همچنین اردشیر مطهری، نماینده گرمسار نیز گفت: این پیمان، فرصت مغتنمی برای استفاده از ظرفیت سه میلیارد نفری و ۶۰ میلیون کیلومتر مربعی اعضای سازمان همکاری شانگهای است.

در این میان، علی خضریان، نماینده تهران نیز با بیان اینکه این سازمان ارتقای منافع مشترک را دنبال می‌کند و با اصول و اهداف سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران نیز همخوانی دارد، گفت: پیوستن ایران به شانگهای در کنار تقویت قدرت ایران در نظام بین‌الملل موجب تقویت نفوذ سازمان در مسائل مهم بین‌المللی می‌شود و قطعا این رویداد منجر به تقویت نظم جدید در منازعه با نظم تک‌قطبی به رهبری آمریکا خواهد شد.

از سوی دیگر بهروز محبی نجم‌آبادی، نماینده سبزوار نیز تبدیل عضویت ایران در سازمان همکاری‌ها‌ی شانگهای و واردات سیل‌آسای واکسن را دو حرکتی دانست که منجر به ناک‌اوت به گفته او جریان نئولیبرال توسط دولت مردمی رئیسی شد.

‌همچنین سلمان اسحاقی، نماینده قائنات نیز عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای را یک رویداد بزرگ تاریخی دانست که می‌تواند اقتصاد خراسان جنوبی، رضوی و سیستان و بلوچستان را متحول و شکوفا کند.

در این میان محمد صفایی، نماینده گناباد نیز گفت: اتصال کشورهای آسیای مرکزی به بندر چابهار، مهم‌ترین محور اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آسیا خواهد بود که دولت باید با فوریت و با جذب سرمایه خارجی این محور حیاتی را احداث کند.

همچنین محمد‌حسن آصفری، نماینده اراک نیز در توییتی نوشت: جمعه تاریخی دوشنبه، پایتخت تاجیکستان، قفلی بود بر دهان کسانی که می‌گفتند کدخدا آمریکاست و اقتصاد کشور را با دنیا تعطیل کرده بودند. شانگهای‬ تازه آغاز راه است. ‬‬‬‬

از سوی دیگر اقبال شاکری، نماینده تهران نیز توییت زد: عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای در کنار چین، روسیه و هند اولین گام برای بی‌تاثیر شدن تحریم‌ها است. دیپلماسی فعال، صرفا در ارتباط با چند کشور غربی نیست! باید برای ارتباط با تمام کشورها برنامه داشته باشیم.

مالک شریعتی، نماینده تهران نیز این دستاورد مهم را پایان «غرب‌گرایی محض و تکیه بر نقطه‌های خیالی» و آغاز سیاست «نگاه به شرق و آسیا محوری» و تقویت «دیپلماسی همسایگی» ایران نامید.

سید‌نظام‌الدین موسوی، نماینده تهران نیز گفت: حالا در کنار روسیه، چین و هند، جمهوری اسلامی ایران ضلع چهارم «مربع قدرت شرق» را شکل می‌دهد. وارد نظم نوینی در قرن ۲۱ شده‌ایم که از منظر اقتصادی و سیاسی، مربع قدرت شرق، اثرگذارترین بازیگر این نظم جدید است.

محسن دهنوی، نماینده تهران نیز با بیان اینکه همکاری با همسایگان و شرکای آسیایی باید رکن دکترین سیاست خارجی دولت سیزدهم باشد، گفت: اقتصاد مقاومتی علاوه بر آنکه درون‌زا است، برای شکستن تحریم‌ها با اقتصادهای جهانی نیز تعامل دارد.

از سو‌ی دیگر و به گزارش خبرگزاری تسنیم، زهره الهیان، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز گفت: عضویت ایران در سازمان شانگهای در راستای خنثی‌سازی تحریم‌هاست.

به گفته الهیان روابط چند‌جانبه و تعاملات اقتصادی ایران با کشورهای مهمی مثل چین، روسیه، قزاقستان و سایر کشورهای عضو این سازمان می‌تواند کمکی به رشد اقتصادی و برون‌رفت از فضای تحریم و خنثی‌سازی تحریم‌ها باشد.