وضعیت در استان مازندران نیز به دلیل انتشارگسترده سویه دلتا بحرانی است تا آنجا که محمدعلی محسنی‌بندپی، عضو مجمع نمایندگان استان مازندران از وزیر کشور خواسته تا جلوی ورود مردم به استان‌های شمالی را بگیرد و اجازه برگزاری هرگونه مراسمی حتی در فضای باز را ندهد؛ چون وضعیت استان مازندران سرخ است. به گفته وی، استان مازندران به نسبت جمعیتش دارای بیشترین مبتلایان به کرونا است و تمام بیمارستان‌ها و بخش‌های اورژانس پرشده از چند روز گذشته در تلاش هستند تا بخش‌های غیرکرونایی برای بیماران کرونایی خالی شود. این درخواست درشرایطی صورت گرفته است که سواحل مازندران با ورود مسافران به این استان و به‌دلیل ازدحام مردم در ساحل به یکی از کانون‌های پرخطر انتقال ویروس در موج پنجم مازندران تبدیل شده است. در کنار مازندران وضعیت دراستان گلستان هم وخیم گزارش شده است. در همین راستا، عبدالرضا فاضل، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گلستان روزگذشته اعلام کرد که وضعیت هر ۱۴ شهرستان این استان شمالی قرمز و در برخی نقاط نیز فوق قرمز است.

درتهران نیز براساس گزارش‌های میدانی هیچ تخت خالی برای بیماران کرونایی وجود ندارد و سامانه ۶۰۷۰ که برای پیدا کردن تخت خالی در این استان راه‌اندازی شده بود، عملا پاسخگوی تعداد بی‌شمار مبتلایان به کرونا دلتا نیست. بر اساس گزارش‌ها، اکثر بیماران کرونایی به مراکزترریق سرپایی رمدسیویر روی آورده‌اند و با هزینه‌های گزاف درحال درمان خود و خانواده خود هستند.

 شهرهای قرمز

از امروز نیز مطابق اعلام وزارت بهداشت، شهرهای بناب، تبریز، جلفا، شبستر، هشترود (آذربایجان شرقی)، تکاب، سردشت، شوط، مهاباد (آذربایجان غربی)، پارس‌آباد (اردبیل)، خوانسار، فریدون‌شهر، مبارکه، چادگان (اصفهان)، اشتهارد (البرز)، دهلران (ایلام)، فردوس (خراسان جنوبی)، تربت جام (خراسان رضوی)، مانه و سملقان (خراسان شمالی)، آبادان، اهواز، خرمشهر، دشت آزادگان، شادگان، شوش (خوزستان)، مهدی‌شهر (سمنان)، اوز، خرامه، زرقان، فیروزآباد، قیر و کارزین، ممسنی، نی‌ریز (فارس)، ازنا، دورود، چگنی (لرستان)، سوادکوه شمالی، عباس‌آباد، نکا، کلاردشت، گلوگاه (مازندران)، آشتیان، تفرش، شازند (مرکزی)، بهار، تویسرکان، رزن (همدان)، اردل، کیار (چهارمحال و بختیاری)، مریوان (کردستان)، کوهبنان (کرمان)، هرسین، پاوه، کرمانشاه (کرمانشاه)، دنا، لنده، گچساران (کهگیلویه و بویر احمد)، گمیشان (گلستان)، فومن، لنگرود، ماسال (گیلان) و بهاباد (یزد) قرمز خواهند شد.

  مرگ ۵۶۲ نفر در دو روز

درهمین حال براساس آخرین گزارش وزارت بهداشت طی ۲۴ساعت گذشته، بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۴هزار و ۷۱۵بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شدند که ازاین تعداد، ۲هزار و ۸۵۶ نفر از آنها بستری شدند. همچنین دراین بازه زمانی، ۲۷۰ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۹۰هزار و ۳۴۴نفر رسید. به گزارش «ایسنا» ۵ هزار و ۳۸۴نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ هم در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

روز پنج‌شنبه هم ۲۹۲ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست داده‌اند و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۴هزار و ۴۳۳بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شدند که سه‌هزار و ۵۰۶نفر از آنها بستری شدند. البته افرادی که تست نداده یا با تست منفی کاذب روبه روشده‌اند و به‌دلیل علائم کرونا در منازل بستری هستند. در این آمار محسوب نشده‌اند. درواقع بررسی آماری نشان می‌دهد در یک هفته اخیر به‌طور میانگین هر روز ۲۸هزار و ۹۰۵نفر در کشور به کرونا مبتلا شده‌اند.

