روحانی: باید حق معترضان را محترم بشماریم عكس: president.ir

ازسوی دیگر ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور منتخب نیز در نشست ویژه بررسی مسائل استان خوزستان، معضلات استان در زمینه‌های گوناگون به‌ویژه کم‌آبی را مورد رسیدگی قرار داد. رئیس‌جمهور منتخب با بیان اینکه مدیرعالی استان در استان‌هایی که شرایط خاص دارند در دولت مورد توجه خواهد بود، گفت: «در استان‌هایی که مشکل خاص دارند، استانداران ویژه انتخاب خواهند شد تا با اختیارات ویژه بتوانند به‌صورت نوبه‌ای مسائل استان را در زمان‌های کوتاه با حضور در هیات دولت مطرح و پیگیری کنند و رفع محرومیت در استان‌هایی مانند خوزستان و سیستان‌وبلوچستان در اولویت اقدامات همه دولتمردان خواهد بود.»روز گذشته نیز مقام معظم رهبری پس از دریافت نوبت دوم واکسن کوو‌ایران برکت، با بیان اینکه مردم خوزستان ناراحتیشان را بروز دادند و هیچ گله‌ای نمی‌شود از آنان داشت، گفتند: «مسوولان و دولت بعدی حل مشکلات خوزستان را به‌صورت جدی دنبال کنند.» به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفترمقام معظم رهبری، ایشان با گلایه از رعایت نشدن توصیه‌های متعدد قبلی درباره آب خوزستان و فاضلاب اهواز افزودند: «اگر آن توصیه‌ها مورد توجه قرار می‌گرفت، مسلما این وضع ایجاد نمی‌شد که مردم وفادار خوزستان را با وجود این‌همه امکانات و استعدادهای طبیعی و کارخانه‌ها در استان، ناراضی و ناراحت کند.»

شرایط ناخواسته درخوزستان

اعتراضات مردم خوزستان به مشکل کم آبی دراین استان از چندروز پیش آغاز شده و براساس برخی گزارش‌ها به شهرهای دیگر ازجمله الیگودرز نیز کشیده شده است. درهمین ارتباط حسن روحانی، رئیس‌جمهوری بعدازظهر پنج‌شنبه در تماس تلفنی با «قاسم سلیمانی دشتکی» استاندار خوزستان ضمن دریافت گزارش استاندار از وضعیت استان و اقدامات انجام‌شده برای حل مشکلات اخیر، با بیان اینکه شرایط ایجاد شده در استان به دلایل کاملا ناخواسته بوده است، گفت: «مردم خوب، صبور و مقاوم استان تردید نداشته باشند که دولت گوش شنوای صدای اعتراض بحق آنها است و همه سعی و تلاش خود را برای حل سریع مشکل بی‌آبی ناشی از خشکسالی بی سابقه کشور و انباشت مشکلات باقی‌مانده از سال‌های گذشته به‌کار خواهد بست.»به گزارش «ایسنا» وی با تاکید بر ضرورت پاسخگویی مقام‌های استان به مردم و تشریح دلایل وضعیت ایجادشده به‌صورت کاملا شفاف و دقیق به مردم به استاندار خوزستان دستور داد از همه امکانات لازم در استان و همچنین استان‌های همجوار استفاده کرده و با هماهنگی و همکاری همه دستگاه‌ها نسبت به حل سریع مشکلات ایجادشده اقدام کند.

اعتراض حق مردم است

روحانی همچنین روز پنج‌شنبه در مراسم افتتاح طرح ملی انتقال نفت خام از گوره به جاسک، با بیان اینکه مردم خوزستان مردمی هوشیار و بیدار هستند، گفت: «مردم این استان را با عده ای که شعار ناصحیح می‌دهند باید جدا کرد؛ اعتراض و انتقاد در چارچوب قانون اشکالی ندارد و باید اعتراض بیان شود؛ اینها حق مردم است.»وی با تاکید بر اینکه خوزستان قلب تپنده ایران بوده و برای همه ما مهم است، تصریح کرد: «خشکسالی و برخی مشکلات دیرباز، اکنون مردم را اذیت می‌کند. امسال ۵۲درصد بارندگی‌ها کمتر شده و خشکسالی بی‌نظیری هم به وجود آمده است. دمای هوا در خرداد و اوایل تیر ۵/ ۲ درجه بیشتر شده و سدها هم کم آب شده، صنعت ما هم ۱۰ درصد نسبت به پارسال بیشتر برق مصرف کرده است و در این بین استخراج رمز ارز باعث مصرف بیشتر برق شده است.

