وی افزود: جناب آقای رئیسی رئیس‌جمهور هم در سخنان روز تحلیف و تنفیذ و هم در نخستین کنفرانس مطبوعاتی به صراحت اشاره کردند که درباره رفع تحریم‌های ظالمانه از سر ملت ایران لحظه‌ای تردید ندارند.البته همه اینها در چارچوب منافع عالیه مردم با رعایت تمامی جزئیات و دستورالعمل‌های نهادهای بالادستی صورت خواهد گرفت. این دیپلمات ارشد ایرانی گفت: باید منتظر باشیم که دولت مستقر شود و وزرا تعیین شوند و حتما این مسیر ادامه می‌یابد. وی بیان کرد: آنچه می‌توانم به طرف‌های خودمان در وین به روشنی بگویم این است که واشنگتن باید بداند که نمی‌تواند با ذهنیت ترامپ نتیجه‌ای غیر از آ‌نچه در چند سال گذشته مقاومت حداکثری مردم ایران اتفاق افتاد، به دست بیاورد. هم رویکرد واشنگتن باید تغییر کند و هم اینکه به حقایق روی زمین بیش از پیش توجه کند.خطیب‌زاده ادامه داد: قطعا سیاست یکسان نتیجه متفاوتی برای واشنگتن در پی ندارد. اگر می‌دانند- و می‌دانیم که می‌دانند- که فشار حداکثری شکست خورده و اگر می‌دانند- و می‌دانیم که می‌دانند- برای جمهوری اسلامی ایران هیچ چیزی فراتر از برجام قابل قبول نیست و هیچ چیزی کمتر از برجام در رفع تحریم‌ها برای دولت و نظام قابل قبول نیست، لذا باید با یک رویکرد واقع‌نگرانه به وین برگردند تا ان‌شاءالله در کوتاه‌ترین زمان بتوانیم به نتیجه برسیم. سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: قطعا اگر به راه‌حلی برسیم که آمریکا بتواند به تعهداتش ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ برگردد، جمهوری اسلامی ایران نیز اقدامات جبرانی خود را متوقف می‌کند و به عقب برمی‌گردد.

  امنیت خلیج فارس خط قرمز ایران

خطیب‌زاده در ادامه در پاسخ به سوالی درباره طرح ادعاهایی از سوی برخی مقامات اروپایی و انگلیس در پی واقعه کشتی در دریای عمان و ابراز نگرانی وزیر خارجه انگلیس درباره امنیت در خلیج فارس یادآور شد: این اظهارات وزیر خارجه انگلیس بر ضد ملت ایران، اظهارات جدیدی نیست و یک حلقه از زنجیره‌ای از اظهارات غیرمسوولانه از سوی مقامات این کشور در سال‌های گذشته است.

وی گفت: وزیر خارجه انگلیس و من یک نقطه مشترک داریم. جمهوری اسلامی ایران نیز نگران امنیت کشتی‌های تجاری در آب‌های بین‌المللی است و این دقیقا همان نقض آشکاری است که انگلیس در قبال نفتکش ایران (گریس یک) در آب‌های بین‌المللی انجام داد و این اقدام راهزنانه به خاطر اینکه هیچ مبنای قانونی و حقوقی نداشت، به جایی نرسید و مجبور به آزادسازی شدند. سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: البته این تنها مورد اقدامات انگلیس در آبراه‌های بین‌المللی و نقض امنیت و آزادی کشتیرانی نبوده است. توصیه جدی من به دولت انگلیس توجه به مسوولیت‌ها و وظایف خودش است.وی تصریح کرد: امنیت خلیج فارس خط قرمز برای جمهوری اسلامی ایران است و همه تلاش خود را کردیم که این آبراه از ناامنی‌هایی که کشورهایی مثل انگلیس درست می‌کنند، در امان باشد. خطیب‌زاده ادامه داد: اینکه انگلیس در کنار رژیم یاغی و بدنام و تروریست اسرائیل قرار گرفته است متاسفانه جایگاه این کشور را در نظام بین‌الملل نشان می‌دهد. هر چقدر اظهارات مسوولانه‌تری از مقامات انگلیس ببینیم قطعا برای منطقه هم بهتر خواهد بود.وی به خانواده دو قربانی این حمله از انگلیس و رومانی تسلیت  گفت و ضمن ابراز همدردی با آنها تاکید کرد: این‌گونه سناریوسازی‌های رژیم صهیونیستی با همراهی برخی از این کشورها حاکی از همان خوی ضد حقوق بین‌الملل است و باید آن را اصلاح کنند.

