ممنوعیت واردات لوازم خانگی کره‌ای عكس: leader.ir

آیت‌الله‌محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری نظر رهبری را در ذیل این نامه درج و به رئیس‌جمهور ارسال کرد.

بنا به اعلام این نامه، رهبر معظم انقلاب فرمان ممنوعیت واردات هر گونه محصول نهایی در حوزه تولیدات لوازم خانگی را صادر کردند. علت این تصمیم بالا بودن میزان واردات لوازم خانگی از دو شرکت کره‌جنوبی ذکر شده است که خطری برا‌ی تولیدکنندگان داخلی به شمار می‌رود که تازه جان گرفته‌اند. د‌ر بخش دیگری از این نامه خطاب به رئیس‌جمهور آمده است: ‌این موضوع بسیار مهمی است. اگر این خبر (گشایش واردات از دو شرکت کره‌جنوبی) راست باشد به معنی شکستن کمر شرکت‌های لوازم خانگی داخلی است که تازه توانسته‌اند قدری روی پا بایستند، جدا جلوی این مشکل را سد فرمایید. پیام مقام معظم رهبری به رئیس‌جمهور ابلاغ شد. رئیس‌جمهور نیز در ۲۰ شهریور ماه و همزمان با چهارمین سفر استانی خود در جمع نخبگان استان خراسان جنوبی اتمام حجت کرد و گفت دولت اجازه واردات نمی‌دهد.

پیرو این نامه رئیس دفتر رئیس‌جمهور نیز طی نامه‌ای به وزیر صنعت و وزیر اقتصاد اعلام کرد که از واردات محصول نهایی لوازم خانگی جلوگیری شود. غلامحسین اسماعیلی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور هم در نامه‌ای خطاب به فاطمی‌امین و خاندوزی وزرای صمت و اقتصاد مخالفت رئیس‌جمهور با واردات لوازم‌خانگی کره‌ای را اعلام کرد. وزارت صمت نیز به گمرک ایران و کلیه شرکت‌ها و تجار اعلام کرد: از آنجا که انجام هرگونه تشریفات گمرکی و ترخیص کالا منوط به اظهار کالا به گمرک است که برای اظهار کالا نیاز به مجوز ثبت سفارش وزارت صنعت، معدن و تجارت است، چنانچه ثبت سفارش برای اقلام و لوازم‌خانگی از سوی مرجع مزبور صادر نشود امکان اظهار  کالا و ترخیص آن وجود نخواهد داشت.

بنا به اعلام گمرک، لوازم‌خانگی جزو اقلام ممنوع‌الورود گروه ۴ بوده که در حال حاضر ثبت سفارش برای این اقلام صورت نمی‌گیرد، بنابراین اظهار، انجام تشریفات گمرکی و ترخیص کالا نیز برای این کالاها امکان‌پذیر نخواهد بود.

بنا به اطلاعات موجود وزارت صمت مجددا به تمامی گمرکات موکدا ابلاغ کرد: چنانچه لوازم‌خانگی در آن گمرکات موجود باشد که صاحبان کالا درصدد اخذ مجوز ورود یا اظهار آن به گمرک هستند از اظهار و ترخیص آن جلوگیری و مراتب به قید فوریت به مراجع نظارتی ذی‌ربط منعکس شود.

ا‌ز سوی دیگر وزارت صمت و گمرک ایران اعلام کرده‌اند که گرچه موضوع شکایت پیوست نامه به لوازم‌خانگی کره‌ای اشاره کرده، ولی در حال حاضر بیش از ۴۲۰ کانتینر لوازم‌خانگی با برند بوش در گمرک شهید رجایی بندرعباس وجود دارد که به دلایل قانونی از ترخیص آن اقلام جلوگیری به‌عمل‌آمده است و صاحب کالا به اتهام خیانت در امانت و سوءاستفاده از موقعیت شغلی علیه این حوزه معاونت، شکایت کرده که تصویر دفاعیات ارائه شده به شعبه رسیدگی‌کننده به شماره ۸۲۹۱۳۵/ ۱۴۰۰ مورخ ۲۸/ ‌۰۶/ ‌۱۴۰۰‬ ایفاد می‌‌شود. مهرداد جمال ارونقی، معاون امور گمرکی گمرک نیز در نامه‌ای به اسماعیلی دستور ممانعت از واردات و ترخیص لوازم‌خانگی خارجی را به کلیه گمرکات کشور ابلاغ کرد.

  فرصت طلایی برای تولیدکنندگان

همچنین اکبری تالارپشتی، رئیس کمیسیون صنایع مجلس‌ نیز با اشاره به دستور رهبر انقلاب و رئیس‌جمهور برای ممنوعیت واردات لوازم خانگی کره‌ای تاکید کرد: فرصت طلایی و خوبی برای تولیدکنندگان داخلی فراهم شده است تا توانایی‌های خود را نشان دهند. و‌ی گفت: تاکنون شاهد بوده‌ایم که کره‌جنوبی بخش عمده‌ای از بازار ما را به خود اختصاص داده بود، اما به جهت عدم استقلال سیاسی، درباره پول‌های بلوکه شده ما در زمین آمریکا بازی می‌کند. او تصریح کرد: این خلاف همه قوانین بین‌المللی است که در روابط دوجانبه، یک طرف پول طرف دیگر را که در نتیجه مناسبات تجاری به آن کشور وارد شده، ضبط کند و آزادی آن را منوط به اجازه آمریکا کند! خود آمریکا هم قوانین داخلی‌اش را به دیگر کشورها تعمیم می‌دهد و این رفتار آمریکا به تدریج دامن‌گیر همه کشورهای دنیا خواهد شد.  رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وقتی کره‌جنوبی قوانین بین‌المللی را رعایت نمی‌کند و در کلاهبرداری‌های آمریکا در سطح بین‌المللی مشارکت می‌کند، طبیعی است که جمهوری اسلامی ایران این اجازه را نمی‌دهد که شرکت‌های کره‌ای به راحتی در ایران کار کرده و درآمد کسب کنند و این یک هشدار جدی به کره است. اکبری تالارپشتی تصریح کرد: پیام دیگر دستور رهبر انقلاب این است که قرار نیست بازار کشور ما برای همیشه دست کره‌ای‌ها باشد، بنابراین فرصت طلایی و خوبی برای تولیدکنندگان داخلی فراهم شده است تا توانایی‌های خود را نشان دهند و این انتظار وجود دارد که تولیدکنندگان با حمایت دولت از این فرصت طلایی استفاده کنند. وی افزود: روز گذشته چندین نفر از مدیران شرکت‌های تولیدی عمده در حوزه لوازم خانگی با من تماس گرفتند و خوشحالی خود را از این ابلاغیه ابراز کردند و ما هم در مجلس آماده کمک به دولت و تولیدکنندگان بخش خصوصی هستیم.