به گزارش «ایسنا» وی ادامه داد: در این استان (خوزستان) آب کمتر از معمول رها شده است که این هم به خاطر کشت پاییزی و احتیاط برای پایان شهریور بوده است؛ ولی به هر حال مردم در مشکلات و فشار هستند. هیاتی هم به خوزستان اعزام شد و کل طرحی که تهیه شده بود در دولت تصویب کردیم و من گفتم از هر جا که شده پول این طرح پرداخت شود به معاون اول هم دستورات لازم را دادم.وی افزود: مردمی که در گرمای ۵۰ درجه هستند، حق طبیعی دارند که اعتراض کنند و حتی به خیابان بیایند؛ حالا عده‌ای هم ممکن است سوءاستفاده کنند و فرد نااهلی هم بیاید از سلاح گرم استفاده کند و عزیزی از ما کشته شود من از مردم استان خواهش می‌کنم مشکلات را از طریق قانونی پیگیری کنند و اجازه ندهند دشمنان ما خوشحال شده و از این اعتراضات سوءاستفاده کنند.

دستورهای ویژه رئیسی

ازسوی دیگر،روز پنج‌شنبه، ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور منتخب نیز در نشست ویژه بررسی مسائل استان خوزستان، معضلات استان در زمینه‌های گوناگون به‌ویژه کم‌آبی را مورد رسیدگی قرار داد. رئیسی با تاکید بر اینکه باید اهتمام ویژه‌ای در کشور نسبت به برطرف کردن مسائل استان خوزستان داشت، افزود: متاسفانه نسبت به خوزستان بی‌توجهی‌هایی صورت‌گرفته و چنانچه در طول این مدت توجه خاصی به استان شده بود، امروز شاهد انباشت مسائل و مشکلات مختلف در سطح استان نبودیم.رئیس‌جمهور منتخب تشکیل شورای راهبردی متشکل از شخصیت‌های حقیقی و حقوقی برای بررسی ویژه وضعیت استان خوزستان را مورد تاکید قرار داد و گفت: دیدگاه‌ها و راهکارهای این شورا برای رفع مشکلات مردم خوزستان مورد توجه دولت سیزدهم خواهد بود. به گزارش «ایسنا» رئیسی تاکید کرد: دولت برای رفع مشکلات خوزستان برنامه کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت خواهد داشت و در برنامه کوتاه‌مدت خود را موظف می‌دانیم که در چند ماه آینده باهمکاری مردم و همه دستگاه‌ها نسبت به حل مشکلات اضطراری مردم استان اقدام کنیم. به گزارش «ایرنا» رئیس‌جمهوری منتخب با بیان اینکه در دولت سیزدهم برای حل مشکلات خوزستان حتی یک روز هم معطل نخواهیم کرد، خواستار اولویت‌بندی مسائل و اختصاص بخشی از درآمد خوزستان برای آبادانی این استان شد.

دستور آزادی برخی بازداشتی‌ها

درهمین حال به دنبال بروزبرخی ناآرامی‌ها درخوزستان و بازداشت برخی درهمین ارتباط، دبیر شورای عالی امنیت ملی از آزادی بازداشتی‌های حوادث اخیر در خوزستان که عمل مجرمانه نداشته‌اند خبر داد .به گزارش «ایسنا» علی شمخانی در توییتر نوشت: «به نیروهای امنیتی دستور داده شد بازداشتی‌های حوادث اخیر خوزستان که عمل مجرمانه‌ای نداشته‌اند به سرعت آزاد شوند. اعتراض حق طبیعی و قابل پذیرش در جمهوری اسلامی است. مردم اجازه نمی‌دهند مشکلات داخلی بستر سوء استفاده معاندین شود.»

