در این مراسم، سعید یاری سفیر جمهوری اسلامی ایران در بلاروس طی سخنانی ضمن معرفی خواجه حافظ شیرازی و جایگاه این شاعر بزرگ در سپهر ادبیات ایران و جهان به ویژه ادبیات روس، وی را نامدارترین و پرآوازه‌ترین غزل‌سرای ایرانی دانست و تاکید کرد: اشعار و افکار حافظ تاثیری بس شگرف بر ادبیات جهان از جمله شعرا و ادبا و نویسندگان روس زبان مانند پوشکین، محبوب‌ترین شاعر روس، تولستوی نویسنده بزرگ (متاثر از حافظ در خلق رمان آناکارنینا)، آفاناسی فت (مترجم اشعار حافظ در قرن نوزدهم)، می‌یف (معرف حافظ به عنوان الماس درخشان شعر و ادب فارسی)، کیوخل بکر (معرف حافظ به عنوان شاعری موثر بر رشد وارتقای ادبیات روسیه) و کیلیویف بزرگ‌ترین شاعر دوره ادبیات نقره‌ای روسیه (که از حافظ به عنوان مسیح پارسی یادکرده) داشته است.

در ادامه مراسم، دو نفر از علاقه‌مندان به حافظ، غزلیاتی از دیوان این شاعر را به زبان‌های فارسی و روسی قرائت کردند که با استقبال پرشور دانشجویان دانشگاه فرهنگ و هنر بلاروس همراه بود. در پایان مراسم، سفیر ایران به سوالات برخی از دانشجویان بلاروسی پاسخ داد.یاری در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان درباره برنامه‌های همکاری میان دانشگاه‌های هنر دوکشور، اظهار امیدواری کرد: با برنامه‌ریزی‌های که انجام شده است، شاهد رشد و گسترش مناسبات فرهنگی بین دو کشور از طریق انجام پروژه‌های علمی و فرهنگی و تبادل استاد و دانشجو خواهیم بود.

او همچنین در پاسخ به سوال یکی دیگر از دانشجویان بلاروسی درباره مناطق دیدنی و گردشگری ایران از جمله شیراز، اصفهان، تبریز و تهران توضیحاتی ارائه داد که با واکنش و استقبال دانشجویان حاضر در مراسم مواجه شد. همچنین سفیر ایران ابراز امیدواری کرد: انجام این مناسبت‌های فرهنگی، زمینه را برای تقویت انگیزه دانشجویان بلاروسی برای تحقیق و مطالعه بیشتر پیرامون فرهنگ و هنر درخشان ایران فراهم آورد.