به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: «اما دیداری که احتمالا بغداد در انتظار آن بود، در برابر دوربین‌ها برگزار نشد و هیچ اطلاعاتی درباره آن منتشر نشد، منظور از این دیدار، نشست بین مسوولان ایران و عربستان است.»

فواد حسین، وزیر خارجه عراق در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست بغداد گفت که دیدار‌های ایرانی-سعودی ادامه می‌یابد . وی، اما به سوالی درباره اینکه آیا نشست بغداد شاهد چنین دیدار‌هایی بوده یا نه، پاسخ نداد. صر‌ف‌نظر از اینکه دیدار‌های مذکور ادامه داشته یا به اتمام رسیده باشد، مشخص است که سعودی‌ها نسبت به تکمیل این روند در عراق، رضایت ندارند، چرا که ریاض در مناسبت‌های مختلف از زبان منابع دیپلماتیک خود نقل کرده که عراق مکان مناسبی برای برگزاری اینگونه دیدار‌ها نیست. چه بسا مسقط گزینه بهتری برای سعودی‌ها باشد، اما ایران از زبان وزیر خارجه خود، امیرعبداللهیان، به عنوان وزیر خارجه دولت جدید رئیسی، پیامی برخلاف پیش‌بینی‌ها را به نشست عراق رساند. وزیر خارجه ایران نرمشی در تعامل خود با هیات‌های حاضر در نشست نشان نداد و این امر به خوبی در اصرار وی برای ایستادن در صف اول به همراه سران دولت‌ها در هنگام گرفتن عکس، در حالی که جای او صف دوم بود، نمایان شد.امیرعبداللهیان اصولگراست و انتخاب او توسط رئیسی به عنوان وزیر خارجه، پیامی است با این مفاد که دیپلماسی جدید تهران متکی بر سلاح بازدارندگی آن است...شاید همین امر اشاره‌ای باشد برای بستن باب مذاکره ایران با عربستان و پایان دادن به گفت‌وگو‌ها بین دو کشور، که در بغداد و مسقط برگزار شد. پیام سختگیرانه‌ای که عبداللهیان به نشست بغداد منتقل کرد، چه از طریق سخنرانی او یا نقض پروتکل‌ها، ضرورتا به معنای آن نیست که ایران تمایلی به ادامه مذاکرات با عربستان ندارد، به این دلیل که براساس یک خوانش دیگر از تفکر دولت جدید ایران، زمانی که این کشور سقف چالش‌های خود را بالا می‌برد، عملا یک در مخفی  را برای مذاکره باز کرده است. به هر حال، مذاکره سعودی و ایران نه تنها خواست عراق، بلکه خواست دولت‌های منطقه و به ویژه دولت‌های حاشیه خلیج فارس است، همان‌طور که این گفت‌وگو برای ایران و عربستان نیز ضروری است.

نخست وزیر اسرائیل که به واشنگتن رفته و با رئیس‌جمهور آمریکا دیدار کرد، از نقشه‌ای برای بازدارندگی ایران و جلوگیری از دستیابی آن به سلاح هسته‌ای پرده برداشت. (هرچند مقامات ایران بارها اعلام کرده‌اند که قصد ساخت یا تولید سلاح هسته‌ای ندارند و حتی مقام معظم رهبری تولید آن را حرام اعلام کرده است.) احتمالا اسرائیل به اقدام محدودی دست می‌زند تا تلاش‌های ایران برای ساخت سلاح هسته ای- که طبق پیش بینی تل آویو، دو ماه با آن فاصله دارد- را معطل کند.

زلزله خروج آمریکا از افغانستان و سیطره طالبان بر این کشور، نمی‌تواند از محاسبات سیاسی ایران دور باشد، چرا که تهران به خوبی می‌داند افغانستان طالبان به کلی با افغانستانی که توسط ایالات متحده در کابل اداره می‌شد، متفاوت است.

تمام این موارد این باور را تقویت می‌کند که تهران امروز تمایل زیادی برای مذاکره با عربستان و حل برخی اختلافاتی دارد که می‌تواند انعکاس مثبتی بر عراق و منطقه داشته باشد، اما این مساله منوط به  آن است که تهران به چه وعده‌ها یا غنیمت‌هایی نظیر رفع تحریم‌های اقتصادی آمریکا به صورت کلی یا جزئی، دست یابد. حال سوال آن است که آیا ممکن است آتش بس سعودی و ایران بر واقعیت عراق تاثیر داشته باشد؟ پاسخ مثبت است، اما این موضوع، تغییرات زیادی برای مردم عراق در پی نخواهد داشت، چرا که عراق امروز مشکلاتی در داخل خود دارد که هر  گونه ابزار هم نمی‌تواند  به رفع مشکلات جاری آن کمک کند.