ناآرامی درالیگودرز

درهمین حال بنا برگزارش خبرگزاری صداوسیما، پنج‌شنبه شب در برخی خیابان‌های شهر الیگودرز واقع دراستان لرستان برای چند ساعتی، ناآرامی‌هایی به‌وجود آمد.صدا و سیما در ادامه گزارش خود نوشته است: «در این نآارامی‌ها عده‌ای که مدعی بودند برای موضوع مشکلات آبی خوزستان به خیابان آمده اند اقدام به ایجاد آتش در معابر و تخریب اموال عمومی کردند.» براساس این گزارش در پی این اقدامات تیراندازی‌های مشکوکی از طرف برخی عوامل ناشناس آغاز شد. نتیجه این تیراندازی‌ها هدف قرار گرفتن و کشته شدن یک جوان ۲۰ساله بود. همچنین در این تیراندازی‌ها دو نوجوان ۱۶ساله نیز زخمی شدند. این تنش پس از مدتی آرام شد. گزارش خبرگزاری صداوسیما می‌افزاید که تلاش برای یافتن عاملان تیراندازی‌های پنج‌شنبه شب الیگودرز ادامه دارد.ازسوی دیگر به گزارش خبرگزاری فارس، سرهنگ علی گلالی، معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان لرستان گفت: در حوادث پنج‌شنبه شب در الیگودرز چهار نیروی پلیس مجروح شدند. به گفته او لیدرهای اصلی حوادث دیشب که باعث بروز ناآرامی و درگیری شدند، شناسایی و دستگیر شده‌اند.

شب آرام درخوزستان

خبرگزاری صدا وسیما همچنین در گزارش دیگری نوشت: «شهرهای خوزستان با هوشیاری مردم، پنج‌شنبه شب در آرامش بودند.»به گزارش انتخاب، این گزارش می‌افزاید: «در پی تنش‌های آبی به‌وجودآمده در خوزستان در چند شب گذشته تجمعاتی در استان شکل گرفته بود.» شب‌های گذشته در برخی شهر‌های استان خوزستان همچون، ماهشهر، شادگان، دشت آزادگان، هویزه، شوش و ایذه و در مواردی هم دزفول که در روز‌های گذشته شاهد اعتراضات مردمی بود، دیشب رسانه‌های معاند تمام تلاش خود را کردند تا مردم را به خیابان‌ها بیاورند؛ اما هوشیاری مردم موجب ناکامی آنها شد.براساس این گزارش، با توجه به جاری شدن آب در رودخانه کرخه از روز گذشته، اعتراضات در اغلب شهر‌های خوزستان درغرب استان فروکش کرد وپنج‌شنبه شب هم مابقی شهر‌ها به آرامش رسیدند.

