واکنش‌ها به تصاویر زندان اوین

او افزود: «بسیاری از تصاویر پخش شده مونتاژ است و اصلا ربطی به زندان ندارد. برخی از جاهای دیگر اینها را گرفته‌اند- نمی‌گویم همه‌اش- و اصلا ربطی به قوه‌ قضائیه ندارد.» معاون اول قوه قضائیه تصریح کرد: «رئیس قوه قضائیه تاکید دارد و دیروز هم گفت که قوه قضائیه مصمم است اگر در داخل زندان توسط هر کسی اعم از کارمند و قاضی و مسوول و... تخلفی از مقررات نسبت به متهم و محکوم صورت گرفته باشد صددرصد قوه قضائیه برخورد خواهد کرد.»

معاون اول قوه قضائیه روز دوم شهریور ماه نیز درباره این ماجرا با بیان اینکه هنوز قضیه خیلی روشن نیست گفته بود که موضوع در حال بررسی است.  در روزهای اخیر تصاویری از دوربین‌های مداربسته امنیتی زندان اوین منتشر شده که حاوی تصاویری از برخورد میان زندانیان و برخورد برخی ماموران با زندانیان است. به دنبال انتشار این فیلم‌ها در فضای مجازی، گروهی از هک شدن این دوربین‌ها خبر دادند. پس از آن بود که محمد‌مهدی حاج‌محمدی، رئیس سازمان زندان‌ها با انتشار توییتی با پذیرش مسوولیت رفتارهای غیرقابل قبول در زندان اوین، عذرخواهی کرد.

در ادامه ماجرا، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس به کمیسیون اصل ۹۰ ماموریت داد با هماهنگی دادستان کل، ماجرای فیلم‌های منتشر شده از زندان اوین را بررسی کند و از همین رو قرار شد تا هیاتی از کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی برای بررسی ماجرا راهی زندان اوین شوند.

   فیلم‌سازی صهیونیست‌ها

 روز گذشته نیز نایب‌رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در واکنش به تصاویر اخیر منتشر شده از زندان اوین گفت: «این ابهام برای من رفع نشده است که چرا در این تصاویر از زندان اوین، افرادی که مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرند، لباس زندانی بر تن ندارند.»

حسن نوروزی در گفت‌وگو با «ایسنا» افزود: «برای من که سابقه حضور در زندان‌های طاغوت و بعث را داشته‌ام سوال است که چگونه امکان این وجود دارد که در جمهوری اسلامی شاهد این برخوردها باشیم؟ نسبت به این تصاویر منتشر شده ابهام دارم، چه دلیلی دارد که زندانی را مورد ضرب و شتم قرار بدهند؟ ممکن است برای مثال یک زندانی دعوا کند و قصد تعرض به دیگری یا زندان‌بان را داشته باشد که در این میان یک تماس فیزیکی جزئی مانند هل دادن رخ بدهد اما ضرب و شتم چرا؟ با چه دلیلی؟!» وی افزود: «در زمان طاغوت اگر شخصی علیه شاه سخن می‌گفت او را شکنجه می‌دادند، اما در جمهوری اسلامی ایران، افرادی به توهین و اظهارات مختلف می‌پردازند و کاری به کار آنها ندارند و با مشکلی روبه‌رو نمی‌شوند، حتی شخصی هم که برای مثال اقدام تروریستی انجام داده باشد، بازداشت می‌شود، محاکمه می‌شود و مجازات خود را تحمل خواهد کرد ولی شکنجه در این میان معنایی ندارد.» نوروزی اضافه کرد: «مثلا ممکن است در شرایطی برق زندان قطع شود و زندانی به دلیل گرما اذیت شود، اما اینکه شکنجه کنند و ضرب و شتم، خیر. این موارد در زندان‌های گوانتانامو و زندان‌های افغانستان و رژیم صهیونیستی انجام می‌شود.»

همچنین به گزارش «برنا»، حسن نوروزی گفت: «فیلم منتشر شده از اوین کار صهیونیست‌هاست، با توجه به شکست‌های آمریکا و اسرائیل در افغانستان و اینکه ارتش اول جهان در مقابل چریک‌های پابرهنه و مظلوم افغانستان شکست خورده است، اینها خواستند ذهن مردم را به واسطه ایران پرت کنند.»

   انتقاد از عدم نظارت در اوین

 در واکنشی دیگر، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر لزوم روشن شدن تمام ابعاد قضیه زندان اوین گفت: «باید مشخص شود چه مدتی پلشتی‌ها در زندان اوین در جریان بوده و چرا نظارت صورت نگرفته است.» محمود عباس‌زاده مشکینی در گفت‌وگو با «ایسنا» درباره ورود این کمیسیون به موضوع تصاویر منتشر شده از زندان اوین گفت: «این موضوع در حال بررسی در کمیسیون اصل نود است. ما نیز حساسیت داشته و معتقدیم که باید تمام ابعاد قضیه روشن شود.»

ازسوی دیگر ابراهیم رضایی، عضو کمیسیون اصل نود مجلس در گفت‌وگو با «ایسنا»، گفت: «موضوع اصلی ما رسیدگی سریع به این مساله است، باید اصالت و کم و کیف این فیلم‌ها تایید شود و اگر تایید شد باید با فرد یا افرادی که با بدرفتاری با زندانیان، چنین تخلف یا جرمی را مرتکب شده‌اند شدیدا برخورد شود، ما اجازه نمی‌دهیم که با آبروی نظام و کشور بازی شود.»