وعده دولت برای حل مشکل خوزستان

روحانی با اشاره به کم‌آبی درخوزستان‌ ‌گفت: اگر امسال نیز مثل سال‌های پیش بود، امروز مشکلی در خوزستان نداشتیم. اینکه الان مشکل داریم به خاطر این است که آب سدها را نمی‌توانیم به اندازه کافی رهاسازی کنیم. نه اینکه نشود رهاسازی کرد؛ بلکه اکنون هر چه نیاز مردم خوزستان باشد می‌توان رهاسازی کرد اما ممکن است برای پایان شهریور و اوایل مهرماه مردم دچار مشکل شوند. همزمان اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری نیز که روز جمعه برای رسیدگی به مشکلات استان خوزستان راهی این استان شده بود روز گذشته با نخبگان و سران عشایر در این استان دیدار کرد و به صورت هوایی از طرح ۵۵۰ هزار هکتاری بازدید کرد. ازسوی دیگر روز گذشته سردارحسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران به منظور رسیدگی به مشکلات تنش آبی و بررسی خدمت رسانی سپاه در روستاهای خوزستان، به این استان رفت‌.

 توضیحات جهانگیری

اما به دنبال سفر معاون اول رئیس‌جمهوری  به این استان‌،‌ اسحاق جهانگیری روز گذشته در جلسه ستاد مدیریت بحران و شورای کشاورزی استان خوزستان گفت‌: همه نسبت به خوزستان و شرایط سختی که مردم در آن گرفتار هستند، نگران هستیم و همه فکر می‌کنیم که باید یک راهکار پیدا کنیم تا این آلام و رنج‌ها را به حداقل برسانیم. مردم خوزستان در گرمای طاقت‌فرسا و شرایط سخت، قطعی و کمی آب، درگیر هستند. به گزارش «ایسنا»، جهانگیری با اشاره به بخشی از مشکلات خوزستان، ادامه داد: برای مسائل مختلف آب، فاضلاب، سیلاب‌ها و ریزگردها بحث‌هایی شد. منابع مختلف پیش‌بینی شد که بخشی از آن اجرا شده است و بخش دیگر باید اجرایی شود. بنابراین فکر می‌کنم که در این بحران‌ها باید قدرت مدیریت خود را نگه داریم و با تسلط کامل بر خود سعی کنیم در جلسات تصمیم‌گیری، به گونه‌ای جلسات را اداره کنیم که اگر دو سال دیگر در رابطه با این تصمیمات صحبت کنیم، ببینیم که تصمیمات خوبی گرفته‌ایم. در سال ۹۵ مصوباتی تصویب شد و اکنون نیز از آن مصوبات به عنوان یکی از قوی‌ترین مصوبه‌ها در جهت حل مسائل خوزستان یاد می‌شود.

وی افزود: مجلس و دولت مهم‌ترین نهادهای اداره کشور هستند؛ ما باید ببینیم چه برنامه‌ای اجرا کرده‌ایم. امروز مخالفین در خارج از کشور نیز در رسانه‌های خود بیان می‌کنند که سقف اعتبارات استان خوزستان در بین استان‌های کشور رتبه اول را دارد. در طول هشت سال گذشته ۱۷ درصد سهم اعتبارات آبرسانی به شهرها و روستاها نیز به استان خوزستان اختصاص داده شده است. با این وجود حتی اگر اعتبار بدهیم و برنامه توسعه بنویسیم، توسعه‌ اتفاق افتاده است؛ اما رضایت مردمی را تامین نکرده است. این مساله یک آسیب‌شناسی جدی می‌خواهد. معاون اول رئیس‌جمهور افزود: هیچ وقت بررسی نشد که وقتی برنامه توسعه‌ای در دولت و مجلس اجرا شده است، عوارض آن دیده شده یا نه؟ من امروز به‌عنوان کسی که در مجلس جزو نماینده‌های فعال بودم و در دولت هم کار کرده‌ام، می‌گویم که ما در برنامه‌های توسعه به مسائل برابری و عدالت در جامعه توجه نکرده‌ایم. وی تصریح کرد: آنچه امروز مردم ایران را رنج می‌دهد بیش از اینکه فقر و مسائل دیگر باشد، تبعیض است. باید توجه شود برنامه توسعه که روزانه در مجلس و دولت مقرراتی برای آن تولید می‌شود، چقدر به تبعیض‌ها خاتمه می‌دهد؟ معاون اول رئیس جمهور با اشاره به سیل سال ۹۸ در استان خوزستان یادآور شد: دو سال و چهار ماه پیش در اینجا‌(ستاد مدیریت بحران خوزستان) نشستم و روی این مانیتور عکس سدهایی را می‌دیدم که به صورت لحظه‌ای، خارج شدن آب را نشان می‌دادند. ما در آن جلسه این دغدغه را داشتیم که اگر آب را رها نکنیم، چه بر سر استان خوزستان خواهد آمد؟ اما حالا در خصوص خشکسالی بحث می‌کنیم که مردم خوزستان را رنج می‌دهد و همه مردم می‌خواهند که کمی آب بیشتری رها شود اما از آن طرف باید فکر کرد که اگر آب رها شود چه بر سر مسائل شرب و کشت پاییزه خواهد آمد. جهانگیری بیان کرد: ما می‌توانستیم بدون هیچ دغدغه‌ای این دوره را با رهاسازی آب بیشتر بگذرانیم و همه هم می‌گفتند که چه آب خوبی در آخر این دولت رهاسازی شده است، اما واقعا این با مسوولیت سازگار است؟ هر تصمیمی که اکنون می‌گیریم باید به فکر آینده آن نیز باشیم. جهانگیری تصریح کرد: دشمنان به ما چنگ و دندان نشان می‌دهند. هر روز می‌خواهند بساطی علیه ما به پا کنند. ما حتی حق اعتراض مردم به دولت را نیز به رسمیت می‌شناسیم.  معاون اول رئیس‌جمهور همچنین در اهواز گفت‌: کسی در این کشور نمی‌تواند دستور رهبری را اجرا نکند. این آب مال خوزستان است. من به اینجا آمده‌ام که کاری کنم که خواسته‌های‌{مردم خوزستان} محقق بشوند.