موج سواری ضد انقلاب

درهمین ارتباط فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به وقایع اخیر در استان خوزستان تاکید کرد: مردم صف خود را از آشوبگران جدا کردند و ما هم اجازه نمی‌دهیم عده‌ای فرصت‌طلب فضا را ناامن و موج سواری کنند.به گزارش «ایرنا» از پایگاه خبری پلیس، سردار حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی در ارتباط ویدئوکنفرانسی با قرارگاه انتظامی امام علی(ع) در استان خوزستان، وضعیت انتظامی ـ امنیتی استان را رصد و بررسی و تدابیر و رهنمودهای لازم را ابلاغ کرد.وی با اشاره به رویکرد ناجا در جداسازی صف مردم از آشوب‌گران و اغتشاشگران بیان کرد: مردم غیور خوزستان همواره اثبات کرده‌اند که صفشان از معاندین جدا بوده و اجازه نخواهند داد گروه‌های وابسته به بیگانگان، امنیت و آرامش خوزستان مقاوم را به مخاطره اندازند، نیروی انتظامی اجازه نمی‌دهد عده‌ای فرصت‌طلب فضا را ناامن کنند.سردار اشتری با اشاره به آمادگی کامل پلیس در صیانت از امنیت و آرامش مردم استان خوزستان مطرح کرد: سیاست و رویکرد نیروی انتظامی در فضای امروز استان خوزستان، «آرام‌سازی» است و برای تحقق این مهم از ظرفیت‌های خود، بهره برداری حداکثری می‌بریم.وی با اشاره به موج سواری ضد انقلاب، منافقان کوردل و اشرار فرصت‌طلب از مطالبه بحق مردم یادآور شد: عوامل مزدور بیگانه، منافقین کوردل و معاندین بدانندکه خط قرمز نیروی انتظامی حفظ و ثبات امنیت پایدار، صیانت از بیت المال، کیان و اموال مردم است؛ پلیس هوشیار است و بسیاری از این عوامل شرور و معاند که جز تخریب اموال عمومی و برهم زدن امنیت، هدفی ندارند، شناسایی شده‌اند.

اشراف اطلاعاتی پلیس

وی با اشاره به اشراف اطلاعاتی توام با سرعت عمل پلیس خاطرنشان کرد: مسببان ناآرامی‌ها و آشوب‌های خیابانی که در پی تخریب اموال عمومی و مردمی هستد، در رصد پلیس هستند و بدانند که به سزای اعمالشان خواهند رسید.

هشدار به معاندان

جانشین فرمانده ناجا نیزگفت: نیروی انتظامی اجازه نمی‌دهد عده‌ای فرصت‌طلب در استان خوزستان فضا را ناامن کنند. سردار قاسم رضایی افزود: همواره صف مردم غیور خوزستان از معاندین جدا بوده و اجازه نخواهند داد گروه‌های وابسته به بیگانگان، امنیت و آرامش خوزستان را به مخاطره اندازند.به گزارش «ایرنا» وی ادامه داد: مطالبات بحق مردم بزرگوار خوزستان قابل درک و فهم است، حتما دولت و مسوولان ذی‌ربط در پی پاسخگویی به انتظارت و مطالبات مردمی هستند؛ اما در این میان، شاهد تحرکات خرابکارانه عده‌ای معاند و فرصت‌طلب هستیم.

هشداردادستان عمومی خوزستان

به گزارش خبرگزاری فارس، دادستان عمومی خوزستان هم در بیانیه‌ای با تاکید بر پیگیری خواسته‌های بحق مردم خوزستان، به اغتشاشگران هشدار داد با ایجاد هرگونه ناامنی و اخلال در نظم عمومی مقابله می‌کند.به گزارش الف، دربخشی ازاین بیانیه آمده است: مردم شریف و ولایتمدار استان خوزستان همان‌گونه که استحضار دارید مدتی است که در پی بروز خکسالی و تنش آبی و کمبود منابع آب، مشکلاتی برای اقشار مختلفی از مردم عزیز به‌خصوص دامداران و کشاورزان عزیز و روستاییان شریف فراهم آمده است.مطالبات بحق مردم بزرگوار خوزستان در خصوص حقابه استان قابل درک و فهم است و دادستانی مرکز استان نیز از باب تکلیف قانونی و حفظ حقوق عامه با جدیت تمام و پیگیری‌های مداوم و تشکیل جلسات متعدد و ارائه تذکرات جدی به دست اندرکاران، اقدامات بایسته خود را انجام داده و کماکان نیز به انجام می‌رساند.این بیانیه می‌افزاید: رجای واثق دارد که صف مردم غیور خوزستان از صف ضد انقلاب جدا بوده و اجازه نخواهند داد گروه‌های وابسته به بیگانگان امنیت و آرامش خوزستان مقاوم را به مخاطره اندازند.

