به گزارش پایگاه خبری «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: الکاظمی در سفر خود به آمریکا گفت‌وگو‌هایی با مسوولان عالی‌رتبه سیاسی، نظامی و امنیتی دارد که فراتر از حضور نظامی آمریکا در خاک عراق است. به گفته منابع سیاسی آگاه، در صورتی که بایدن موافقت کند، الکاظمی دو پرونده ایران و حشد الشعبی را نیز روی میز مذاکره با ایالات متحده قرار می‌دهد.

یک دیپلمات عراقی که سابقه فعالیت در ایالات متحده را دارد می‌گوید که واشنگتن شرایط حساس نخست وزیر عراق و حجم مشکلاتی که در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی و امنیتی با آن مواجه است را می‌داند؛ همان‌طور که از فشار‌هایی که از سوی ایران و جبهه وابسته به آن متحمل می‌شود، آگاه است. وی احتمال می‌دهد درباره بررسی دو پرونده ایران و حشد الشعبی، کمک‌هایی که ایالات متحده می‌تواند به دولت عراق برای تقویت خود در برابر این فشار‌ها کند، مطرح شود. پیشنهادهای آمریکا در این باره می‌تواند مربوط به کمک‌های مالی برای بهبود اوضاع خدمات عمومی باشد که الکاظمی به خاطر آن فشار‌های زیادی را از سوی مردم تحمل می‌کند. ایالات‌‌متحده می‌تواند پیشنهاد سرمایه‌گذاری برای آبادی مناطق ویران شده توسط داعش را به نخست وزیر عراق بدهد.

این در حالی است که وزیر خارجه عراق نیز تاکید کرده است برای مقابله با داعش به کمک ائتلاف بین‌المللی به رهبری ایالات متحده نیاز دارد.

چنین درخواستی می‌تواند مقدمه‌ای باشد برای مذاکرات راهبردی آمریکا و عراق درباره اشکال حفظ حضور طولانی مدت آمریکا در عراق و نادیده گرفتن درخواست مربوط به پایان حضور نظامی آمریکا در این کشور عربی.

ممکن است ایالات متحده و عراق تا پایان سال جاری عملیات حرکت به سمت آموزش نظامی نیرو‌های عراقی توسط آمریکا را ادامه دهند. در حال حاضر، حدود ۲۵۰۰ نظامی آمریکا در عراق حاضرند که تمرکز آنها روی مبارزه با داعش است و همان‌طور که گذشت، ایالات متحده بر آموزش نیرو‌های نظامی عراقی متمرکز است.

اما بیانیه احتمالی پس از دیدار بین جو بایدن و الکاظمی، در زمانی که از نظر سیاسی برای عراق بسیار حساس است، صادر می‌شود، چرا که نخست وزیر عراق با فشار شدیدی از سوی احزاب متحد ایران و گروه‌های پارلمانی مواجه است.

به گفته یک مسوول آمریکایی در وزارت دفاع، «نکته بسیار مهمی که خواهیم شنید، آن است که دولت بایدن مایل به ماندن در عراق است، چرا که دولت عراق خود از ما خواسته در این کشور حضور داشته باشیم، ماموریت ما تغییر نمی‌کند و ما به دنبال بررسی چگونگی حمایت از نیرو‌های امنیتی در عراق برای شکست داعش هستیم».  در این میان، یک هیات عراقی روز پنج‌شنبه در واشنگتن گفت‌وگو‌هایی درباره حضور نظامی آمریکا در عراق، کمی قبل از نشست بین بایدن و الکاظمی انجام داد.

براساس گزارش‌ها، یک مسوول مسائل خارجی در وزارت دفاع آمریکا از هیاتی به ریاست مشاور امنیت ملی عراق، قاسم الاعرجی، استقبال کرده و همکاری نظامی طولانی مدت میان دو کشور را مورد بررسی قرار داده‌اند. وزیر دفاع آمریکا، لوید اوستن نیز به این مذاکرات پیوست تا بار دیگر بر ادامه پایبندی آمریکا به مبارزه با داعش در عراق تاکید کند.

پس از آنکه منافع آمریکا در عراق با حدود ۵۰ حمله موشکی از سوی شبه نظامیان هدف گرفته شد، اوستن کمک ایالات متحده و ائتلاف، به ارتش عراق، برای برقراری امنیت در این کشور را ضروری دانست.  در هفته گذشته، الکاظمی در دیدار با یک هیات آمریکایی به ریاست مک گورک در بغداد، موضوع عقب‌نشینی نیرو‌های آمریکایی از عراق را مورد بررسی قرار داد، اما جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید تاکید کرده که دولت عراق مایل است ایالات متحده و ائتلاف، به آموزش ارتش این کشور و ارائه کمک‌های لجستیکی و تبادل اطلاعات ادامه دهند.