جزئیات بدعهدی روس‌ها

وی همچنین با اشاره به خرید ۶۰ میلیون د‌ز واکسن از روسیه گفت: مذاکرات و عقد قرارداد با روسیه انجام شد، قرار بود در ابتدا ۲ میلیون د‌ز واکسن به ما بدهند و پس ‌از آن ۶۰ میلیون واکسن را تامین کنند اما‌ تنها ۹۲۰ هزار د‌ز از روسیه دریافتی داشتیم و کماکان در انتظار هستیم.  جهانپور خاطرنشان کرد: برخی ادعا می‌کردند که می‌توانند از روسیه واکسن وارد کنند و قرارداد محقق نشده مهم‌ترین سند برای این افراد است.  به گفته این مسوول روسیه با مشکلاتی همچون کندی روند تولید، مسائل داخلی و مصرف بالا روبه‌رو شده و توان ارسال واکسن طی ماه‌های اخیر و آینده‌ را ندارد. برخی از کشورها مانند ما برای خرید واکسن با روسیه قرارداد بسته‌اند اما کماکان در انتظار واکسن اسپوتنیک هستند. با توجه به روند ارسال کند روسیه ما از منابع دیگر همچون تولید داخلی و واردات از سایر کشورها استفاده می‌کنیم.

  رتبه اول واکسن وارداتی

همچنین جهانپور در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در پاسخ به این پرسش که تاکنون عمده واکسن‌های وارداتی از کدام کشورها بوده است، گفت: عمده واکسن‌های وارداتی از کشورهای چین، بعد از آن از ژاپن، کره‌جنوبی و ایتالیا بوده که به نوعی مربوط به اتحادیه سبد کواکس بوده که واردات داشته‌ایم؛ بعد از آن از کشورهای روسیه و هند نیز تعداد محدودی وارد شده و واکسیناسیون با این واکسن‌ها شکل گرفته و متاسفانه استمرار پیدا نکرده است.  سخنگوی سازمان غذا و دارو اظهار کرد: در حال حاضر رتبه اول واردات واکسن را از چین داریم، بعد از آن از کواکس و رتبه سوم واکسن مربوط به واکسن برکت است که این روند تغییر خواهد کرد و سهم واکسن‌های داخلی در سبد واکسیناسیون عمومی افزوده خواهد شد.

  تزریق واکسن در کشور به ۱۸ میلیون دز رسید

از سوی دیگر به گزارش «ایسنا»، براساس اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، تاکنون ۱۴ میلیون و ۴۴۵ هزار و ۶۴۲ نفر دز اول واکسن کرونا و سه میلیون و ۶۱۰ هزار و ۷۷۵ نفر نیز دز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۸ میلیون و ۵۶ هزار و ۴۱۷ دز رسید.  در خبری دیگر به گزارش «ایسنا»‌ کریم همتی رئیس جمعیت هلال احمر گفت: سیزدهمین محموله واکسن کرونا، تهیه شده توسط جمعیت هلال احمر روز پنج‌شنبه، در فرودگاه امام خمینی‌(ره) به وزارت بهداشت تحویل داده شد. وی افزود: در این مرحله یک میلیون و ۱۱۰ هزار دز واکسن به کشور وارد شد.