ارسال تانکرهای آب به استان خوزستان

در راستای کمک به حل مشکل کم‌آبی استان خوزستان، علی اکبر سلیمانی معاون مهندسی و پدافند غیرعامل وزارت دفاع از ارسال تانکرهای آب توسط وزارت دفاع به استان خوزستان و در روستاهای مختلف شهرستان حمیدیه خبر داد. سرتیپ پاسدار ابوالفضل شکارچی سخنگوی ارشد نیروهای مسلح نیزدرگفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت: نیروهای مسلح در رسیدگی به حل مشکلات مردم خوزستان از هیچ کوششی دریغ نخواهند کرد و برای دفاع از امنیت مردم در کنار مردم بزرگوار خوزستان خواهند بود.

انتقاد‌ها ازشرایط خوزستان

 درکناراین کمک‌ها، طی روزهای گذشته وضعیت استان خوزستان با انتقادهای زیادی از سوی مقامات روبه‌رو شده است.درهمین ارتباط آیت‌الله علیرضا اعرافی، نماینده تهران در مجلس خبرگان رهبری گفت: ما به عنوان حوزه علمیه قدردان مردم خوزستان و مقاومتشان در طول جنگ هستیم، این وضعیت و شرایطی که در این استان به وجود آمده، مایه شرمساری است و توجیهی ندارد. ازسوی دیگرعلی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در توییتی با اشاره به شرایط امروز خوزستان تاکید کرد: ثروت خوزستان سرمایه ملی است و برای حفظ آن، آبادانی و رفاه مردمانش اجتناب‌ناپذیر است. تاکنون سهم مردم خوزستان از شرکت‌های نفتی و واحدهای صنعتی بزرگ استان، فخر فروشی مدیران و کارکنان غیربومی و پروازی و حسرت بوده است.دبیر شورای عالی امنیت ملی همچنین روزپنج‌شنبه پس از دیدار با رییس‌جمهوری منتخب برای بررسی مشکلات خوزستان نوشت: امیدواری‌ام نسبت به جدیت ایشان برای حل مشکلات انباشته بیش از گذشته شد.آیت الله محسن حیدری، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری نیز گفت: ادامه دادن تجمات به مصلحت مردم نیست؛ چون موردسوءاستفاده جریانات مشکوک و دشمنان قرار می‌گیرد و کشورهایی مانند انگلستان، عربستان و آمریکا، حرکت‌های مجازی و شبکه‌های ضدایرانی مردم را تحریک می‌کنند که نا امنی و هیاهو ایجاد شود. به گزارش جماران، آیت‌الله محسن حیدری اظهار کرد: صدای مردم به مسوولان رسیده و امید است وعده‌های آنها به‌ویژه در خصوص متوقف کردن پروژه‌های انتقال آب و رهاسازی آب برخی سدهای بالادستی کرخه محقق شود و بحران آب به پایان برسد.به گزارش الف، احمد توکلی، رئیس هیات مدیره دیده‌بان شفافیت نیز از رئیس‌جمهور منتخب خواست به داد مردم خوزستان برسد و برای حل مشکلات مردم این استان منتظر دولت روحانی نماند.روح‌الله جمعه‌ای، مشاور رسانه‌ای وزیر کشورنیز در پیام توییتری خود نوشت: اغتشاش با اعتراض فرق دارد؛ در جریان حوادث اخیر خوزستان و مطالبه بحق مردم مظلوم این خطه از میهنمان نباید اجازه داد عده‌ای تروریست مسیر اعتراضات درست و بحق را به اغتشاش و اقدامات تروریستی منحرف کنند.درهمین حال براساس برخی گزارش‌ها طی روزهای گذشته با بازشدن چند سد مشکل کم‌آبی برخی مناطق این استان ظاهرا حل شده است. همچنین به رغم انتشار برخی فیلم‌ها ازحوادث رخ‌داده درخوزستان، گزارش‌ها حاکی از آن است که برخی فیلم‌های منتشرشده در فضای مجازی مربوط به حوادث اخیر نیست و ربطی به اعتراض مردم این استان به مشکل کم‌آبی ندارد.