  نگرانی عمیق از تحولات افغانستان

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تحولات افغانستان و گسترش نفوذ طالبان و ورود تعدادی از اتباع افغانستانی به ایران نیز بیان کرد: ایران عمیقا نگران تحولات در افغانستان است. جمهوری اسلامی ایران همواره امنیت افغانستان را امنیت خودش دانسته و از تمامی امکانات و ظرفیت‌های خودش استفاده کرده که در سطح دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی به صلح و ثبات و آرامش افغانستان کمک کند. در همین چارچوب ابتکار صلح تهران را آمادگی داشته و داریم که پیگیری کنیم تا در گفت‌وگوهای بین‌الافغانی اصیل یک دولت فراگیر و به شمول همه گروه‌هایی که امروز در افغانستان وجود دارند تشکیل شود.وی یادآور شد: کشورهای همسایه افغانستان هم برای اینکه مساعی خودشان را هماهنگ کنند، برای اینکه این موضوع انسانی آوارگان ناشی از جنگ را مدیریت کنند، برای اینکه اجازه ندهند که جغرافیای افغانستان مورد سوءاستفاده گروه‌های افراطی قرار بگیرد و برای اینکه به پایان این جنگ، خونریزی و برادرکشی کمک کنند ضرورت دارد با هم گفت‌وگوهای منظم‌تر و ساختارمندی داشته باشند که جمهوری اسلامی ایران اعلام آمادگی می‌کند برای اینکه میزبان مقامات عالی‌رتبه و مقامات کشورهای همسایه درباره موضوع افغانستان باشد.خطیب‌زاده بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران در چهار دهه گذشته میزبان میلیون‌ها برادر و خواهر افغانستانی خودش بوده و هیچ‌وقت جز نگاه خویشاوندی به مردم افغانستان نداشته است و این نگاه انسانی همواره وجود داشته و ان‌شاءالله ادامه خواهد داشت.

  واکنش به اظهارات مداخله‌جویانه بورل

خطیب‌زاده درباره اظهارات «جوزپ بورل» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و همچنین بیانیه گروه هفت، بیانیه این گروه علیه جمهوری اسلامی ایران را نیز محکوم کرد و گفت: این اظهارات غیرمسوولانه و جانبدارانه مردود است و جای تعجب دارد بعد از اینکه آن بیانیه صادر شد و ایران به اشد وجه این بیانیه را محکوم کرد، این اظهارات جانبدارانه و غیرمسوولانه را از ایشان دریافت کردیم.

وی ادامه داد: نه تنها این اظهارات مردود است، بلکه هیچ کمکی هم به صلح و ثبات این آبراه بین‌المللی و خلیج همیشه فارس نمی‌کند. همه باید توجه داشته باشند در حالی که ماه‌ها است درباره تجاوزات رژیم صهیونیستی، راهزنی‌های این رژیم و تروریسم دولتی این رژیم و خرابکاری که در کشتی‌های تجاری به کرات انجام داده، سکوت کرده‌اند نباید امروز موضعی بگیرند که نشان دهد در تمام اظهاراتشان جانبداری و حمایت بی‌چون و چرا داشتند. چون اعتبار کلام و بیانیه‌هایشان به صفر می‌رسد و نشان می‌دهد که از چه جایگاه جانبدارانه‌ای صحبت می‌کنند.

  سفر وزیر خارجه ژاپن به تهران

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر وزیر خارجه ژاپن به ایران نیز اظهار کرد: این سفر چند ماهی است که در دستورکار است و به محض اینکه جزئیات آن نهایی شود اطلاع‌رسانی خواهد شد.

  بدهی انگلیس به ایران

خطیب‌زاده درباره بدهی انگلیس به ایران نیز که سوال خبرنگاری بود گفت: این بدهی است که بیش از چهار دهه است انگلیس به ایران دارد و یک بدهی قطعی است که محاکم انگلیس نیز تایید کرده‌اند، البته دولت‌های انگلیس تا به امروز متاسفانه به بهانه‌های واهی نه‌تنها بدهی قطعی خود را پرداخت نکردند، بلکه رفتارهایی داشتند که حاکی از عدم صداقت آنها در پرداخت این بدهی‌ها بوده است.سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: شاهدیم هر بار دولت انگلیس به بهانه‌ای این را گروگان موضوع دیگری کرده است و جای تاسف دارد که منطق دولت انگلیس، عدم پرداخت بدهی‌های قطعی خودش است، در حالی که ادعاهای زیادی را درباره رعایت حقوق بین‌الملل دارد، ولی در عمل نشان داد که به هیچ کدام پایبند نیست. ما نه‌تنها این بدهی‌ها را همواره در دستورکار خود داشته‌ایم که از دولت انگلیس بگیریم بلکه اگر دولت انگلیس از پرداخت آن سر باز بزند، این دولت را درباره عدم پرداخت بدهی‌هایش مسوول خواهیم کرد.

  اعزام زائر به عربستان و عراق

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری  مبنی بر اعزام زائر به عربستان نیز بیان کرد: درباره اعزام زوار به عربستان و همچنین کشور عراق گفت‌وگوها در سطوح مختلفی توسط بخش‌های مختلف انجام شده است. سازمان حج به خاطر موضوع کرونا به تنهایی نمی‌توانسته این کار را جلو ببرد و دوستان زحمات زیادی کشیدند. اما شرایط خاص و ویژه است. در هر دو مورد وزارت خارجه تلاش خود را کرده که بتواند زمینه‌های لازم را فراهم بیاورد.