مالی در این گفت‌وگو چند بار از اینکه بگوید آمریکا چه اندازه فرصت دارد به توافق بازگردد، خودداری کرد و با گفتن اینکه «اگر درصد بگویم خیلی کمکی بهتان نکرده‌ام»، گفت متغیرهای زیادی درباره آنچه ایرانی‌ها انجام خواهند داد یا نخواهند داد وجود دارد. او در این راستا افزود: ما آماده از سر‌گیری مذاکرات هستیم که اگر فکر نمی‌کردیم (رسیدن به یک توافق) میسر باشد، آماده آن نبودیم.  رابرت مالی درباره اینکه آمریکا و ایران در موافقت بر سر مفاد توافق احتمالی در ماه‌های آینده ناکام بمانند یا نه، گفت که تیم او در حال آماده‌سازی شرایط احتمالی است. یکی این است که واشنگتن و تهران توافق‌هایی به کل مجزا را امضا کنند که کامل است، اما معیارهایی متفاوت با توافق فعلی دارد. دیگری هم یکسری پاسخ‌های تنبیهی و هماهنگ شده با متحدان اروپایی است، اگرچه مالی جزئیات به‌خصوصی درباره‌شان ارائه نکرد.  مالی می‌گوید از نظر او واقعا منطقی است که «احتمال بازگشت به توافق وجود داشته باشد»، چون هم آمریکا و هم ایران، حتی در دولت سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور جدید ایران، گفته‌اند این چیزی است که مطلوبشان است. به گفته مالی، تاخیر ایجاد شده در از سرگیری مذاکرات وین به خاطر بی‌اعتمادی نهادینه‌شده در دوره کارزار «فشار حداکثری» دولت ترامپ و دوره گذار سیاسی فعلی در ایران است.

  بیانیه تروئیکای اروپایی درباره غنی‌سازی هسته‌ای ایران

همزمان با این اظهارات، سه کشور اروپایی در بیانیه‌ای مشترک اقدامات ایران مبنی بر غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم را محکوم کردند. به گزارش «ایسنا»، تروئیکای اروپایی در بیانیه‌ای که در وب‌سایت وزارت خارجه انگلیس منتشر شد، آورده‌اند: ما دولت‌های فرانسه، آلمان و انگلیس با نگرانی عمیق گزارش‌های اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را که تولید اورانیوم فلزی با غنای ۶۰ درصد توسط ایران برای نخستین بار و افزایش چشم‌گیر ظرفیت تولید اورانیوم تا سقف ۶۰ درصد را تایید می‌کردند دریافت کردیم.

تروئیکای اروپایی با تاکید بر ادعای «تخطی‌های جدی ایران» نوشتند: نگرانی ما نیز با این حقیقت که ایران دسترسی آژانس اتمی را با خروج از توافق نظارتی برجام و توقف اجرای پروتکل الحاقی محدود ساخته بیشتر شده است. در این بیانیه آمده است که اقدامات ایران با توجه به توقف دو ماهه‌ مذاکرات وین بیشتر «دردسرساز» است و ممانعت ایران از بازگشت به مذاکرات «بازگشت به برجام را پیچیده‌تر» شده است‌.  در انتهای بیانیه تروئیکای اروپایی آمده است: ایران باید فعالیت‌های مغایر با برجام را بدون تاخیر متوقف کند. ما از ایران می‌خواهیم در اسرع وقت با ذهنیت به نتیجه‌ رساندن سریع و موفق گفت‌وگوها به مذاکرات بازگردد. ما بارها تاکید کرده‌ایم که زمان به نفع هیچ کسی نیست. این بیانیه در حالی از سوی تروئیکای اروپایی منتشر می‌شود که پیش‌تر نخست وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شده بود ایران در پیشرفته‌ترین وضعیت غنی‌سازی خود قرار دارد اما تل آویو برای مواجهه با آن برنامه دارد.

از سوی دیگر، روسای جمهور روسیه و فرانسه به رایزنی درباره شرایط پیرامون توافق هسته‌ای ایران پرداختند. کاخ کرملین روز پنج‌شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد ولادیمیر پوتین و امانوئل مکرون به گفت‌وگو درباره شرایط پیرامون توافق هسته‌ای ایران پرداختند. آنها درباره تداوم گفت‌وگوها جهت بازگشت به پایبندی به برنامه جامع اقدام مشترک که عاملی حیاتی در مسیر عدم اشاعه هسته‌ای محسوب می‌شود، صحبت کردند.