قطعنامه شورای حکام آژانس علیه ایران صادر شد

«ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه از تصمیم سه کشور اروپایی فرانسه، انگلیس و آلمان (E۳) برای صدور قطعنامه‌ای علیه تصمیم اخیر ایران مبنی بر کاهش تعهدات خود در چارچوب پروتکل الحاقی خبر داد.

بر اساس این گزارش، وزیر خارجه فرانسه که این سخنان را در جریان استماع پارلمان این کشور مطرح می‌کرد، گفت: تنش‌های هسته‌ای طی روزهای اخیر ما را بر آن داشته تا به سمت اعتراض در چارچوب شورای حکام آژانس پیش رفته و از این تصمیم (ایران) ابراز تأسف کنیم.

لازم به ذکر است سه کشور اروپایی عضو برجام در نشست روز گذشته شورای حکام از اقدام خود در خصوص آماده سازی پیش‌نویس قطعنامه‌ای در میان اعضای این شورا خبر دادند که در آن نگرانی شدید خود را نسبت به آنچه کاهش شفافیت از سوی ایران خوانده شده اعلام کرده و همچنین از ایران خواسته شده رو به عقب بازگشته و از اجرای تصمیم خود دست بردارد.

این در حالیست که حجت الاسلام حسن روحانی روز سه شنبه در گفتگو با «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه، با تاکید بر اینکه از دست رفتن فرصت‌ها برای حفظ و احیا برجام می‌تواند شرایط را سخت‌تر کند، افزود: کاهش مرحله‌ای تعهدات از سوی ایران به دلیل خروج آمریکا از برجام و ناتوانی سه کشور اروپایی از عمل به تعهدات برجامی بوده که پس از تحقق تعهدات طرف‌های مقابل، فوراً قابل بازگشت است.

وی لغو اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی از سوی ایران را در چارچوب قانون مصوب مجلس دانست و افزود: همکاری ما با آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنان ادامه دارد و ما هیچ گاه از برجام خارج نشده ایم. ‌

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.