

   نظر سخنگوی سابق شورای نگهبان

پس از واکنش علی لاریجانی به سخنان طحان نظیف، نجات‌الله ابراهیمیان، سخنگوی پیشین شورای نگهبان در گفت‌وگو با «ایلنا»‌ اظهار کرد: به نظر من این از حقوق آقای لاریجانی است که دلایل عدم احراز صلاحیتش را اعلام کنند.  سخنگوی پیشین شورای نگهبان گفت: مساله مربوط به احراز صلاحیت یک مساله مربوط به حقوق افراد است، بنابراین آقای لاریجانی می‌تواند دلایل عدم احراز صلاحیت خود را اعلام کند. وی افزود: فکر نمی‌کنم مهر محرمانه مانعی در این زمینه تلقی شود.

   دلیل رد صلاحیت لاریجانی

ازسوی دیگر منصور حقیقت‌پور، مشاور رئیس مجلس دهم در گفت‌وگو با انتخاب، گفت: درباره دلیل رد صلاحیت علی لاریجانی آنچه من اطلاع دارم درباره تحصیلات تکمیلی دختر ایشان است که آن هم قبل از این قانون بود. چرا که دختر ایشان سال ۸۶ برای تحصیل رفتند؛ بیش از این هم من اطلاعی ندارم. وی درباره اینکه چرا علی لاریجانی، خودش دلیل عدم احراز صلاحیتش را اعلام عمومی نمی‌کند، گفت: باید از خودشان پرسید، اما منع قانونی داریم و اسناد طبقه‌بندی شده را نمی‌توانیم منتشر کنیم. فکر می‌کنم ملاحظه ایشان برای احترام به قوانین است. این نماینده پیشین مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا علت دیگری وجود دارد که علی لاریجانی نامه شورای نگهبان را منتشر نمی‌کند، گفت: علت فقط این مهر محرمانه است.