آسیب‌شناسی بودجه 1400 در بهارستان عكس: ایرنا

سید مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه در جلسه غیرعلنی مجلس با بیان اینکه مشکل اساسی کنونی، کسری بودجه است، گفت: هم اکنون کنترل‌های لازم شروع شده و سیستم بودجه‌ریزی را به این سمت برده‌ایم که از ریخت‌وپاش‌ها جلوگیری کرده و یک حالت انقباضی در هزینه‌ها را در دست گرفته‌ایم تا به درستی مدیریت کنیم، چرا که آنچه تاکنون شاهد بوده‌ایم، بدهی‌های بالایی به بانک مرکزی، سازمان تامین اجتماعی، صندوق توسعه ملی و بدهی دستگاه‌ها به پیمانکاران است که از سنوات گذشته به این دولت منتقل شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، میرکاظمی افزود: ما کم کم مدیریت بر مصارف را در دست گرفته‌ایم و به گونه‌ای حرکت کرده‌ایم که ماه گذشته نخستین ماهی بود که پرداخت‌هایی بدون خلق پول انجام دادیم و امیدواریم بتوانیم در ماه‌های آتی همین نوع مدیریت را در پیش بگیریم.

میرکاظمی گفت: هم اکنون ادامه روند گذشته به صلاح نیست و باید طرحی نو در پیش بگیریم، بنابراین اصلاح ساختار بودجه را از دو ماه گذشته با قدرت آغاز کردیم و تغییر ساختار آن را در قالب بودجه‌ای مبتنی بر ردیف و تبدیل آن به برنامه در دستور کار داریم، به ویژه اینکه توجه به شاخص‌های کلان، رشد اقتصادی در کنار ثبات اقتصادی از محورهای این برنامه است تا بعد از این نه شاهد کسری بودجه باشیم و نه خلق پول کنیم.  معاون رئیس‌جمهور تاکید کرد: ما امروز به هر استانی که سفر می‌کنیم از ما می‌خواهند که به آنها پول بدهیم تا کار کنند، اما بعد از این، چنین روشی ادامه پیدا نمی‌کند و تعهداتی که در بودجه ۱۴۰۰ برای همه اجزای دولت وجود داشته، پررنگ می‌شود و همان‌طور که در مصارف مسوولیت پیدا می‌کنند تا بر اساس شاخص‌های کلان اقتصادی که مهم‌ترین آن رشد اقتصادی است، تقسیم بودجه کنیم، باید در قبال مطالبات و درآمدها نیز پاسخگو باشند، بنابراین بر این اساس سهم هر دستگاه و هر استان در درآمدها و هزینه‌ها مشخص می‌شود و هر ماه نیز کنترل می‌شود تا تعهدات‌شان را محقق کنند.

رئیس سازمان برنامه‌وبودجه یادآور شد: بودجه ۱۴۰۱ اقدامی مشترک بین دولت و مجلس بوده که اشکالات بودجه‌های قبلی در آن کاملا رفع می‌شود و می‌تواند شاخص‌های کلان کشور را پشتیبانی کند.  معاون رئیس‌جمهور گفت: ما در کشور مشکلاتی داریم که ان‌شاءالله با رفع آنها سطح زندگی مردم مطلوب‌تر شود و تلاش می‌کنیم تورم را کنترل کرده و چرخه اقتصادی را به چرخش درآوریم.

  بودجه ۱۴۰۱ با کسری بسته نمی‌شود

همچنین به گزارش الف، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه گفت: بخشنامه بودجه سال ۱۴۰۱ نهایی شده و آماده ارسال به دفتر رئیس‌جمهور است. وی با اشاره به اصلاح ساختار بودجه ۱۴۰۱ گفت: قرار نیست بودجه ۱۴۰۱ با کسری تهیه و تدوین شود، زیرا در گذشته بدون در نظر گرفتن منابع موثق هزینه‌های زیادی بر جامعه تحمیل شده است و باعث افزایش تورم شده است.

وی افزود: از روش کار گذشته و سیاسی‌کاری درس عبرت گرفته شود. باید سنت‌شکنی شود تا آثار و تبعات مثبت و تاثیرگذار بر زندگی مردم حاکم شود.

  اصلاح ساختار بودجه

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس نیز بعد از سخنان رئیس سازمان برنامه‌وبودجه در صحن علنی مجلس گفت: دولت و مجلس مصمم هستند در حوزه معیشت و سفره مردم به ویژه ثبات قیمت کالا‌های اساسی تلاش کنند که هم وجود کالا و هم ثبات قیمت در معیشت و سفره مردم دو اولویت باشد.  به گزارش خبرگزاری‌ صداوسیما، وی اضافه کرد: امیدواریم در بودجه ۱۴۰۱ اصلاح ساختار و هدف‌گذاری و رشد اقتصادی کشور برنامه‌ریزی شود تا بتوانیم گام‌های اساسی‌تری را‌ برداریم.