  آغازواکسیناسیون گروه‌های شغلی با  «پاستوکوواک»

درکنار سیل ویرانگر کرونا درشهرهای مختلف کشور، روند واکسیناسیون نیز با ورود واکسن‌های خارجی سرعت بیشتری گرفته است. درهمین راستا به گزارش «ایسنا» تزریق واکسن کرونا برای خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای از صبح پنج‌شنبه (۷ مرداد) در تهران آغاز شد. برخی گروه‌های شغلی از جمله خبرنگاران، معلمان، کارمندان بانک‌ها، قضات و کارمندان دادگاه‌های سراسر کشور، رانندگان تاکسی و همچنین زندانیان در اولویت سوم سند ملی واکسیناسیون کرونا قرار گرفته‌اند. در این مرحله، نخستین خبرنگارانی که به مرکز اورژانس غرب کشور مراجعه کرده بودند، واکسن «پاستوکوواک» را دریافت کردند. همچنین کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت و سخنگوی سازمان غذا و دارو از آغاز واکسیناسیون برخی گروه‌های شغلی پرخطر و همچنین بیماران دیابتی در کشور علیه کرونا خبر داد. به گزارش «ایسنا» وی درباره وضعیت تولید واکسن پاستوکووک نیز گفت: واکسن پاستووکوواک بیش از ۱۲۰ هزار دز را هفته گذشته به وزارت بهداشت تحویل دادند که در شبکه بهداشتی توزیع شده است و این روزها تزریق می‌شود.

  واکسیناسیون کرونا در اوین

درهمین حال به گزارش «ایسنا» محمدمهدی حاج‌محمدی، رئیس سازمان زندان‌ها از اجرای واکسیناسیون کرونا در زندان اوین خبر داد. علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت نیز درگفت‌وگو با «ایلنا» گفت: ظرف یک هفته تا ۱۰ روز کل زندان‌های کشور را برای نوبت اول می‌توان با ظرفیتی که وجود دارد، واکسینه کرد.

  وضعیت تامین واکسن کرونا

درهمین ارتباط سعید نمکی، وزیر بهداشت روز پنج‌شنبه با اشاره به آغاز واکسیناسیون گروه‌های شغلی پرخطر مانند خبرنگاران، معلمان و...گفت: همکاران ما در فشار سنگینی هستند، پروتکل‌ها هم که اصلا رعایت نمی‌شود. جاده و رستوران‌ها باز، شهر شلوغ و رفت‌وآمدهای بی‌رویه وجود دارد و به‌دلیل این عدم رعایت‌ها هر روز فشار بر همکاران ما بیشتر می‌شود. به گزارش «ایسنا» نمکی درباره وضعیت تامین واکسن کرونا اعم واکسن داخلی و خارجی ادامه داد: ما محموله‌های جدید خوبی را در راه داریم. نگرانی از بابت تامین واکسن نداریم و به همین دلیل داریم گروه‌های هدف را افزایش می‌دهیم و در هفته آینده شاهد گسترش تعداد گروه‌های هدف در مشاغل مختلف و در موارد ریسک پذیر خواهیم بود.

  ورود واکسن‌های روسی و آسترازنکا

درهمین ارتباط دومین محموله از واکسن آسترازنکا اهدایی از طرف ژاپن به ایران روزگذشته (جمعه) وارد کشور شد. در عین حال روز پنج‌شنبه هم دهمین محموله واکسن روسی وارد کشور شد.

به گزارش «ایسنا» این محموله بیش از یک میلیون دز است که با هماهنگی وزارت خارجه وارد فرودگاه امام خمینی (ره) و تحویل نمایندگان وزارت بهداشت شده است.

همچنین روز گذشته هفتم مرداد ماه نیز دهمین محموله واکسن روسی کرونا، «اسپوتنیک وی» به حجم ۱۰۰ هزار دز وارد فرودگاه امام خمینی (ره) شد.

مجموع واکسن‌های تزریق شده

  امابنابر اعلام روزگذشته مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، تاکنون ۹ میلیون و ۳۶۶ هزار و ۲۹۰ نفر دز اول واکسن کرونا و ۲میلیون و ۶۵۲هزار و ۳۵۸ نفر نیز دز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۱۲میلیون و ۱۸هزار و ۶۴۸ دز رسید.

  ادامه ممنوعیت سفر به شهرهای قرمز و نارنجی

همزمان سردار سید تیمور حسینی، جانشین پلیس راهور ناجا در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس درباره محدودیت‌های کرونایی اظهار کرد: بنابر مصوبات ابلاغی ستاد مقابله با کرونا همچنان ممنوعیت سفر به شهر‌های قرمز و نارنجی پابرجاست.

 جانشین پلیس راهور ناجا تصریح کرد: تردد «از» و «به» شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع است و جریمه یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی برای رانندگان متخلف ثبت خواهد شد.