  درخواست حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی

بعد از صحبت‌های میرکاظمی تعدادی از نمایندگان از جمله روسای کمیسیون‌های اقتصادی مطالبی درباره وضعیت بودجه و ضرورت اصلاح ساختار بودجه ارائه کردند. سید سلمان ذاکر، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی از جمله نمایندگانی بود که پس از ارائه گزارش عملکرد بودجه توسط میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه به ارائه نظرات خود درباره بودجه پرداخت. وی اظهار کرد: امروز ما شاهد مشکل معیشت مردم هستیم، افراد کم برخوردار توانایی مالی برای اداره زندگی را ندارند. آقای میرکاظمی شما چه برنامه‌ای برای این موضوع دارید؟ به گزارش «ایسنا» نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: منشا درآمد استان‌ها باید شناسایی و مطالعه شوند. برخی استان‌ها قطب کشاورزی هستند آیا نمی‌توان سرانه درآمدی اینها را با لغو ارز تعهدی مورد توجه قرار داد؟ باید گره‌ها را باز کرد تا سرانه درآمد خانواده‌ها افزایش پیدا کند.  وی افزود: ساختار بودجه باید تضمین‌کننده درآمد پایدار و تضمین‌کننده ثابت شدن قیمت‌ها باشد، این مقوله ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کنید و برای پایان دادن به رنج تجار در موضوع ارز تعهدی برنامه‌ریزی کنید.

  تعیین زمان برای ارائه بودجه ۱۴۰۱

سید نظام موسوی، سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز گفت: دولت باید لایحه بودجه ۱۴۰۱ را تا ۱۵ آذرماه امسال تقدیم مجلس شورای اسلامی کند تا همکاری جدی بین مجلس و دولت صورت گیرد. به گزارش «ایسنا» وی افزود: باید بودجه در یک روند دقیق و منطبق با سیاست‌های کلی برنامه باشد و مشکلات موجود در آن رفع شود.

  تغییر آیین‌نامه داخلی مجلس برای بررسی بودجه

به گزارش خبرگزاری تسنیم، وی با بیان اینکه میرکاظمی توضیحاتی در رابطه با برنامه‌های دولت جدید جهت اصلاح ساختار بودجه ارائه کرد، افزود: در بودجه ۱۴۰۰ نیز به اصلاح آیین‌نامه داخلی نیاز داریم، قرار شد در هفته‌های آینده در صورت موافقت نمایندگان این کار صورت گیرد تا بستر حقوقی برای اصلاح ساختار در بررسی بودجه انجام شود.

  تغییر در احکام بودجه به‌شکل متمم

محسن زنگنه رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه مجلس نیز پس از ارائه توضیحات رئیس سازمان برنامه‌وبودجه درباره بودجه ۱۴۰۱ با بیان اینکه هرگونه تغییر در احکام بودجه باید به صورت متمم به مجلس ارائه شود بر ضرورت عملیاتی کردن احکام بر زمین مانده بودجه ۱۴۰۰ تاکید کرد. به گزارش «ایرنا» نماینده مردم تربت حیدریه و مه‌ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی، افزود: احکام متعددی در قانون بودجه ۱۴۰۰ وجود دارد که بخش زیادی از آنها بر زمین مانده، در حالی که جوهره هزینه‌ای ندارد و احکام تلفیقی است که در تبصره‌های ۱، ۲ و ۴ و... وجود دارد و تاکید ما بر شفافیت و اصلاح ساختاری است که به آنها اشاره کردید و تقاضا داریم گروهی را مامور کنید که این احکام بر زمین مانده را که نقش بسیار زیادی در راستای اصلاح ساختار دارند به سرانجام برسانند.

  پیش‌بینی از کسری بودجه امسال

از سوی دیگر به گزارش «ایلنا» جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه و محاسبات مجلس با اشاره به اینکه برآورد ما این است که امسال بیش از ۵۰ درصد کسری بودجه داشته باشیم، تصریح کرد: دولت حتما باید برای پرداخت‌ها لایحه بیاورد و تعدیل کند و همچنین راهکارهای جدیدی که می‌توان این کسری‌ها را جبران کرد و‌ سازو‌کار جدید پیشنهاد دهد.

  وضعیت بودجه در دولت قبل

میرتاج‌الدینی، نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس نیز با اشاره به حضور میرکاظمی در جلسه مجلس گفت: براساس اعلام رئیس سازمان برنامه‌وبودجه دولت قبل بیش از ۵۰ درصد مجموعه هزینه‌های خود را در پنج ماه ابتدایی سال ۱۴۰۰ از محل تنخواه و اوراق مالی تامین کرده به نحوی که تقریبا تمام اوراق قانونی بودجه امسال و تنخواه را هزینه کرده است. به گزارش خانه ملت، وی ادامه داد: رئیس سازمان برنامه‌وبودجه درباره برق اعلام کرد، حدود هزار مگاوات کمبود تولید برق داریم که باید با برنامه‌ریزی حل شود.

  میزان پرداخت سررسید اوراق

احمد‌ علیرضا‌بیگی، نماینده مردم تبریز در مجلس گفت: رئیس سازمان برنامه‌وبودجه اعلام کرد که دولت ماهانه باید ۱۲ هزار میلیارد تومان برای سررسید اوراق فروخته‌شده در دولت قبل پرداخت کند و جمع هزینه‌ای که باید بابت این موضوع تا سال ۱۴۰۴ پرداخت شود، ۵۲۳ هزار میلیارد تومان است. علیرضابیگی اضافه کرد: رئیس سازمان برنامه‌وبودجه گفت که دولت یازدهم و دوازدهم ۲۷۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه داشته اما رشدی که در حوزه اقتصادی داشته ۴ دهم درصد بوده است.